Big Data: lehetőség vagy veszély?

Az International Data Corporation előrejelzése szerint az üzleti analitikus szolgáltatásokra világszinten elköltött összeg 2018-ra 89,6 milliárd dollárra nőhet a 2014-es 51,6 milliárdról. Vagyis egyre több cégnél egyre több adat keletkezik, amivel valamit kezdeni kell. Az adatboom azonban a lehetőségek mellett új adatkezelési veszélyeket is jelent a cégeknek. A magyar kis- és középvállalatok sem fogják megúszni, hogy áldozzanak erre a területre.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A magyar vállalatok 40 százaléka vesztett adatot 2016-ban a Kaspersky Lab „Üzleti Kiberbiztonság: szembesülés az elkerülhetetlennel” című jelentése szerint. Egy ilyen támadás legrosszabb következménye a szenzitív adatok elvesztése lehet. Ennek ellenére a globális kiberbiztonsági vállalat szerint Magyarországon a vállalkozásoknak mindössze kevesebb, mint a fele ért egyet a ténnyel, miszerint fontos a számítástechnikai biztonság. Az Iron Mountain globális dokumentum- és információmenedzsment vállalat szakértője nem látja ennyire vészesen a hazai helyzetet. Sőt! Az Iron Mountain és a PwC is minden évben elkészíti tanulmányát azzal kapcsolatban, hogy a vállalkozások világszerte hogyan kezelik és védik saját adataikat. A tanulmány része az úgynevezett „Information Value Index”, amely pontozza a különböző országokban/régiókban tevékenykedő vállalkozások adatkezelési és védelmi tevékenységének színvonalát. Ennek alapján 2013-ban a magyar vállalkozások a holland vállalatok után közvetlenül – megelőzve a német, francia, brit cégeket – a legmagasabb pontszámot érték el az indexben.

Jelszóhibák
  • Ugyanaz a jelszó több fiókhoz, ami azt jelenti, ha az egyik jelszó kiszivárgott, akkor további fiókok is védtelenek lesznek.
  • A vállalkozások gyakran nem cserélik ki harmincnaponta a dolgozók jelszavát, vagy csak úgy tesznek mintha lecserélnék, de valójában marad a régi.
  • Könnyen feltörhető, gyenge a jelszó. Nem kis- és nagybetűk kombinációjából áll, nincsenek benne a betűk mellett számok is.
  • Nem megfelelő tárolás: megosztják másokkal, és nem biztonságos módszerekkel emlékeztetik magukat, ha netán elfelejtik
Forrás: Kaspersky Lab

– Azóta Magyarországon is nőtt az adatforgalom, bővültek a digitális eszközök, de továbbra is a középmezőnyben szerepelnek a hazai cégek, ami az IT-rendszereik biztonságát illeti. Persze nincs sebezhetetlen rendszer, de sokszor a minimális védelem nem pénzkérdés. A jelszavak cseréje, a rendszeres és több helyre történő backup-mentések, a megfelelő titkosítási szintek megléte vagy a hatékony hozzáférési szabály megalkotása és szigorú betartása jelentősen javítja az adatbiztonságot. Nem felesleges szigor, ha mindenki csak a saját gépén tud dolgozni, a saját nevével és jelszavával fér hozzá az adatokhoz, és azonnal nyoma van a rendszerben, ha hozzányúl egy irathoz, vagy kinyomtatja azt – mondja Szakonyi András, az Iron Mountain Kelet- és Észak-Európáért felelős alelnöke.

Sebezhető, sebezhetőbb, legsebezhetőbb

A lehetséges támadások skálája széles, messze túlmutat a szokványos rosszindulatú programokon és a spameken. A papíron tárolt információk helyét lassan átveszik a digitális adathordozók, és az újonnan keletkező adatoknak is mind nagyobb százaléka virtuálisan jön létre. A digitalizált adatok jobban tárolhatók és kereshetők, könnyebben hozzáférhetők, több információ nyerhető belőlük. Dolgozni könnyebb tehát a digitális adatokkal, ám nehezebb azokat biztonságosan tárolni: a papírral szemben ugyanis egyszerűbben ellophatók. A leginkább érzékeny információ az ügyféladat. Nem véletlen, hogy a világban mára komoly iparág lett a hitelkártya-számok, adószámok, társadalombiztosítási adatok megszerzése. Az adatoknak komoly áruk van a feketepiacon. A hackerek az ellopott adatokat nemcsak a feketepiacon értékesíthetik, hanem gyakran váltságdíjért cserébe visszaszolgáltatják a tulajdonosnak.

– Tavaly például az egyik legnagyobb visszhangot a Sony adatainak eltűnése és az azokkal való visszaélés keltette. Egy-egy ilyen adatlopás hatalmas károkat okoz a cégnek. Illetéktelenek megszerezték például egy angol telekommunikációs szolgáltató ügyféladatait, megváltoztatták azokat, és kitették a világhálóra. Az esemény hatására nemcsak az informatikai igazgatónak kellett lemondania, hanem a vezérigazgatónak is, mert – az anyagi mellett – olyan erkölcsi és reputációs károk keletkeztek, amelyeket nem tudtak kezelni – mutat rá Szakonyi András, aki szerint a kis- és középvállalatok most kezdik felfedezni az adatokban rejlő lehetőségeket, és ezzel együtt az azok jelentette veszélyeket is. Foglalkozniuk kell a problémával például azoknak a kisebb cégeknek, amelyek már bevezettek CRM rendszert. A rengeteg mentésből keletkező adatbázissal törődni is kell, hogy ne legyen a cég kitéve például a zsarolóknak. Amennyiben a cég erre fel volt készülve, számtalan helyre mentette az adatait, így azokat vissza tudja állítani anélkül, hogy engedne a zsarolásnak.

Kép: Fotolia

A Kaspersky Lab szerint a vállalatok 32 százaléka átélt már célzott támadást, és 20 százalékuk észlelt zsarolóvírust alkalmazó esetet, de a kiberbiztonsági incidensek bekövetkeztéhez erősen hozzájárul az alkalmazottak gondatlansága is. Jelentős veszélyt jelent a mobileszközökön való adatmegosztás, a fontos információt tároló eszközök fizikai elvesztése, valamint az IT erőforrások nem megfelelő használata a dolgozók körében. A felhő alapú felületetek biztonsága, az IoT-fenyegetések, valamint a biztonsági szolgáltatások, az infrastruktúra kiszervezésének hiánya szintén szerepel a kkv-kat fenyegető veszélyek között.

– A nehézségek nem feltétlenül a kifinomultabb támadásokból adódnak, hanem a növekvő támadási felületekből, amelyek változatos védelmi módszereket igényelnek. Ez tovább bonyolítja az IT osztályok feladatait, amelyek több sebezhető pontot zárnak le, de a munkavállalói gondatlansággal szemben hatástalanok – mutat rá Veniamin Levtsov, a Kaspersky Lab Vállalati Üzletágának alelnöke.

A hatékonyság ára és hozama

Egy igazán hatékony céges védelmi stratégia kombinálja a biztonsági technológiát, a külső és belső számítógépes fenyegetések elemzéseit, a folyamatos ellenőrzést és a felmerülő esetek kivédésének legjobb gyakorlatait.

A szakember szerint az első lépés, hogy felmérjük a munkafolyamatok során keletkező fizikai és digitális adatokat, majd nézzük meg a dokumentumok work flow-ját! Ennek alapján lehet a piaci szolgáltatóktól ajánlatot kérni a dokumentumok teljes életciklusára vonatkozóan. Ezt egy kisebb vállalatnak havi 150–200 ezer forintos díjért kínálják az erre szakosodott cégek, szemben a potenciális veszteséggel – tegyük fel, hogy egy adóhatósági ellenőrzéskor nem tudjuk produkálni az adatokat –, ami milliókra rúghat. Az adattolvajok folyamatosan tesztelik a vállalati rendszereket, és ahogy a betörők sem mennek be a jól megvédett házba, ők is a gyengébb védelmi rendszerű vállalatokat keresik.

Kiberveszélyek – 2017

Megjelennek az első újraindításba belehaló vírusok. Azáltal, hogy a fertőzés törlődik a gép memóriájából, elkerülhető, hogy a kémkedésre és azonosítók gyűjtésére használt eszközöket felfedezzük.

Gyakoribb lesz a hackelés útján szerzett információk agresszív céllal való netes megosztása. A támadók ki fogják használni az emberek hiszékenységét úgy, hogy manipulálják a lopott adatokat vagy azoknak csak egy részét teszik közzé.

Több lesz az önjelölt igazságtevő hacker, akik állítólag a közjó érdekében hackelnek és osztanak meg adatot.

Az infrastrukturális és termelési rendszerek gyakran kevés védettséggel vagy teljesen védtelenül kapcsolódnak az interneten, ezért nagy a kísértés a fejlett kibertámadók körében, hogy kárt vagy fennakadást okozzanak ezekben a különösen feszült geopolitikai viszonyok között.

Nő a mobilkészülékeket célzó kémkedési kampányok előfordulása, mivel bűncselekmények esetén a biztonsági ipar nehezen tud hozzáférni az mobilszolgáltatók rendszereihez.

A támadások során megszerzett adatok új, eladható áruként jelennek meg a feketepiacon.

Ahogy nő a pénzügyi rendszerek népszerűsége és elterjedtsége, úgy egyre érdekesebbek a kiberbűnözők számára is.

Mivel egyre több zsarolóprogram jelenik meg, a támadó–áldozat közötti bizalmi kapcsolat – azon alapul, hogy a fizetés következményeként visszakaphatják elvesztett adataikat – gyengül.

A kiberbűnözők kezükbe veszik az IoT eszközök irányítását, akár azok működését is leállíthatják, mivel az IoT-gyártók továbbra is védtelen eszközöket dobnak piacra.

Nő a reklámiparban a célközönség követésére és targetálására használt eszközök bevetése. A kiberbűnözői kémkedések célkeresztjébe kerülhetnek a hirdetési hálózatok, amelyek IP-címek, ujjlenyomat-böngészők és bejelentkezések kombinációját alkalmazzák.

Forrás: Kaspersky Lab

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo