A tökéletes kombináció: angolosan udvarias, franciásan könnyed

Eltérő lehet, miképpen értelmezik és jelzik az egyes országokban a tisztelet kimutatását. Vannak azonban olyan, egyes nemzetekre, kultúrákra jellemző ikonikus szokások, illetve sajátosságok, amelyeket érdemes ellesnünk tőlük, nemcsak az üzleti életben.

Világrendek átalakulása
Befektetési stratégiák a globális változások viharában

Klasszis Befektetői Klub Bendarzsevszkij Anton nyitóelőadásával
és más neves szakértőkkel!

2025. szeptember 30. 16:30

Jelentkezzen most!

Kölcsönösen tiszteletet adni és tiszteletben tartani, röviden így foglalhatnánk össze, mit várunk egymástól – legyen magánéletről vagy üzletről szó - éljünk a világ bármely táján. Ez a gondolat a jó modor alapelve.

Ugyanakkor nagyon eltérő lehet, miképpen értelmezik és jelzik az egyes országokban a tisztelet kimutatását. Vannak azonban olyan, egyes nemzetekre, kultúrákra jellemző ikonikus szokások, illetve sajátosságok, amelyeket érdemes ellesnünk tőlük, nemcsak az üzleti életben.

Kép:Freepik.com

Nagy-Britannia – nyelvi udvariasság

A diplomatikus fogalmazás legendás brit vonás, ugyanakkor az angol nyelvi udvariasság finom fordulatai a magyar üzleti kultúrában is hasznunkra lehetnek. Elegáns például azt a megoldást választani, ha valamivel nem vagyunk elégedettek, hogy egyet nem értésünket, kritikánkat, bírálatunkat, nem „negatív állítással” fogalmazzuk meg, hanem a „pozitív állítást” tagadjuk.

Ugyanaz az üzenet, mégis másként hangzik, ha például a „csúnya” helyett „nem szépet”; „használhatatlan” helyett „nem működőt”, mondunk.

Könnyű belátni, az így megfogalmazott módon is kiderül a véleményünk, de a másik számára kevésbé bántó.

Németország - pontosság

A magyar üzleti kultúra kimondott alapelve a pontosság. Ugyanakkor a késés, a megvárakoztatás nálunk gyakran tapasztalható olyan „egyéni” adottság vagy súlyosan félreértelmezett tárgylástaktikai fogás, amelyre előre figyelmeztetik a hozzánk tárgyalni érkező külföldieket is.

Mivel a pontosság a szó valódi és átvitt értelmében is hitelességet, az üzleti megbízhatóságot húzza alá, érdemes ezért a német, skandináv, kanadai mintát követnünk, és ne csak a partnerünktől várjuk el, hogy pontosan érkezzen, hanem legyünk mi magunk is pontosak. Szakértőnk itt ad tanácsokat mit tegyünk, ha ha mégis úgy alakulna, hogy késünk.

Profi tippek a könnyed társalgáshoz
Noha személyiségtípusonként nagyon különböző, hogy kinek, mennyi megelőző (ismerkedő, bemelegítő) beszélgetésre van szüksége, mielőtt a komolyabb témákba fognánk, azonban hiba alábecsülni ennek a szertartásnak a jelentőségét. Ezeknek a beszélgetéseknek valójában a bizalomépítés a legfontosabb funkciója, a bizalom pedig, a hosszú távú üzleti kapcsolatok ragasztóanyaga. Itt talál tippeket, hogy mit mondjunk - és mit ne, hogy "megolajozzuk a gépezetet".
Franciaország – könnyed csevegés

A small talk (könnyed csevegés) az üzleti kultúra része, legyen szó akár egy tárgyalásra való ráhangolódásról, akár üzleti ebédről, vagy egy konferencia kávészünetéről.

Egy francia partnerrel társalogva azonban nemcsak a tapintatos, ám érdekes témaválasztásra kell figyelnünk, hanem arra is, hogy kellemes, szellemes társalgók legyünk, mert számukra, a beszélgetés során az „egyik legnagyobb bűn”, amit elkövethetünk, ha beszélgetés során untatjuk partnerünket.

A kellemes társalgás, a kapcsolatépítés fontos része, ugyanakkor figyeljünk arra is, hogy az igazán jó társalgó, jól tud hallgatni és a partnerre figyelni is.

Olaszország – stílusos megjelenés

Ha a stílusos üzleti megjelenéshez szeretnénk ihletet meríteni, vigyázó szemeinket Itáliára érdemes vetnünk. Az egyszerre férfias és sármos öltözék, illetve az üzletasszonyok számára a sikkes és hiteles nőiesség örök forrásául az olasz minta szolgálhat.

Az egyik legfontosabb jellemző, amit jó, ha ellesünk: a tökéletes összhatásra való odafigyelés, melyben komoly szerep jut az apró részleteknek és a kiegészítőknek. A jól megválasztott szabásvonal vagy az önazonos színvilág éppen úgy fontos, mint a cipő, a táska igényes volta és kifogástalan állapota, vagy a névjegytartó, a toll, a bizsuk stílusos formavilága és kiváló minősége.

Japán – névjegy átadás

Nálunk a névjegykártyára inkább, mint marketingeszközre tekintenek, Japánban a „személyiségük kiterjesztése”. Így könnyen érthető, miért is van jelentősége a felkelő nap országában a szertartásos névjegycserének.

Az az apró igényesség, hogy megállítva a pillanatot, odafigyelünk arra: a partnerünk számára olvashatóan nyújtsuk oda névjegyünket, és a megkapott névjegyet röviden valóban „áttanulmányozzuk” (megnézzük új ismerősünk pontos vezetéknevét, esetleg megtudjuk, hogy van második keresztneve stb.), noha csak néhány perc, mégis a másik iránti valódi odafigyelésről, érdeklődésről tanúskodik. (Az okos névjegyhasználat nem is olyan egyszerű, mint gondolnánk. Itt olvashatja szakértőnk tippjeit, hogy lesz tényleg hatékony a papírdarab.)

Ugyanakkor a figyelmes névjegycsere remek lehetőséget ad a társalgás – franciás - lendületben tartására is.

Erdős Zsuzsanna üzleti etikett tanácsadó és coach www.erdosetikett.hu

Véleményvezér

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.
Orbán Viktor és Hadházy Ákos háborúja új szintre emelkedett

Orbán Viktor és Hadházy Ákos háborúja új szintre emelkedett 

A harang, mint fegyver?
Ordító különbség a meggy árában idehaza és szomszédunknál

Ordító különbség a meggy árában idehaza és szomszédunknál  

Több mint kétszerese nálunk egy kiló, mint a szlovák Lidlben. 
Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa

Megdöbbent a világ, hogy ki Charlie Kirk gyilkosa 

Érdemes újragondolni előítéleteinket.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo