Oktatás nélkül fújhatod az innovációt

Ahogy a digitális technológiák egymás felé közeledése sosem látott változásokat hozott a világpiacon, úgy válik előbb-utóbb valósággá Bill Gates egykori mondása: Innováció vagy halál! Az ügyfelekért folytatott hajszában mára világossá vált, a nagyobb innovációs kapacitással rendelkező versenyző fog végül győzedelmeskedni.

Az innováció nem a fán terem, oktatásba kell fektetni - Kép: Pixabay

Az innovációs képesség azonban nem terem a fán, igenis foglalkozni kell vele a cégen belül? A válasz egyszerű és egyértelmű, mégis rengeteg cégnél elsikkad, még akkor is, ha szóban mindent meg is tesznek azért, hogy innovatív cégnek tűnjenek. Egy cég innovatív képessége ugyanis a dolgozóinak tudásából és tehetségéből fakad, azon erőfeszítéseikből, hogy a tudást és képességeket építsenek. (Nálunk különösen fontos kérdés az innováció serkentése, mert a régiónk erősen lemaradt az innovációs versenyben.)

Ám bármennyire is egyszerűnek hangzik ez az elvárás - jó előtanulmányok és folyamatos képzés - a legtöbb cégben háttérbe szorulnak ezek az elvárások. Az innováció közben maga is iparággá vált, egyre több cég nyújt termékeket és szolgáltatásokat, melyekkel - a reményeik szerint - a cégek kreatívabbak, invenciózusabbak és egységesebbek lesznek. Ezek a szolgáltatók nem tesznek mást, mint arra bátorítanak, hogy az ügyfélkörükbe tartozó cégek lássanak a saját erőforrásaikon túlra is és bátran merítsenek ötleteket és megoldásokat külső forrásokból is. (Megéri beruházni az innovációba, mert az bárhol jó stratégia lehet egy vállalkozásnak.)

Csakhogy mindeközben a cégvezetők megfeledkeztek egy rendkívül fontos követelményről - ezek az eszközök és szolgáltatások csak akkor működnek, ha a csapat, melynek segítségére sietnek, eleve elég innovatív (és befogadó). A legtöbb esetben ugyanis a már meglévő innovatív szürkeállományt stimulálják, hogy a segítségükkel új ötleteket generáljanak és azokat valós bevétellé konvertálják. Hiába állnak rendelkezésre szolgáltatók miriádjai, ha a cégvezetés nem rendelkezik azzal a képességgel, hogy megértse, rendszerezze és integrálja a kívülről jövő megoldásokat.

Vagyis még mielőtt egy cégvezető bármilyen külső innovációs forráshoz fordulna, kénytelen előbb a munkatársak oktatásába invesztálni. Méghozzá két módon. Egyrészt meg kell róla bizonyosodnia, hogy a munkába álló alkalmazottai valóban értenek a szakterülethez, amivel foglalkozni fognak, vagy legalábbis megvan minden képességük a gyors és hatékony beilleszkedéshez, betanuláshoz. A legtöbb iparágban a fejlődés rendkívül gyors, a tudás lemorzsolódása pedig a képességek lemorzsolódásához vezet és egy idő után az alkalmazott már nem lesz képes hatékonyan ellátni a munkáját.

Másrészt a cégeknek igenis be kell ruházniuk innovációs tréningekbe. Bármilyen meglepő, az, hogy valakinek potenciálisan hasznosítható ötletei születnek és azokat pénzzé is tudja váltani, nem istenadta tehetség, hanem elsajátítható képesség - vagy legalábbis fejleszthető. Sőt mi több, a legtöbb képességhez hasonlóan alapvető lépések megtanulása után sok-sok ismétléssel tökélyre fejleszthető. Sajnos azonban a (felső)oktatási intézmények ilyesfajta kompetenciákat nem igazán fejlesztenek, éppen ezért a vállalkozásokra hárul a feladat, hogy a tudást a dolgozóik fejébe plántálják.

Sajnos azonban az innovációs tréningek nem tartoznak a cégvezetők kedvencei közé, mivel valami olyasmibe kéne fektetniük, aminek az eredménye nem igazán mérhető. Az Egyesült Államokban a döntéshozók fele nem érzi, hogy a cége tanulási képessége stratégiai összetevő lenne - állt a HCM Advisory Group egy felmérésében. A megkérdezettek harmada szerint a tanulási funkció költséges de szükséges elem, egy heted szerint viszont az oktatás egyszerűen a szemétbe kidobott pénz. Nem csoda tehát, hogy az oktatási kiadásokat nem kezelik olyan szinten, mint amennyire fontos lenne az innovációs készség támogatása szempontjából: a földhözragadt cégvezetők számára általában kedvesebb egy olyan megoldás, mely a nap végi elszámolásnál kézzel fogható hasznot hoz.

A cikk az alábbi blogbejegyzés alapján készült.

Hiányoznak az újító hazai cégek
A közeljövőben pénzhiányra várhatóan nem panaszkodhatnak majd a vállalkozások: egyre több a jó ötletet finanszírozni kész befektető. A kockázati tőke számára izgalmas innovációk területén azonban egyelőre igen jelentős lemaradást látható a kis- és közepes cégeknél.

Véleményvezér

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo