Korrupció és háború nyomasztja a fiatalokat

Mára a fiatal munkaerő kevésbé hajlamos elhagyni a munkahely nyújtotta biztonságot, de jobban aggasztja őket a geopolitikai és országos konfliktusokból adódó bizonytalanság, miközben – különösen a fejlett országokban – borúlátóbbak is a jövőbeli kilátásaikat illetően. Azonban tenni is hajlandóak egy jobb világért és a kirekesztettekért, és a döntéshozóktól is elvárják ezt: túlnyomó részük szerint a valódi üzleti teljesítmény megítélésében nem kizárólag a pénzügyi mutatókra kellene hagyatkozni – derül ki a Deloitte Y generációsok körében végzett felméréséből.

A Deloitte, idén hatodik alkalommal megjelenő, Millennial Survey című éves felmérése 7900, egyetemi vagy főiskolai végzettségű, többnyire a privát szférában, nagyvállalatoknál, teljes állásban dolgozó fiatal válaszain alapul. A 2016 szeptemberében kezdődő felmérés 30 országon ívelt át, az országokat feltörekvőkre (Argentína, Brazília, Chile, Dél-Afrika, Fülöp-szigetek, India, Indonézia, Kína, Kolumbia, Mexikó, MTS (Malajzia, Thaiföld és Szingapúr), Oroszország, Peru, Törökország) és érettekre (Ausztrália, Belgium, Dél-Korea, Egyesült Királyság, Franciaország, Hollandia, Írország, Japán, Kanada, Németország, Olaszország, Spanyolország, Svájc, USA) kettéosztva.

Kép:EU

Kulcs az Y-generációhoz
Az Y-generáció – az 1980-as, 90-es években születettek ­– a legkapósabbak. A fiatal, ambiciózus, már a munkaerőpiacon lévő Y-ost megszerezni és megtartani azonban egész más eszközökkel, módszerekkel lehet, mint akár az X-generációs elődeiket. Milyen értékeik vannak? Mik az erősségeik? Hogyan szólíthatók meg? Mivel motiválhatóak? Érdemes megtanulni a munkáltatóknak, HR-eseknek a generáció jellemzőit, a velük való egyéni bánásmódot, mert a jól motivált Y-generációs kolléga, vezető a világot is megváltja.
Elsősorban a korrupció és a háborúk nyomasztják a fiatalokat

A feltörekvő országok ezredfordulós nemzedéke azt várja, hogy a szüleinél mind pénzügyi (71%), mind elégedettségi szempontból (62%) is előnyösebb körülmények között fog élni, ami éles ellentétben áll az érett piacokkal, ahol a millenniumi fiataloknak csak 36%-a gondolja, hogy pénzügyileg sikeresebb lesz szüleinél, és csupán 31%-uk reméli, hogy boldogabb. Az érettebb országok fiataljai számára a háború, a terrorizmus és az azokból fakadó politikai feszültség (56%), míg a feltörekvő országok fiataljai számára a bűn és a korrupció jelenti a legnagyobb problémát (58%).

„Az ezredfordulós generáció tagjai azonban nem passzív szemlélőként figyelik országuk és a világ történéseit, bennük van az akarás és a potenciál, hogy megváltoztassák a világot, és mindez a munkahelyi életükre is igaz. A megkérdezettek jelentős része alapvetően pozitívan áll az üzleti világhoz, és úgy véli, hogy az egyre felelősebben működik: 76%-uk szerint a cégek általában pozitív hatást gyakorolnak tágabb környezetükre és a társadalomra. A megkérdezettek szerint azonban a nagyvállalatok nem ismerik fel és aknázzák ki teljes mértékben azt, hogy mennyiben tudnának segíteni a társadalom legnagyobb, többek között az oktatást, a gazdasági stabilitást és a munkanélküliséget érintő gondjain. A fiatalok számos kérdésben érzik magukat felelősnek a munkahelyen, ezért elsősorban a mindennapi munkavégzésük során kívánnak hatással lenni a jövőre. A „jó ügyekben” való aktív részvétel így gyakran a munkáltatókon keresztül, az ő aktív támogatásukkal kell, hogy megvalósuljon: a válaszadók 86%-a szerint ugyanis a valódi üzleti teljesítmény megítélésében nem kizárólag a pénzügyi mutatókra kéne hagyatkozni” - emelte ki Dr. Kövesdy Attila, a Deloitte Zrt. Adó- és jogi tanácsadás üzletágának vezetője.

Nem szeretik a radikális átalakításokat

A Deloitte felmérése szerint a millenniumi fiatalok jellemzően nem támogatják a megosztó típusú vezetőket, vagy azokat, akik fokozatos változás helyett radikális átalakításokat visznek véghez. Az üzleti és a politikai vezetők részéről is egyaránt jobban kedvelik az egyenes beszédet: hatással vannak rájuk a szenvedélyes ügyek, de csak azokkal a vezetőkkel tudnak azonosulni, akik nemcsak a többséghez, hanem a kirekesztettekhez is szólnak.

„A szabadúszó vagy a tanácsadói életforma előnyei ellenére a millenniumi fiatalok csaknem kétharmada, 65%-a továbbá a teljes, fix állásra szavaz, és egyértelműen aggodalommal tekintenek a folyamatosan terjedő gépesítésre is: 53%-uk szerint a munkahelyek ezáltal sterillé, személytelenné válhatnak. A munkahely melletti lojalitásukat, és egyben a munkahelyi teljesítményüket rugalmas munkakörülmények biztosításával kell támogatni, mind a munkaidőt és a felkínált pozíciókat, mind pedig a munkavégzés helyét illetően” – tette hozzá dr. Kövesdy Attila.

A millenniumi fiatalok egyúttal pozitívan viszonyulnak a Z generációhoz (vagyis a mostani 18 évesekhez, illetve a fiatalabbakhoz): úgy vélik, hogy az utánuk következő generáció tagjai komoly számítástechnikai tudással rendelkeznek, és kreatívan képesek gondolkodni. Az ezredfordulósoknak több mint fele úgy gondolja, hogy a Z generáció térhódítása jó hatással lesz a munkahelyi környezetre. Ez a vélemény jellemzőbb a feltörekvő piacokon (70%), mint az érett piacokon (52%).

A versenytárs nem ellenség – van, aki ezt itthon is látja
Versenytársak, de nem ellenségek és ezt meg is szeretnék mutatni. Röviden így foglalható össze a Tokaj Y, a fiatal Y-generációs borászok néhány hónapja alakult szakmai összefogásának lényege. Bár egy borvidéken dolgoznak, egy helyre, egy időben nehéz összehozni a csapatot, így mi most Zsirai Katával beszélgettünk a Tokaj Y-ról, tervekről, jelenről és jövőről.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo