100 milliós túlszámlázás az e-útdíj rendszerben

A fuvarozók a használatarányos útdíjfizetési rendszer átmeneti leállítását kérik, mert az, tapasztalataik szerint rosszul számláz, és ezzel megkárosítja a vállalkozókat - jelentette be Peredi Péter, a Fuvarozó Vállalkozók Országos Szövetsége (FUVOSZ) főtitkára.

Kép:MTI/MáthéZoltán

Úgy vélte, a kormány nem kapott eddig valós információkat a működésről, ezért nem állíttatta még le a rendszert. A főtitkár ismertetése szerint az e-útdíj július 1-jei bevezetés óta 100 millió forintra nőtt az eltérés a valós úthasználat és a számlázott összeg között - írja az MTI.

Költség van, hitel nincs

Dittel Gábor, a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestülete (NIT Hungary) ügyvezető főtitkára egyebek mellett azt kifogásolta, hogy a díjfizetést segítő kedvezményes forgóeszközhitelhez - amelyet a kormány és fuvarozók közötti stratégiai megállapodás is rögzít - még mindig nem jutnak hozzá. (Pedig a kormány megígérte, hogy hitellel segíti a fuvarozó kkv-kat.) Az ügyvezető főtitkár kalkulációja szerint az útdíj 28-32 százalékkal emeli a fuvarozás költségét, ez megegyezik az üzemanyagköltség háromnegyedével. Az indulás óta tapasztaltak szerint a költségemelkedést tovább növeli a rossz műholdas térkép 6 százalékkal, a viszonylati jegy vásárlására fordított idő 1 százalékkal, az útdíj előre utalása, és az ehhez kapcsolódó téves levonások 9 százalékkal, továbbá a megnövekedett adminisztrációs költségek kilométerenként 22 forinttal növelik a költségeket. Ez utóbbi azt jelenti, hogy egy embert csak azért kell alkalmazniuk a fuvarozóknak, hogy az útdíjügyeket intézze.

Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára elsősorban azt kifogásolta, hogy sem az útdíj mértékéről, sem annak gyors bevezetéséről nem egyeztetett a kormány a szakmai érdekképviseletekkel. A mai napig nem jött létre társadalmi egyeztető szervezet.(Az MKFE már korábban is figyelmeztetett a rendszer gyors elindításának kockázataira.)

Elvi kifogások, praktikus hibák

A fuvarozóknak elvi kifogásuk van az ellen, hogy az útdíjat előre kell fizetni, az elemiútdíj-köteles útszakasz teljes hosszára kell fizetni akkor is, ha csak 200 métert megy azon a teherautó, illetve amiatt is, hogy nem módosítható a kifizetett útirány, ha a feladó menet közben változtat a szállítási címen. Végül azt kifogásolta a főtitkár, hogy élesben tesztelik a díjfizetési rendszert.

Az elemiútdíj-köteles szakasz azt jelenti, hogy a 6513 kilométeres fizetős úthálózatot 2075 elemi szakaszra bontotta a törvény, és ezek közül azok kilométerét összegzi a szoftver, amelyeket érintett a jármű. Peredi Péter a sok probléma között felsorolta egyebek mellett azt is, hogy az autópálya felett, nem fizetős úton áthaladó kamionnak 2400 forintot számlázott a rendszer. A Csorna-Gönyű közti 49,2 kilométeres távolságot 232 kilométernek veszi a rendszer, mivel Csorna helyett Csoma nála az indulási pont. Volt olyan jármű, amelyre 3 nap alatt 7 ezer kilométer volt a mért távolság, ami elképzelhetetlen. Az Érd-Cegléd-Nyíregyháza útra pedig Kecskeméten át vitte a műholdas rendszer a kocsit.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo