Az érett is lehet vonzó

Mitől válik vonzó befektetési célponttá egy vállalkozás? Mi a különbség egy startup és egy érett vállalkozás között befektetési szempontból? A hiedelmekkel ellentétben az érett vállalkozások számára is jó lehetőség lehet a kockázati tőke.

A befektetési szempontból vonzó cégek kritériumai iparágtól függetlenül többé-kevésbé azonosak. Vagy valamilyen egyedi termékkel, szolgáltatással vannak jelen a piacon, vagy innovatív üzleti modellt, megoldást alkalmaznak akár az értékesítés, marketing, termelés vagy más vállalati folyamatok területén. Nem minden esetben az a fontos, hogy a cégnek piacvezető pozíciója, kizárólagossági jogai vagy hatalmas forgalma és eredménye van-e. Sokkal lényegesebb, hogy a többi piaci szereplő közül a céltársaságot az általa értékesített termékek, alkalmazott eljárások és folyamatok megkülönböztetik-e, és ez által van-e valamennyi versenyelőnye.

Hogyan szerezzünk befektetőt?
Több pénz és jobb feltételek várhatják 2015 első félévében a befektetést kereső vállalkozásokat, de a tudatos felkészülés továbbra is elengedhetetlen. Mit kérhet, és mit kaphat alapvetően a befektetőktől egy vállalkozás?

Alacsonyabb kockázat, kisebb megtérülés

A magyar közvélemény a magántőke-befektetés fogalmát szinte kizárólag a fiatal vállalkozások finanszírozására irányuló kockázati tőkebefektetés fogalmával köti össze.

– A hosszabb ideje működő, a saját területükön komoly piaci súllyal bíró, kialakult termékstruktúrával és bejáratott menedzsmenttel működő vállalatok számára is a külső tőkebevonás lehet a leghatékonyabb út a növekedési céljaik eléréséhez – magyarázza Detrekői László, a Portfolion Zrt. által kezelt Fordulat Tőkealap befektetési igazgatója. (Vele a témáról készült hosszabb interjúnkat itt találja.)

A befektetők, ha startup cégről van szó, alapvetően azt nézik, hogy a csapat mire képes, az üzleti modell szerepe a döntésben kevesebb mint 50 százalék. Ennek elsősorban az az oka, hogy bőséges a kínálat jó ötletekből, hiánycikknek számít viszont a jó képességű csapat és a felkészült menedzsment. Annál is inkább, mivel köztudott, hogy nincs lemásolhatatlan ötlet vagy utolérhetetlen fejlesztés. Vannak azonban egyedülálló képességek, amelyekkel egy adott cég képes hosszan megállni a helyét a piaci versenyben.

Kép:FreeDigitalPhotos/nongpimmy

Egész más a helyzet, amikor érett vállalkozásba szeretne invesztálni a befektető. Itt ugyanis nem az alapján kénytelen dönteni, hogy milyen a termék/innováció és a mögötte lévő csapat. Az érdemi múlttal nem bíró vállalkozással szemben ebben az esetben ismert a piaci környezet, a versenyhelyzet, így kevesebb kockázatot vállal a kockázati tőkés.

– Nem ismeretlen a cég múltja, az általuk létrehozott termék létjogosultságát sem kell validálni. Kockázatok persze itt is vannak, hiszen a startupokkal szemben például a részben hitelből történő finanszírozás növelheti az eredmény kilengését – húzza alá a befektetési igazgató.

A befektetőket vonzó induló vállalkozás

Beszámol az eredményeiről

Azt a tényt, hogy egy vállalkozás vezetése egy adott időszakban hogyan teljesített, a bizalom felépítése és megtartása érdekében valamilyen formában meg kell osztani egy sor érintettel: a tulajdonosokkal, a dolgozókkal, a partnerekkel, a befektetőkkel, sőt, tőkepiaci működés esetén akár a nagyközönséggel is. Az üzleti terv eredményeiről és a társaság kilátásairól átgondolt, érthető értékelést kell készíteni. Egy kezdő ötletnél elegendő csak érezni az üzleti lehetőséget, a már létező cégnél üzleti tervvel kell rendelkezni.

Kockázatot vállal

A legtöbb befektető számára kiemelt jelentősége van annak, hogy lássa, az új üzlet tulajdonosa (anyagi) kockázatot vállal a beindítás érdekében. Ez a fajta magatartás egyenlő a befektetők szemében azzal, hogy a vállalkozó reális célokat fogalmazott meg, és bízik a sikerben.

 Lelkes támogatókat gyűjt maga köré

Kifejezetten jó pontnak számít, ha látják, hogy az új üzletnek már vannak támogatói, még akkor is, ha a kör csak családtagokból és barátokból áll. Mindenkinek könnyebb beszállni egy üzletbe, ha érzi, nincs egyedül.

Szerinte fontos különbség a két befektetési modell között az is, hogy amíg a startupok jelentős része elbukik, addig az érett vállalkozások között jóval alacsonyabb a bedőlő cégek aránya. Nem véletlen, hogy az induló vállalkozásokba invesztálók pénzügyi terve is úgy készül, hogy öt projektből egy eladásával már komoly profitra tesznek szert, egy stabil, működő cég esetén viszont alacsonyabb kockázattal és ezzel arányosan kisebb megtérüléssel is kalkulál a kockázati tőkebefektető.

Kompromisszum nélkül nincs pénz

A sikeres tranzakcióhoz mindkét esetben elengedhetetlenek a kompromisszumok – tartják a hozzáértők. Egy startup-tulajdonosnak muszáj elfogadnia, hogy szüksége van pénzügyi szakember bevonására a döntésekbe ahhoz, hogy termékéből üzleti siker legyen. A befektetők érdemben azzal a céggel foglalkoznak, ahol vagy van profi menedzsment – vagy legalább azt a benyomást kelti –, vagy késznek kell lenni elfogadni a kockázati tőkés ilyen típusú segítségét.

A másik esetben pedig, egyebek között, arra kell felkészülniük a vállalat tulajdonosainak, hogy a befektetés célja a meghatározott időintervallumon belül megfelelő hozamot produkáló exit elérése. A befektető számára minden esetben megnyugtató, ha a vállalat teljesíti az üzleti tervben vállaltakat. Ez a legfőbb motiváció a győri székhelyű, magyar tulajdonú Graboplast Zrt. esetében is, amelyben a közelmúltban szerzett 16 százalékos részesedést a Fordulat Tőkealap.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo