Csak óvatosan a nyereményjátékkal

Sok vállalkozás hirdet nyereményjátékokat, vetélkedőket, hogy népszerűsítse a termékeit. Csakhogy a vetélkedő kiírásánál a legtöbb társaság nem veszi figyelembe, hogy a jól csengő, vásárlásösztönző akciók milyen adóterheket róhatnak a társaságra – figyelmeztetett a Mazars.

Kép: Pixabay

Ki ne adná meg az esélyt arra, hogy ingyen külföldre utazhasson vagy tulajdonosa legyen egy új személygépkocsinak? Vagy ki ne csábulna el azon termék felé, amelyhez ajándék jár? Éppen ezért melyik az a vállalkozás, amely ne hirdetne nyereményjátékokat, akciókat, ne adna ajándékokat néhanapján a termékei mellé? De vajon a promóciók kidolgozói tisztában vannak azzal, hogy az egyébként igen jól csengő, vásárlásösztönző akciók milyen adóterheket róhatnak a társaságra? És azzal, hogy átgondolt promóciók esetén ezek az adóterhek elkerülhetőek, vagy legalább csökkenthetőek lennének? A válasz általában: nem.

A nyereményjátékokat jellemzően marketing szakemberek dolgozzák ki, aszerint, hogy milyen típusú akció felel meg a marketing céloknak és a cég költségvetésének. De az effajta promóciók nem csak a nyeremény vagy a szervezés miatt jelentenek költséget a cég számára. Attól függően, hogy milyen típusú vásárlásösztönző akcióról beszélünk, a személyi jövedelemadó mellett társasági adó, áfa és már reklámadó szempontból is át kell gondolni a költségeket – hívta fel a figyelmet Lakatos Katalin a Mazars adómenedzsere legfrissebb blogbejegyzésében.

A személyi jövedelemadónál maradva az egyes promóciók megítélése igen széles skálán mozoghat. Hogy csak néhány példát említsünk, a juttatott ajándék minősülhet ajándéksorsolásból származó jövedelemnek, verseny, vetélkedő díjának, adómentes üzletpolitikai célú juttatásnak, árumintának, vagy adóköteles üzletpolitikai juttatásnak is. És ezek mindegyike más-más adóterhet ró a juttató vállalkozásra. Még az is elképzelhető, hogy egy átgondolatlan játék eredményeként a juttatott nyeremény a magánszemély összevont adóalapjának részeként adózik.

7 alapvető gond a reklámajándékokkal
A reklámajándékok sikeressége nem azon a pillanaton múlik, amikor azokat átadják egy kiállításon vagy céges rendezvényen. Sokkal előbb eldől, hogy sikeres lesz-e. A helyesen megválasztott reklámajándék és az ajándékozás módja hosszú időre előre megalapozhatja cég sikerét és eredményességét, de visszaesését is!
A cél tehát minden esetben a lehető legkisebb adóteher elérése a marketing célokat is figyelembe véve, és a legrosszabb lehetőségek (az összevont adóalap részeként történő adóztatás) kizárása. Mit kell ehhez tennünk? Először is, ismerjük meg a személyi jövedelemadó törvény nyújtotta lehetőségeket: egy igen népszerű promóciós forma, a verseny, vetélkedő feltételeit mutatjuk be.

A vetélkedő, verseny feltételei

Verseny, vetélkedő díjáról beszélhetünk olyan esetekben, ha a játékon való részvétel vásárláshoz és blokkal történő regisztrációhoz kötött, de a résztvevőknek további feladatuk is van. Például meg kell tervezniük és rajzolniuk az adott termék legújabb csomagolását, megadott szempontok figyelembe vétele mellett le kell fényképezniük magukat a termékkel vagy meg kell válaszolniuk helyesen a céggel kapcsolatos kérdéseket.

Vetélkedőnek, versenynek minősül a nyereményjáték, ha a következő feltételek együttesen teljesülnek: a játék nyilvánosan meghirdetett; a feltételek bárki számára azonosak; az adott feladat, cél elérése érdekében a résztvevők tudásuk, képességük vagy adottságuk birtokában egymással megmérkőznek, versengenek (a siker és győzelem elérése inkább a versenyzőn és nem külső tényezőkön múlik); valamint, ha a nyeremény nem pénz.

Egy kedves gesztus is lehet adóköteles
Az ajándék valójában ingyenes átadás. Az adótörvények nem tartalmaznak fogalmat az ajándékra, mégis sok fajta ajándékot kell kezelnünk az adórendszerben. Ezért érdemes számba venni a lehetséges ajándékozások adóvonzatait.
A feltételek látszólag egyértelműek, de akár egy kis eltérés is megváltoztathatja a nyereményjáték megítélését. Az „ördög” valóban az apró részletekben rejlik. Nézzük részletesen az egyes feltételeket!

Vetélkedő, verseny vagy valami más?

Nyilvános meghirdetés, azonos feltételekkel:

Nyilvános meghirdetésnek számít, ha nem feltétlenül bárki, de egy „megfelelően széles kör” vehet részt a játékban. Széles körnek számít a gyakorlatban az is, ha csak egy meghatározott kör (pl.: a középiskolások) vehet részt a játékban. Elgondolkodtató azonban, hogy megfelelően széles-e a kör, ha csupán egy adott intézmény hallgatói nevezhetnek. A megfelelően széles kör elbírálása minden esetben az adott játék körülményein múlik.

Képesség, tudás:

A győztes kiválasztásának objektív szempontok figyelembe vételén kell alapulnia. De egy rajzverseny esetében, amely általában szubjektív megítélés alá esik, mi vagy ki döntse el, hogy ki a jobb? Egy szakmai zsűri vagy egy közönség szavazás? A közösségi oldalak térhódításával egyre népszerűbbé válnak a szervezők oldalán meghirdetett promóciós játékok, ahol az adott pályázati munkára leadott „like”-ok száma a döntő. Ennek nyereményjátékok szempontjából való kezelése azonban még nem tisztázott. Nem egyértelmű ugyanis, hogy a szavazás során valóban a legjobban teljesítő versenyző nyer-e vagy az, akinek a legtöbb ismerőse van. Ha az a cél, hogy a promóciónk a verseny kategóriájába tartozzon, érdemes a győztes kiválasztásához a lehető legobjektívebb szempontokat rendelni, és ezeket a verseny meghirdetésénél egyértelműsíteni a résztvevőkben is.

A három legjobb eladásösztönzési gyakorlat
Az új vevők folyamatos megszerzése a legtöbb vállalkozás számára napi szintű kihívásokat jelent. A gyilkos árversenybe senki nem akar beszállni, de nem is kell! Van más megoldás is. Valamilyen módon viszont kedvet kell csinálnunk a vásárláshoz. Fazekas Krisztián a Sodexo szakértője a Tudatos Vállalkozók Országos Konferenciáján a három legjobban bevált ötletet osztotta meg.
Külső tényezők befolyásolása:

Elgondolkodtató például a tippelős játékok megítélése, ahol a szervező által eladott termékek számát kell a lehető legpontosabban megtippelni. Csakhogy, itt már egy harmadik szereplő teljesítménye is bejátszik a végeredménybe. Márpedig harmadik szereplő bevonása esetén már nem az egyéni teljesítményen múlik az eredmény, hanem nagy mértékben a szerencsén, vagy a résztvevőkön kívülálló tényezőkön, így bukhat a versenyként való megítélés lehetősége.

A felsoroltakon kívül számos egyedi tényező is befolyásolhatja a játék megítélését. De miért is fontos ez?

A vetélkedő, verseny adózása

Verseny, vetélkedő díja esetén személyi jövedelemadó szempontból a szervezőt a nyeremény szokásos piaci értékének 1,18-szorosa után 15 százalék (összesen 17,7 százalék) adófizetési kötelezettség terheli. Ez első ránézésre nem feltétlenül tűnik kedvezőnek, de ha hozzátesszük, hogy ilyen esetekben a juttatót egészségügyi hozzájárulás fizetési kötelezettség nem terheli, mindjárt más szemmel nézünk a juttatásra. Főleg, ha azt is figyelembe vesszük, hogy ha a fenti kiíráshoz hasonló, de valamely feltételt nem maradéktalanul teljesítő promóciót hirdet a cég, a nyeremény adózása teljesen más lesz (az összes adóteher elérheti a 49,98 százalékot vagy akár a munkabért sújtó adóteher merülhet fel).

A fenti példákból is látszik, hogy a nyereményjátékok megítélése igen sok tényezőn múlik. A besorolás során a játékszabályzatban szereplő összes feltételnek és kitételnek meghatározó jelentősége lehet, amely befolyásolja a promóció adózási szempontú megítélését is. Éppen ezért tartjuk elengedhetetlenül fontosnak, hogy az adózási szakemberek tisztában legyenek a lehetőségekkel, és a promóciók kidolgozása kellő adójogi gondossággal történjen. Ebben igyekszünk segítséget nyújtani a márciusi kreditpontos előadásunkon.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo