Email-marketinges alaphibák

Nagy, vagy több adatbázis komplex használata esetén a hibalehetőség is megsokszorozódik. Néha a hibákat véletlenül generáljuk, például hibás szoftverbeállításoknak köszönhetően, néha pedig a szakmai tudatlanság a probléma forrása.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ne végezze a hírlevél a szemétben! - Kép: Pixabay

Az egyik legfontosabb trend jelenleg az online marketingban a Big Data – azaz a nagy és változatos adatbázisok használata - és az ezzel kapcsolatos adatelemzések. Nagy adatbázisok üzemeltetésekor nagy mennyiségű adattal van dolgunk, ami üzleti szempontból rendkívül hasznos, de sok veszélyt is rejt magában. Ilyenkor ugyanis a hibalehetőségek száma is megnő és nagyobb eséllyel küldünk ki olyan felhasználónak marketingüzenetet, aki spam-ként értékeli azt. Ezekből a hiba lehetőségekből mutatunk be most néhányat a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség oktatóanyagának segítségével, sorozatunk második részében.

A cégek egyébként már most is rengeteg adattal rendelkeznek ügyfeleikről, de jellemzően ez eszükbe sem jut.

Jogtalan e-mail cím használata

Nagyvállalatoknál is előfordul, hogy a kiállításokon, konferenciákon stb. összegyűjtött e-mail címek bekerülnek a hírlevél adatbázisba, így ezekre a címekre is ugyanaz a hírlevél kerül kiküldésre, mint a feliratkozott felhasználóknak. A törvény egyértelműen fogalmaz az e-mail marketing szabályozásáról, erről a sorozat első részében olvashat! A reklámjogi, fogyasztóvédelmi és adatvédelmi szabályozásról közérthető információk találhatók a Direkt és Interaktív Marketing Szövetség által indított www.tiszteltvasarlo.hu blogon.

Robinson lista be nem tartása

Sok cégnél probléma, hogy megfelelő marketing automatizálási szoftverek használatának hiányában az alap funkciók, mint a fel- és a leiratkozás, sem működik biztonságosan. Már 100 000 forintos e-mail marketing szoftverek képesek ezt tökéletesen kezelni, de vannak olyan milliós értékű CRM rendszerek, melyeknél előfordul, hogy az úgynevezett Robinson lista nincs is beállítva. (A Robinson-lista egy olyan tilalmi lista, amelyre azok kerülnek fel, akik nem nem járulnak hozzá, hogy részükre direkt marketing anyagokat küldjenek.) Ez persze elégedetlenséget fog okozni a felhasználók körében, többek között amikor hiába próbálnak leiratkozni. Ilyen jellegű probléma leggyakrabban akkor jelentkezik, amikor a hírlevélre való feliratkozást a weboldal valamilyen alkalmazása „kezeli”, de a hírlevél kiküldése már CRM szoftver segítségével történik.

Virtuális marketing: csak óvatosan!
A 21. század eleje robbanásszerű változásokat hozott a marketing területén. A korábbi megoldásokhoz képest ma jóval egyszerűbben és olcsóbban szerezhetnek maguknak klienseket a talpraesett cégek, a szabályok azonban szigorúak, így érdemes tisztában lenni vele, hogyan és hová lehet reklámot küldeni, ha nem akar valaki méretes hatósági büntetésbe belefutni.
Talán ebbe a kategóriába sorolható az az e-commerce típusú eset, amikor a felhasználó a vevőnk is egyben, de engedélye nélkül kerül fel a hírlevél listára is. Ha később a felhasználó leiratkozna, ez nagy valószínűséggel nem fog sikerülni, mivel a vevői adatbázisban benne marad, így a hírlevelet továbbra is kapni fogja.

E-mail cím rossz használata viselkedés alapú célzásnál

A behavior targeting, azaz a viselkedés alapú célzás a nagy adatbázisok egyik hatalmas lehetősége. Ebbe a kategóriába alapvetően az e-mail kommunikáció két típusa tartozik:

RFM targetálás: recency, frequency and monetary value, azaz előfordulás, gyakoriság és monetáris érték — mindez a gyakorlatban azt jelenti, hogy az e-kereskedelmi oldalakon csoportosítjuk a látogatókat aszerint, hogy mikor vásároltak utoljára, milyen gyakran vásárolnak nálunk és milyen értékben. Abban az esetben, ha a kategóriák rosszul vannak beállítva, és a felhasználó túl ritkán kap üzenetet, esetleg elfelejti, hogy kapcsolatban áll cégünkkel és az új üzeneteket akár spamként is értékelheti.

Event triggered targetálás: Online vagy offline eseményhez köthető automatikus e-mail üzenetet akkor küldünk, ha pl. a felhasználó kinyitotta a számunkra fontos üzenetet, vagy rákattintott benne egy linkre, illetve ha egyéb offline tevékenységet végzett (ebben az esetben manuális az üzenet elindítása). Ennek a technikának a használata azért lenne fontos a marketing részlegek számára, hogy erősítsék a konverziós arányokat: elviekben az a felhasználó, aki kinyitotta az alap eDM-et, érdeklődést mutat termékeink vagy szolgáltatásaink iránt. Ha az e-mail címzettje engedélyezte a hírlevél küldését, akkor minden egyéb (főleg értékesítés-centrikus) levelet gyakorlatilag spamnek fog értelmezni és ez leiratkozásokat fog generálni. Tipikusan arról van szó tehát, amikor az e-mail címeket több adatbázisban tároljuk, azaz több típusú üzenetet küldünk a címzetteknek, míg ők csupán egy típusú kommunikációra adtak engedélyt. A törvény nem definiálja ezt a cselekvést spamként, de a felhasználó igen, nekünk pedig ezt kell figyelembe vennünk.

Nagy adat, nagy lehetőség
Felértékelődhetnek a következő években az úgynevezett nagy adatban, big datában rejlő lehetőségek, a cégek nyolcvan százaléka úgy véli, akár már középtávon profitálhat az eddig feldolgozatlan komplex adatmennyiségből.
E-mail cím helytelen használata reaktiváló kampányokban

Az inaktív adatbázis-felhasználókat többféleképpen lehet aktiválni és értékessé tenni. A különböző technikák részletezésétől most eltekintünk, annyit azonban fontos tisztázni, hogy az ilyen típusú e-mail kommunikáció nagyrészt automatikusan történik, azaz autoresponderek használata révén. Ezek előre megírt üzenetek, melyek különböző forgatókönyv szerint vannak beállítva, hogy a megfelelő életciklusban lévő felhasználók automatikusan megkapják ezeket az e-maileket. Az e-mailek célja az, hogy a felhasználók újra aktívak legyenek és hasznot generáljanak a szervezetnek.

Probléma akkor merül fel, amikor egyrészt nem megfelelő az autoresponderhez használt szoftver, így a már leiratkozott felhasználó mégis megkapja az újabb üzenetet, másrészt amikor egy rossz szoftverbeállítás miatt a felhasználó csak nagyon ritkán kap üzenetet, ezért azt spamnek értékeli.

Hogy mi alapján dönt a felhasználó, illetve az általa beállított spam-szűrő, hogy az általunk küldött marketingüzenet spam, illetve hogyan lehet ezt elkerülni, kiderül sorozatunk következő részéből.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo