A Messenger a következő, amit nem hagyhatunk ki?

A digitális marketinggel az a baj, hogy mire valamit elkezdenek megszokni és megszeretni a cégek, addigra a közönség már másra ugrik. Épp ez a helyzet most a Facebookkal, amit azért kár lenne temetni: aki jól használja, annak bőven megéri.

Az, hogy miért vannak jelen a cégek a legnagyobb közösségi oldalon, nem változott jelentősen az elmúlt években. Az első helyen az új ügyfelek szerzése (58,4%), második helyen a márkaépítés (54,6%), harmadik helyen pedig a régi vevőkkel történő kapcsolaterősítés (30,6%) és a márkaépítés áll – derült ki azRG Stúdió közel háromszáz cég bevonásával végzett kutatásából, amely a magyar cégek Facebookkal kapcsolatos üzleti tapasztalatait vizsgálta. Ugyanakkor fontos elmozdulás, hogy a „kényszerített” célok aránya csökkent. Vagyis a „Konkurencia jelen van, nekünk is kell” és a „Marketingkeret-csökkentés” is kevesebb cégnek fontos. Mindez azt jelenti Lévai Richárd Facebook-marketing szakértő szerint, hogy kezd helyre kerülni a céges Facebook-jelenlét, a cégek reálisabban látják, hogy mire jó, és mire nem.

Öt fontos trend a közösségi médiában
A közösségi média és ennek köszönhetően az online marketing folyamatosan változik, jelenleg azonban nagyon izgalmas irányok bontakoznak ki. Aki sikert akar elérni marketingkommunikációjában, annak nem szabad a következő trendeket figyelmen kívül hagynia.
Túl van a hájp görbén

A kutatás eredményei szerint csökkent azon cégvezetők száma, akik azt mondják, számukra „kezd veszíteni a Facebook a varázsából”. Ez fontos változás Lévai szerint, mert azt mutatja, hogy eltűnt a „csodavárás”, a közösségi média a helyére került, és praktikus eszközként kezelik azt a cégvezetők, amit tudatosan beépítenek a marketingstratégiájukba. A nagyon lelkes időszak után, amikor mindenki azt hitte, a Facebook ingyenesen kivált minden marketinget, nagy kiábrándulás következett, a mélypont a különböző hirdetési eszközök bemutatása volt. Aztán a cégek elkezdték megérteni, hogy mire jó ez nekik, és felkerült a produktivitási platformra – magyarázza  a „Hogyan készíts eredményes Facebook-hirdetéseket?” című könyv szerzője.

A pénz mindent megold?

A céges oldal létrehozása a leggyakoribb céges jelenléti forma, de megjelent a Facebook-csoportok létrehozásának módszere is, ez több mint 8 százalékkal nőtt a válaszadók között az elmúlt két évben. Lévai szerint ez jó stratégia, valóban segíthet elérni azokat a követőket, akiket az oldallal organikusan már nem lehet.  A friss adatok szerint egyre többen mennek el az adatbázis-építés irányába is, hogy kissé próbálják függetleníteni magukat a Facebooktól, de az első helyen továbbra is a márkaépítés áll.

Drasztikusan csökkent viszont a nyereményjátékok és alkalmazások használata a céges Facebook-kommunikációban, és 18-ról 26 százalékra nőtt azok száma, akik már nem is gondolkodnak ilyesmiben. A magyar cégek megismerkedtek a Facebook hirdetési lehetőségeivel, és kezdik mindinkább kihasználni azokat. 20 százalék fölé emelkedett a Facebook-hirdetést használó cégek száma, sokan pedig már az elérés, aktivitásnövelés és feliratkozó (e-mail-cím)-gyűjtésre is inkább a fizetős megoldásokat használják a korábbi játékok helyett. Inkább a hirdetések felé fordul mindenki, és növekszik az erre szánt költségkeret is.

A szürke számok a 2014-es, a narancsszínűek a 2016-os eredményeket mutatják
Forrás: RG Stúdió Kutatása

Csak a Facebook
Más csatornák közül az Instagram nőtt leginkább – 2 év alatt 4-ről 18 százalékra gyarapodott azon cégek száma, amelyek rendszeresen kommunikálnak ott. A Google+ a Pinterest és a Twitter esetében gyakoriak az „alvó profilok”, vagyis a cégek megjelentek itt, de valójában nem aktívak, és nem is nagyon tervezik ezt. Az Instagram az egyetlen, ahol vannak, akik terveznek további aktivitást, a többi közösségi oldal estében 1-2 százalék az, aki egyáltalán tervez bármi ilyesmit csinálni. Eszerint a cégek úgy látják, mivel a Facebookon szinte mindenki ott van, nem érdemes másba is energiát ölni. A szakértő szerint ez nem biztos, hogy jó, hogy a Facebook ennyire elszívja a pénzt és az energiát, hiszen ha valaki fiataloknak, vagy éppen női célcsoportnak kommunikál, találhatna jobb platformot.
Ismerni kell a rendszert

Egyre többen elégedettek a Facebook hirdetési rendszerével, 2 év alatt jelentősen emelkedett azok aránya, akik azt mondják, akkor is ennyit hirdetnének, ha az organikus elérés magasabb lenne (most 35%), vagyis egyre többen vannak, akik megtalálták itt a számításukat.

A 2016-os válaszadók 75 százaléka szerint megéri, vagy inkább megéri jelen lenniük a Facebookon, de ennél is lényegesen magasabb, 90 százalék fölötti arányban nyilatkoztak így azok, akik megtanulták használni a hirdetéseket. Akik ezt nem tették/teszik meg, a közösségi oldalas jelenlétet nem tudják aktívan beépíteni az üzleti terveikbe, azok esetében drasztikusan csökken ez az elégedettség.

Ugyanakkor a fizetős megjelenések – hirdetések – elfogadottabbá válásával ellustulnak a cégek, kevesebb posztot tesznek ki. A naponta több posztot író cégek száma jelentősen csökkent, miközben a heti 3-4 bejegyzésnél ritkábban kommunikáló cégek száma drasztikusan nőtt. Emögött talán az a gondolat állhat, hogy ha már fizetni kell érte, legalább kevesebb munkát kelljen fordítani a megjelenésre, és a hirdetések kiváltják a jó tartalmat. A friss kutatási alapján viszont úgy tűnik, nem ez a jó stratégia – mondta Lévai.

Az eredményes jelenléthez ugyanis az aktív posztolásra továbbra is szükség van. Akik azt mondják, hogy üzletileg megéri számukra a Facebook-jelenlét, azok körében sokkal gyakoribb a napi 1-2 bejegyzés. Ez azt mutatja, hogy aki gyakrabban kommunikál, annak eredményesebb a jelenléte. Aki jól kommunikál, az hirdetések nélkül is több ügyfelet tud elérni, amire még jobban lehet aztán ráerősíteni a hirdetésekkel – mondja Lévai. Vagyis a hirdetési rendszer megismerése és kihasználása önmagában kevés, fontos ezt a jó posztokkal, a Facebook-csoportok alakításával, adott esetben a megfelelő alkalmazások fejlesztésével kiegészíteni, hogy a maximumot hozhassuk ki a rendszerből.

Még mindig megéri?

Bár már egy ideje arról hallani, hogy a fiatalok menekülnek a Facebookról, és az egyre inkább olyan lesz, mint egy kínos családi ebéd, a szakértő szerint szó sincs arról, hogy temetni kéne a kék óriást. Az átlag magyar ugyanis ma 1,5–3,5 óra közötti időt facebookozik naponta, és nem úgy látszik, hogy ez ennél kevesebb lesz. Érdemes ezért foglalkozni vele, hogy hogyan tudják felhasználni a cégek – hangsúlyozza a szakember.

Felhasználószámban nagyjából a határokat feszegetjük, pár éve már nem bővül jelentősen. 3 év alatt nőtt 4,8-ról 5,2 millióra. Most nem a növekedés a lényeg, hanem az átrendeződés. A 18 alattiak elmennek, és nagyjából ugyanannyi 45 fölötti jelenik meg a rendszerben. A fontos kérdés most az, hogy a felhasználók mennyi időt töltenek a rendszerben. A Facebook mindent megtesz azért, hogy ha éppen nem jutna eszembe, hogy posztoljak, akkor adjon tippeket, hogy mit tehetek ki. (Pl. régebbi emlékek megosztása.)

A Facebook emellett főként a kisvállalkozások számára számos olyan lehetőséget is kínál, amelyet egyébként nehezen érhetnének el. A szakértő szerint a saját Facebook-oldal lehet a legegyszerűbb megoldás a mobilra optimalizált weboldal kialakítására (bár a Google találati listáján ettől nem kerülünk előrébb, érdemes hát más megoldásokat is megvizsgálni), lehetőséget ad, hogy e-mail-címeket gyűjtsünk külön landing page kialakítása nélkül, vagy éppen olyan alkalmazásokat bocsát rendelkezésre, amelyeket amúgy sok százezer forintért tudna egy cég lefeljesztetni magának.

Ráadásul a Facebook folyamatosan fejleszt, egyre több funkciót igyekszik magába olvasztani, amelyek a cégek számára is újabb és újabb lehetőségeket kínálnak a fogyasztóik elérésére. Az Instant cikkek funkció még éppen csak elindul itthon, de azt se hagyjuk figyelmen kívül, hogy a statisztikák szerint az öt leggyakrabban letöltött alkalmazás közül négy a Facebook érdekkörébe tartozik (a Facebook maga, a Messenger, a Whatsapp és az Instagram).

A Messenger lehet a következő

A fejlesztések következő nagy lépése, ami sok mindent átalakít majd, a Messenger lehet – mondta el a Piac & Profit kérdésére Erős Gábor, az RG Stúdió egyik alapítója. Amerikában már most számos hirdetési lehetőség rendelkezésre áll ezen a felületen, nem lesz hosszú idő, hogy ezek a magyar felhasználók számára is elérhetőek legyenek. Emellett számos újítással készül a Facebook erre a platformra, ahol ráadásul a fiatalok is épp olyan aktívak, mint korábban.

Itt sem szabad mindent
Fontos tudni, hogy a közösségi oldalakon sem szabad a vásár. A Facebook is szigorú szabályokat hozott az ilyen tevékenységre, de a magyar és európai jogszabályoknak is meg kell felelni.
A szakértők szerint érdemes figyelni az ilyen és hasonló újdonságokat – mint például, hogy újabban a Facebook a videós tartalmakat részesíti előnyben az organikus elérés terén –, de nem feltétlenül rossz stratégia az sem, ha kivárjuk, hogy mit csinálnak mások, megvárjuk, mit reagál a piac. Utóbbi biztosan jobb megoldás, mint belevágni az újba anélkül, hogy professzionálisan tudnánk használni azt.

Befektetés nélkül itt sincs siker

Ahhoz, hogy valódi üzleti sikerekre számíthassunk a Facebook-jelenlétnek köszönhetően, elsőként meg kell határoznunk a pontos üzleti célt, amit elvárunk a felülettől. Hogy a Facebook pontosan milyen megtérülést hoz a vállalkozásnak, az sajnos nehezen mérhető, mivel a hirdetések hatással vannak más csatornákról érkező vásárlókra is – vagyis nem biztos, hogy azonnal vásárlás lesz a közösségi oldalas hirdetés megjelenéséből, ettől még fontos a szerepe. Van olyan példa Lévaiék gyakorlatában, hogy valaki több százezer forintot hirdet a Facebookon, de a megtérülés közvetlenül meglehetősen alacsony. Ugyanakkor mégis megéri a cég számára ez a megjelenés, mert bár lassabban érik be, a tapasztalatok szerint erős hatással van a későbbi vásárlóikra. Ez is mutatja, hogy a sikerhez erős hálózatban megtervezett és megvalósított, több eszközt és csatornát használó online jelenlétre van szükség – hangsúlyozza a szakértő.

A lényeg a folyamatszemlélet, annak átlátása, hogy hogyan lehet olyan folyamatokat felépíteni, amelynek során valakiből, aki nem is ismerte a cégünket, elkötelezett törzsvevőnk és nagykövetünk lesz. Látni kell a folyamatokat, hogy az online marketing elemei hogyan hatnak egymásra. Mérni kell tudni a megtérülést, tudni, hogy a kommunikáció és a hirdetések hogyan voltak hatással egymásra, akkor tudjuk megítélni, hogy valójában mi és mennyire éri meg – mondja Lévai.

A kisvállalatok esetében sokszor épp ez a struktúra hiányzik, a folyamatok megtervezése nélkül azonban kicsi az esély a sikerre, így pedig a kkv-k egy része csalódik, és elfordul a Facebook-hirdetés lehetőségétől. A rendszer bonyolultsága miatt már a Facebook sem az amatőrök játszótere. Ahhoz, hogy igazi üzleti előnyt jelentsen anyagi ráfordítás és szakértői segítség is kell.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo