Amikor a tőke kiszáll

Folyik a Jeremie program, aktívan keresi a tőkebefektetésre érett vállalkozásokat a Széchenyi Tőkealap, szárnyalnak az üzleti angyalok. Aki viszont beszállt, néhány éven belül szeretne kiszállni. Több száz magyar vállalat számára lesz tehát kérdés a megfelelő második körös szakmai befektető, stratégiai partner megtalálása és addigra a „forgalomképes” üzleti vállalkozás kialakítása.

Ha már saját lábán megáll a cég, a befektető mehet. Kép:PP/FényesGábor

A tőkebefektetők célja nemcsak a beszállás, hanem a kiszállás is. Bár erről látszólag még korai beszélni, hiszen az első körös befektetések túlnyomó többsége mostanában realizálódik (itt adunk 6 tippet, hogy hogy érdemes tárgyalni a befektetőkkel), a tőkebefektetők 4-5 éven belül szeretnék értékesíteni az üzletrészüket. A mód sokféle lehet: management buyout, tőzsdei részvénykibocsátás, másik pénzügyi befektetőnek való értékesítés, vagy épp egy szakmai befektető jöhet szóba. Utóbbi adja a kockázati tőkebefektetők által bonyolított cégeladások összértékének 85 százalékát a közép-európai régióban az Európai Kockázati Tőke Egyesület (EVCA) legfrissebb adatai alapján.

Magyarországon az első sikeres exitet a PortfoLion Zrt. valósította meg: kevesebb, mint két év után várakozáson fölüli eredménnyel kiszállt a Cryo Management Kft.-ből (a cég vezetőjével készült interjúnkat itt olvashatja), amelybe 200 millió forint kockázati tőkét fektetett be. A vásárló ezúttal is szakmai befektető volt. A svéd Vitrolife AB – a stockholmi tőzsdén jegyzett biotechnológiai vállalat – ötmillió eurót fizetett a cégért, és az elkövetkező két évben további egy-egy milliót, a harmadikban pedig kétmillió eurót fizet. A pénz kétharmad részét az értékesítési eredmények hozhatják, a maradék egyharmadot pedig fejlesztési mérföldkövek eléréséhez, illetve gyártási költségvállalások teljesítéséhez kötötték.

Mit tegyen aki exitre készül?
Minden befektető átvilágíttatja a felvásárolni kívánt céget, éppen ezért aki exitre készül, érdemes előre gondolkodnia, és már jóval az eladás előtt bevonni külső szakértőt a cég jogi, pénzügyi „rendbetétele” érdekében, de stratégia nélkül ennek a folyamatnak sem érdemes nekivágni. A milliárdok sokszor apró dolgokon buknak el, jobb, ha nem a szerződés aláírása előtt esnek ki a csontvázak a szekrényből. A tulajdonosok, ügyvezetők sokszor hajlamosak azt gondolni, ők képviselik legjobban a cégüket a befektetők előtt, ami részben igaz is, de a tárgyalási folyamat egy hosszú, számos üzleti területet érintő, kemény játszma, amely során elengedhetetlen a megfelelő szakértők bevonása a részfolyamatok magas szintű előkészítése és végrehajtása érdekében.
A sikeres értékesítéshez elengedhetetlen, hogy a projektgazda tisztában legyen az üzletág természetével, a növekedési potenciállal és a regionális fókusszal. Ismernie kell a versenytársait, és azt is figyelemmel kell követnie, hogy milyen fejlesztések, felvásárlások, egyesülések zajlanak az adott szektorban. Csak így kereshet eredménnyel olyan stratégiai partnert, aki szakmai befektetőként is hatékonyan hozzájárul a további növekedéshez.

– A gyakorlat azt mutatja, hogy az alkupozíciót és a végkifejletet is döntően befolyásolja az elvárások tudatos kialakítása már a tárgyalások megkezdése előtt. A vállalkozás és piacainak alapos ismerete, valamint a másik fél piaci potenciáljának megfelelő felmérése és értékelése is lényeges – hangsúlyozta Andreas Reinthaler, az M27 csoport európai ügyvezető partnere a Stratégiai partnerek, szakmai befektetők – 2013 című konferencián. Szerinte a legkedveltebb befektetési irányok a stratégiai partnerek körében jelenleg a környezetipar, az online és az IT, az elektronikai, valamint az egyéb technológiai újításokkal foglalkozó cégek, de a tradicionális iparágaknak is inkább a szakmai befektetők körében van esélyük, s nem a kockázati tőkénél az aktuális trendek szerint.

A befektetésre érett projekt gazdája
  • Legalább halvány elképzelése van arról, honnan, kitől lesz bevétele.
  • Ismeri a valódi ügyfeleit és azt, hogy hogyan lehet megnyerni őket.
  • Tudatában van a versenyelőnyének, a kockázatoknak és a hiányosságainak.
  • Felismeri, hogy hol van szüksége segítségre, és azt kérni is tud, akár a befektetőtől.
  • Tudatos, és két lábbal áll a földön.
  • Ebben a fázisban nem követelmény a kész csapat, de látni kell, hogy ki hiányzik.
– A befektetők jellemzően a látványos, izgalmas „sztorikat” keresik, amelyek nyomot hagynak a piacon. Minél inkább felkelti a befektetők figyelmét egy-egy projekt, annál könnyebb az exit, ráadásul a választás, hogy melyik befektetőt választja, az „eladó” kezében van – mondta a már említett rendezvényen René Berger, az európai piacon több cégbe is befektető Next.March ügyvezető igazgatója, a Mercedes Grand Prix elnökségi tagja. A svájci, osztrák és német piacon is tapasztalatot szerzett szakember mindig azt az elvet követte, hogy már jó előre kinézte, kinek fogják a befektetést értékesíteni, és azon dolgozott, hogy ez a cél megvalósuljon. Ám később fontos volt valahogy megoldani, hogy a szakmai befektető mégis úgy ítélje meg, ő maga talált rá a projektre, és nem őt találták meg!

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo