Bevándorló vállalkozók: a szerelmét követte

A szerelem hozta, és otthon érzi magát Magyarországon az amerikai származású Kat Williford. Fenntartható szemléletű, magas minőségű, kézzel gyártott ruháira egyelőre leginkább a turisták vevők.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az Egyesült Államokból, Észak-Karolinából származik Kat Williford, a Pamut Apparel alapítója. Divattervezést tanult, nyaranta pedig egy táborban dolgozott. Itt találkozott a magyar Márkkal, akivel azonnal egymásra kattantak annak ellenére, hogy a fiú nem beszélt igazán jól angolul, Kat pedig egy szót sem tudott magyarul. Hamarosan a lány tervezői állást kapott a világhírű Abercrombie & Fitch divatcégnél, Márk pedig, aki egyetemi ösztöndíjjal járt az Államokban, hazatért Magyarországra. Maradt a távkapcsolat. Két év után viszont Kat úgy döntött, megteszi a nagy lépést: felmondott a világcégnél, és Budapestre költözött, hogy megtakarításaiból vállalkozásba kezdjen.

Kat Williford
Kép:PP/Hatlaczi Balázs

Állás vagy vállalkozás?

– Két lehetőségem volt, amikor tavaly nyáron megérkeztem. Vagy állást keresek egy európai divatcégnél, vagy saját vállalkozást alapítok. Bár korábban soha nem voltam vállalkozó, amikor szembesültem azzal, hogy mennyire keveset keresnek a tervezők Európában, és hogy gyakorlatilag esélytelen, hogy dizájnterületen elhelyezkedjek Magyarországon, úgy döntöttem, hogy elindítom a saját vállalkozásomat.

Hatalmas segítséget jelentett Márk, aki az elengedhetetlen magyar nyelvismeretével mindenben közreműködött a vízum megszerzésétől a jó könyvelő felkutatásán át a vevőkkel való kommunikációig, sőt, országspecifikus üzleti tanácsokat is adott.

Bevándorló vállalkozók
A kultúrák találkozásából számtalan jó dolog kisülhet – Magyarországon is –, például olyan üzleti vállalkozások, amelyek talán épp azért lesznek sikeresek, mert az ötletgazda valami olyat tud, amit más nem. De amit itt létrehoz – akár termék, akár szolgáltatás –, az magyar. Itt fejlesztik, itt gyártják, és esetleg innen indul világhódító útra.
Maki Stevenson, a Makifood Főzőiskola alapítója magyar férjét követte ide. Véleménye szerint szerint nehéz az ügyfelek szemében érdekesnek maradni egy kis piacon, a hivatalokban komoly gondot jelent a nyelvismeret hiánya, de nagyon élvezi, hogy mi magyarok igazi szenvedéllyel viszonyulunk a főzéshez és az ételeinkhez.
Sose tervezte, hogy vállalkozó lesz az iráni származású gyógynövénykutató, dr. Iman Mirmazloum, de felismerte a fogyasztói igényt, így most kiváló minőségű gyógyteákat készül piacra dobni Magyarországon.
Fair trade alapanyagokból, száz százalékban Magyarországon, kézzel varrott és nyomott pólókat készítenek, a dizájnt az utazás és a kalandok inspirálják.

– Minőségi, egyedi és kényelmes ruhákat készítünk. Minden alapanyagunk természetes, így a ruhák puhák, könnyűek és környezetbarátok. Tervezőként én vagyok a felelős a dizájnért és a varrásért is. Mivel minden Budapesten történik, versenyelőnyt jelent az, hogy rugalmasan tudunk reagálni az aktuális helyi trendekre. A helyi gyártás miatt gyorsan tudjuk teljesíteni a kisebb-nagyobb egyedi megrendeléseket is – mondja Kat, aki szerint a tudatos fogyasztók a lokalitást is értékelik.

Bár a magyar piac kisebb, és a gazdaság jelenleg sokkal lassabb az amerikainál, ennek előnyei is vannak a vállalkozás számára. Az USA-ban ugyanis sokkal keményebb versenyben kell boldogulnia egy tervezőnek. A kedvező magyarországi működési és bérköltségek is vonzóak, ugyanakkor problémát jelent, hogy a lassú piacon nehéz eladni a „high-end” termékeket. Az országon belül ezért az értékesítés erősen szezonális: télen szinte leáll, nyáron viszont – a turistaszezonban – pörög az üzlet. A hektikus bevételek ellensúlyozása érdekében Kat szeretne a szomszédos országokban is megjelenni a termékeivel mind online felületen, mind viszonteladókon keresztül.

A következő lépés pedig a férfikollekció elindítása, ami a tervek szerint augusztus elejétől már elérhető a webáruházban.

Miért Magyarország?

Kat 2011-ben járt először Magyarországon, és mint mondja, beleszeretett az itteni kultúrába és emberekbe. Azért szeret itt élni, mert az emberek azt éreztetik vele, hogy otthon van.

– Az Egyesült Államokban annyi divatcég van a piacon, hogy nagyon könnyű kiszorulni. Emiatt is jó ötletnek tűnt, hogy Magyarországra költözzek. Ez ideális hely arra, hogy ismertté váljak.

 

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo