A siker titka: egy amerikai Kínában

Az amerikai kávékonszern, a Starbucks immár hasít Kínában. Eddig 600 üzlete van Sanghajban – csaknem kétszer annyi, mint New Yorkban. Példátlan sikereit kemény kudarcok után érte el. Meg kellett tanulnia, hogyan lehet sikeres külföldi vállalat a világ legnépesebb országában.

Mi és ki ránthatja ki a gödörből a magyar gazdaságot?
Elkerülhetőek még a megszorítások?
Kik állják a 14. havi nyugdíj cechét?

Online Klasszis Klub élőben Petschnig Mária Zitával!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a neves közgazdászt!

2025. november 26. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Az amerikai kávékonszern, a Starbucks immár hasít Kínában. Eddig 600 üzlete van Sanghajban – csaknem kétszer annyi, mint New Yorkban. Példátlan sikereit kemény kudarcok után érte el. Meg kellett tanulnia, hogyan lehet sikeres külföldi vállalat a világ legnépesebb országában.

A Starbucks csaknem 20 évvel ezelőtt látott munkához Kínában és – akárcsak más amerikai és egyéb külföldi nagyvállalatok – hosszú évekig nagy veszteségeket írt le. A részvényesek már a kínai próbálkozás leírását sürgették, hogy elkerüljék a további visszaesést , de a cég vezetői nem adták fel. Az utóbbi években megfordították a trendet és sikertörténetet írtak. Míg korábban tapasztalt amerikai vezetőket állítottak a hálózatok élére az egyes nagyvárosokban, ezek nem bizonyultak sikeresnek. Mint kiderült, a kínai siker titka az, hogy (bár a kormány támogatása elengedhetetlen) valamilyen formában beépüljenek az ország kultúrájába, főként pedig hogy megszerezzék az emberek rokonszenvét.

Kép: JTB Hungary

A Starbucks amellett, hogy nagy összegeket ruházott be, lényegesen magasabb béreket fizet, mint vetélytársai, ugyanakkor érdekeltté teszi munkatársait a vállalatban, részesedést biztosít, lakhatási támogatást és betegbiztosítást fizet, sőt: még arra is lehetőséget teremt, hogy alkalmazottai betegbiztosítást kössenek szüleik részére, akiket egyébként meghívnak az éves közgyűlésekre. Az amerikai menedzsereket kínaiak váltották le és a Starbucks kínai üzleteit ugyancsak helyi erő, mégpedig nő irányítja.

Nagy súlyt fektettek arra, hogy a tea hazájában népszerűsítsék a kávét, mégpedig úgy, hogy fejlesszék a kínai gazdaságot is: a délnyugati Jünnan tartományban nagy befektetésekkel telepítettek kávéültetvényeket, ahol a kedvező éghajlat igen magas minőségű arabica kávé termesztését teszi lehetővé. A Starbucks tervei szerint a jünnani kávé – a kínai kormány támogatásával – ugyanolyan világbranddé válhat, mint az amerikai cég kolumbiai, etiópiai és szumátrai márkás kávéja. Az amerikai vállalat évente tízezer további munkahelyet teremt és vezetői szerint hálózata belátható időn belül nagyobb lesz, mint az Egyesült Államokban.

A világ legfurcsább franchise-bizniszei
Nemcsak hamburgerek készíthetők franchise-rendszerben. Az emberi találékonyság abban is utolérhetetlen, hogyan terjesszen ki jól bevált, ám furcsa üzleti ötleteket hálózatba. A rovarirtástól a dühöngőszobán át a szárított marhahúsig bármit.
 

Véleményvezér

Mit okoz a fedezetlen nyugdíjemelés?

Mit okoz a fedezetlen nyugdíjemelés? 

A repülőrajt elmaradt, helyette választási pénzszórás folyik.
Trump korbácsot ragad Putyin ellen

Trump korbácsot ragad Putyin ellen 

Putyinnak most már keményebben odavágnak.
A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán

A jövőben terepjáróval üldözhetik Hadházy Ákost Hatvanpusztán 

A bicskei rendőrök a szakmaiság csúcsán járnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo