Aki nem válaszol, megszüntetik

Szabályosan működő vállalatok adószáma is megszűnhetett egy végiggondolatlan szabályozásváltozás miatt. Ha változik a törvény először csak pénzbírság jár majd a vissza nem küldött kérdőívekért.

Kép:PP/FényesGábor

Ahogy korábban a Piac&Profit is megírta, az idén elindított új adóhatósági szűrővizsgálatok egyikeként a NAV kérdőívet küldött ki a gazdálkodók személyi, tárgyi és pénzügyi feltételeinek elemzése céljából. Ha az adott cég nem volt megtalálható a megadott címen, vagy határidőre nem küldte vissza a kitöltött kérdőívet, a hatóság kezdeményezte az adószám törlését vagy felfüggesztését.

Az eljárás azonban nem bizonyult tökéletesen működőnek, ugyanis az Index információi szerint számos működő vállalkozás adószámát is megszüntették, ügyvezetőjük pedig ötéves feketelistára került, azaz ennyi ideig nem vezethet vagy birtokolhat többségi tulajdonosként céget – minden alap nélkül. Az ok csupán annyi, hogy a fűnyíróelv alkalmazásával további ellenőrzés vagy figyelmeztetés nélkül, pusztán a levél függvényében született döntés.

Hogy minek alapján függesztheti fel egy cég adószámát a NAV, arról itt olvashat bővebben.

Fellebbezni csak azoknak volt lehetősége, akik esetében a Posta elismerte, hogy nem kézbesítette számukra a „létfontosságú” kérdőívet, vagy akik hitelt érdemlően bizonyítani tudták, hogy a kérdőív kitöltésére szánt rövid időszakban külföldön vagy kórházban tartózkodtak. Vagyis az Index adóhivatali forrása szerint a törlések 98 százaléka esetében a fellebbezés lehetetlen volt.

Bár az adóhatóság szerint annyiban jogos a dolog, hogy a tőlük érkező levelet egy működő cég esetében nem szabad olvasatlanul hagyni, főleg a kisebb, néhány fős cégek esetében a napi működés során teljesen elképzelhető, hogy mindenféle rossz szándék nélkül nem jutott idő foglalkozni a küldeménnyel a rövid határidő alatt.

Az új módszer kétségtelenül működik, a 26.000 kiküldött kérdőívből 5000 esetben kezdeményezte a NAV az adóhatóság az adószám törlését vagy felfüggesztését, arról egyelőre nincs pontos adat, hogy hányan szeretnének fellebbezni a döntés ellen.

A fűnyíró elv úgy tűnik, nem vált be, hiszen számos egyébként legálisan működő kkv kényszerülhet miatta illegális működésre. Ez pedig akkora kár, amit nem ellentételez a tényleges fiktív cégek elérésének akár jelentős száma sem.

Nincs kibúvó a fantomcégeknek

A Nemzetgazdasági Minisztérium szükségesnek és arányosnak tartja azt a 2012. január 1-jétől élő szabályt, amely szerint a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) törli azon cégek adószámát, amelyek a kockázatkezelési eljárás részét jelentő kérdőív kitöltését az adóhatóság felszólítása ellenére elmulasztják. A szabály biztosítja, hogy a NAV által kockázatosnak ítélt vállalkozások gazdasági életből való gyors kivezetésével jelentősen csökkenjen az adóelkerülés, adócsalás kockázata. Az intézkedés a jogkövető gazdálkodókat is védi, hiszen a fantomcégek a költségvetésen túl gazdasági partnereiknek is jelentős károkat okoznak - áll a Nemzetgazdasági Minisztérium szerkesztőségünkbe eljuttatott közleményében.

Az adózási szempontból kockázatos és így nemzetgazdasági szempontból is káros vállalkozások kiszűrésével csökken azon esetek száma is, amelyekben a tisztességes vállalkozásoknak olyan vállalkozásokkal kell versenyeznie, amelyek eleve nem kívánják teljesíteni adókötelezettségeiket, ezáltal jelentős árelőnyre téve szert. Emellett sok esetben a szabályosan működő vállalkozások azért mennek tönkre, mert olyan céggel szerződnek, amelyek nem teljesítik fizetési kötelezettségeiket. A valós gazdasági tevékenység végzésére létrejött vállalkozásoktól elvárható,  hogy határidőre és megfelelően teljesítsék adókötelezettségeiket, így a kockázatkezelési kérdőív kitöltését is, amelyet a NAV által felhívott, valóban működő, felelős vállalkozások határidőre teljesítettek.

Előfordulhattak azonban olyan esetek, melyeknél a NAV által küldött felszólítás kézbesítésével kapcsolatos hiba miatt az egyébként jogos és elvárt szigor olyan vállalkozásokat is érinthetett, amelyeknél az indokolatlan volt - írta az NGM.

Emiatt a kormány – értékelve a gyakorlati tapasztalatokat – döntött az egyébként szükségesnek, arányosnak és eredményesnek ítélt szabály kisebb módosításáról. Ennek lényege, hogy a kérdőív megküldésének elmulasztása esetén a NAV első alkalommal csak bírságot szab ki a jövőben, és a bírságkiszabással egyidejűleg történő ismételt felhívás elmulasztása esetén határoz csak az adószám törléséről.

Emellett a kormány döntött arról is, hogy azon vállalkozások, amelyek adószámát a 2012. január 1-jétől hatályos szerint – a kérdőív kitöltésére való egyszeri felszólítás után - törölték, ne legyenek öt évre eltiltva a további cégalapításból, így a 2012-es szabályok alapján indokolatlan joghátrány senkit sem ér.

A felfüggesztés és a törlés jogkövetkezményei
Az adószám törlésével az adózó adójogilag megszűnik, azonban ez nem jelenti azt, hogy „valóban” megszűnne (pl. cégjogi értelemben), erről ugyanis az adóhatóság nem dönthet. Ha a cégbíróság, az egyéni vállalkozók nyilvántartását vezető szerv, illetve az adózó nyilvántartását vezető egyéb szerv felfüggesztés elrendeléséről szóló megkeresése, értesítése nem eredményezi az adózó megszűnését (az egyéni vállalkozói igazolvány visszavonását), azonban az adózó adószámát az állami adóhatóság az adózó megszűnését megelőzően jogerős határozattal törölte, és az adózó a törlést követően adóköteles tevékenységet kíván folytatni, az adószám megállapítását az Art. 17. § (1) bekezdés c) pontja megfelelő alkalmazásával kérheti, vagyis „újra” lehetősége lesz adóköteles tevékenységet folytatni (mint kvázi „új adózó”). Az állami adóhatóság az adózó részére a kérelem alapján az adószámot abban az esetben is a kérelem benyújtása napjával állapítja meg, ha az adózó az adóköteles tevékenységet a kérelem benyújtása előtt megkezdte vagy folytatta. Az adóhatóság a felfüggesztést, a felfüggesztés megszüntetését, illetve az adószám törlését elrendelő határozatot megsemmisítő vagy hatályon kívül helyező határozatról és a határozat jogerőre emelkedésének időpontjáról értesíti a cégbíróságot, az egyéni vállalkozók nyilvántartását vezető szervet vagy az adózó nyilvántartását vezető egyéb szervet.
Az adószám (közösségi adószám) alkalmazásának felfüggesztését elrendelő határozat jogerőre emelkedése és a felfüggesztés megszüntetéséről szóló határozat jogerőre emelkedése vagy az adószám (közösségi adószám) törléséről szóló határozat jogerőre emelkedése közötti időszakra – ha törvény vagy törvény felhatalmazása alapján kiadott jogszabály másként nem rendelkezik – az adózó adó-visszaigénylést, adó-visszatérítést, költségvetésitámogatás-igénylést a felfüggesztés megszüntetését követően sem érvényesíthet, illetve ezen időszakban túlfizetés visszatérítését sem kérheti. Az adóhatóság az adózó felfüggesztését elrendelő határozat jogerőre emelkedését megelőző időszakra vonatkozó adó-visszaigénylési, adó-visszatérítési kérelmét, illetve költségvetési támogatás iránti kérelmét kizárólag a felfüggesztés megszüntetését elrendelő határozat jogerőre emelkedését követően teljesítheti.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo