Az együttműködés tényleg működik!

Hogyan lett egy sikeres ipari formatervezéssel foglalkozó kaliforniai cégből designgondolkodás-alapú tanácsadó világcég? Az IDEO innovatív termékek létrehozására használt módszerét, gondolkodási logikájukat, ma már számtalan területen az üzleti folyamatok átszervezésére is használják a pénzügyi, de az egészségügy területén is. Ma a végzős közgazdászhallgatók már nem a Coca Colánál, a Microsoftnál, hanem az IDEO-ban szeretnének dolgozni! Mi a titkuk? Mitől ilyen vonzók és sikeresek? A válasz egyszerűbb, mint gondolnánk!

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Szerintük az innováció egy olyan designgondolkodás (design thinking) eredménye, amely három terület átfedéséből jön létre, mégpedig: az emberi igények és szükségletek, vágyak; ezek technikai megvalósíthatósága; és üzleti kivitelezhetősége. Ők csak olyan termékeket terveztek, amelyek ezt a három követelményt egyszerre kielégítették, s az üzleti – ma már társadalmi —a folyamatok tervezésénél is ez a logikájuk.

A céget nem véletlenül Kaliforniában, Palo Altoban alapították, ahol a pezsgő innovatív gondolkodás volt körülöttük a jellemző, s az sem véletlen, hogy az Apple első egerét is ők tervezték, s nemcsak a közös székhely miatt. Az IDEO klienslistáján a legnagyobb világcégek, légitársaságok, bankok, kórházak, az USA és néhány más ország kormányhivatalai, minisztériumai is szerepelnek.

A dizájn, mint versenyelőny
A dizájn sokkal több, mint formatervezés. Nem egy termék feldíszítése, inkább mindent átható, versenyelőnyt jelentő újfajta filozófia. Nem „csicsás csomagolás”, hanem olyan, az üzletmenetbe szervesen beépülő részelem, amelynek köszönhetően egy termék piacra dobási költségének teljes megtérülési ideje átlagosan a felére csökken.
Az eredetileg Roger Martin által leírt dizájngondolkodást magukévá tevő cégeknél kutatási tapasztalatok szerint rendszeresek lesznek az áttörő újítások, így jelentősen nő a hozzáadott érték és a termelékenység, gyorsul a problémamegoldás folyamata, míg a költség csökken.
A Harvard Business Review 2014. január-februári számában megjelent, két éves tudományos kutatás eredményét publikáló cikk arra ad választ, hogy mi az IDEO sikerének az oka. A válasz a cég belső hangulata, a kollégák együttműködése, a segítőkészség, a hierarchiát nélkülöző együttműködésben rejlik. Egy-egy probléma megoldásában a legkülönbözőbb szakemberek működnek együtt, egymást segítve, inspirálva, kijavítva, ösztönözve, támogatva. A megoldás előkészítése nem brainstorminggal kezdődik, hanem azzal, hogy adatot gyűjtenek és maguk is megfigyelik azt a jelenséget, terméket, szervezetet használat, működés közben, amit fejleszteni akarnak. A kreatív szakembereknek időt hagynak arra, hogy ötleteikkel mások projektjeibe is besegítsenek, s a cégvezetés támogatja a segítségkérés és segítségnyújtás kultúráját. Segítő és segítségkérő bárki lehet, a sokirányú tapasztalat bevonása termékenyen hat a kreatív megoldások kidolgozására.

Egy TV-műsortól az üzletekben használt bevásárlókocsi megreformálását kapták feladatnak, úgy, hogy öt nap állt rendelkezésükre a működő és esztétikus prototípus elkészítéséig! Érdemes megnézni az erről készült videót, ahol nyomon követhető a munkafolyamat, a kollégák együttműködése, a hatalmas nyomás mentén, lehetetlenül rövid idő alatt, mégis jó hangulatban elvégzett munka. A bevásárlókocsi szép, esztétikus, két gyereknek kényelmes, biztonságos ülése van benne. A vásárláshoz vonalkód/chip leolvasóval rendelkezik, rögtön látjuk az árakat, az addigi vásárlások összegét, ugyanezzel, mint egy telefonnal, szóbeli tájékoztatót kérhetünk a termékről, akciókról, mert mikrofon és hangszóró is bele van építve, nem kell a sorok között eladóra vadásznunk, aki úgysem tud felvilágosítást adni.

A kocsi nem egy hatalmas kosár, amibe mindent össze-vissza belerámolunk – amit majd otthon újra kemény munkával szétpakolhatunk –, hanem kisebb kosarakból áll, amelyek kivehetők, azokkal egy-egy gondolához odamehettünk, nem kell a nagy kocsival manővereznünk. Nem keveredik a hús-árú a kenyérrel, a tisztítószer a gyümölccsel. A kasszánál ezeket külön-külön zacskókba rakhatjuk, amiket az autónkig a kocsi kampóira akaszthatunk, mert a kosarak az üzletben maradnak. Így kint a parkolóban nem lesz nagy felülete, amibe a szél belekapaszkodhat. Mértek már 35 km/óra sebességgel száguldó, elszabadul bevásárlókocsit is. Könnyebb a hosszú kocsisort az üzletbe visszatolni, s az üres vázat nem érdemes ellopni sem, mert úgy nem használható. S mindez öt nap alatt, igaz volt benne éjszaka is!

Itt olvashat tovább, ha bővebben érdekli a téma.

Lengyel Emőke Üzleti Coach http://www.tudaskurator.hu

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo