5 fontos lépés névadás előtt

Nevet választani a cégünknek sokkal nehezebb, mint amilyennek elsőre gondolnánk. Ha igazán jó, több szempontból is hatékony névre pályázunk, alaposan körbe kell járnunk a témát és nem elég a megérzéseinkre hagyatkozni. Mutatunk néhány ötletet, hogy könnyebb legyen a döntés.

Fontos, hogy ha már működik a cég, de kiderül, hogy nem jól döntöttünk a nevet illetően, akkor sincs minden veszve! Persze egyszerűbb – és olcsóbb – ha elsőre megtaláljuk a tökéletes variációt, de van lehetőség módosítani. A jó öreg amazon.com is átesett egy névváltáson az indulása után egy évvel, mert a Cadabra induló nevet egy ügyvéd erősen félrehallotta: cadavernek, vagyis kadávernek, holttestnek értve azt. Láthatóan jól tették a tulajdonosok a merész váltást, szinte senkinek nem kell bemutatni az óriási vállalatot.

Kép:Flickr

Íme öt dolog, amit érdemes figyelembe venni a szakemberek szerint.

Start

Az első lépés nem ördöngösség. A választáskor figyeljünk ár, hogy a név rövid, tömör, könnyen ejthető és egyértelműlegyen. Ezek a fő kritériumok, aminek a sikeres név megfelel.

Csapatmunka

A jó név sokat elmond a cégről. Ahhoz, hogy megtaláljuk a tökéletest, meg kell értenünk a vállalatunkat. Gyűjtsünk csapatot magunk köré – barátokból, munkavállalókból, tanácsadókból – akik úgy gondoljuk, jól látják, ismerik a cégünket. Vegyünk egy nagy táblát, és kezdjünk jegyzetelni! Írjunk össze szavakat a segítségükkel, amik a cégünkre jellemzőek. Mi a küldetésünk? Mivel azonosítjuk magunkat? Mit akarunk mondani az ügyfeleknek magunkról, a cégről, a termékekről? És végül a legfontosabb, a mi vállalkozásunkat mi különbözteti meg a többiektől, a konkurenciától? Hiszen az egyik legrosszabb ami előfordulhat velünk, ha összekevernek a versenytársunkkal.

Hogy megértsük, mit jelenthet a különbség, gondoljunk az Uber elegáns és szofisztikált és a versenytárs Lyft sokkal inkább mulatságos és barátságos nevére.

Így válasszunk nevet a termékünknek!
Egy jó terméknév félig már el is adja a terméket – ha viszont rosszul választunk, rengeteg plusz munkát veszünk a nyakunkba, hogy megpróbáljuk megmagyarázni a fogyasztóknak, a mi termékünket szeretnék, még ha ezt maguktól nem is veszik észre. Segítünk a választásban!
Kulcsszavak

Lesznek kiváló, az ágazatunkra jellemző kulcsszavak, amelyek felkerülnek a listánkra – és már sokan mások használják őket. Bármennyire fájdalmas, felejtsük el ezeket a neveket. Nem éri meg a századiknak lenni.  Változtassunk egy kicsit! A szinonimák jó barátaink, de lehetünk ennél is kreatívabbak. Ha úgy érezzük, minden, ami szóba jöhet, foglalt, nézzünk körül más országokban vagy más ágazatokban! A Zappos cipőáruház például a spanyol cipő szóból (zapatos) kölcsönözte a neve alapját. Működhet az is, ha egy jól ismert szó egy betűjét cseréljük valami másra, de emlékezetessé tehet az is, ha valamilyen színt vagy mondjuk egy állatnevet fogalmazunk a névbe. (pl. a MailChimp vagy Firefox).

Divatos vagy praktikus a hatékony céglogó?
Néhány pillanat alatt eldől, hogy milyen első benyomást teszünk – épp így van ez akkor is, ha a reménybeli vásárlónk először találkozik a cégünkkel. Ezért kiemelten fontos a logó megtervezése!
Döntés előtt

Megvan a név, ami tetszik, beleszerettünk. Picit álljunk meg, és kutassunk a neten. Ellenőrizzük a Google segítségével a találatokat, nézzük meg, hogy a domain név milyen formában lesz szabad (ha túl bonyolult, kötőjelest, stb, érdemes újra nekifutni), kutassunk a Twitteren és a Facebookon, hogy milyen találatokat dobnak ki a megcélzott szóra. A döntő lépés előtt nézzük meg, hogy mennyire „elcsépelt” az interneten az elnevezés.

Teszt a lelke

Letisztult a kép, megvan a név. De még mindig legyünk biztonsági játékosok. Mondjuk el néhány leendő ügyfélnek, barátnak, tanácsadónak a tervünket, ízlelgessék picit a cégnevet. Hiszen lehet, hogy leírva jól mutat például egy angol elnevezés, ám kiejtve, magyarul félreérthető. Ne akarjunk szóviccé válni a későbbiekben. Kérjünk konkrét visszajelzést tőlük, véleményezzék bátran. Hiszen a cél az, hogy a választásunk fülbemászó, egyértelmű, tiszta és erős legyen, amennyire csak lehet.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo