Egy módszer, hogy több vevőnk legyen

A közösségi vásárlás mint új interakció, az elemzők szerint meghatározó hatással lesz a közeljövőben kialakuló új üzleti modellekre. Működésének alapfeltétele, hogy valamennyi érintett nyerjen az üzleten. Igazi „win-win" helyzet, így tökéletesen illeszkedik a fenntartható világrend elvárásaihoz is. A rá épülő üzlet Amerikában már hatalmas sikert ért el, és rövid idő alatt Magyarországon is négy különböző közösségi vásárlásra szakosodott oldal indult el.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

 

A közösségi vásárló
Külföldi felmérések szerint a közösségi vásárlós oldalakat használók 60-70 százaléka 25–45 év közötti nő, akik aktív életet élnek, és legalább heti egy-két alkalommal szívesen kimozdulnak otthonról. A fennmaradók jelentős többsége ugyanilyen korú férfi, szinte valamennyien a legmagasabb társadalmi státusba (AB) tartozóak.

Az együttműködő fogyasztás egyike a hat, közeljövőben meghatározó, az új üzleti modellekre ható, piacformáló kölcsönhatásnak az Accenture nemrég kiadott tanulmánya szerint. Kialakulásának alapfeltétele volt az internetes ismeretségi hálózatok növekedése és a digitalizáció, ami lehetővé teszi a fogyasztók számára, hogy csoportokat alkossanak, amelyek felfokozzák alkuerejüket. Ez azt jelenti, hogy együttműködve kedvezőbb feltételekkel juthatnak hozzá mindahhoz, amit szeretnének.

Adott szám, adott idő

A közösségi vásárlás lényege a fogyasztó szempontjából, hogy ha megadott idő alatt meghatározott számú vásárló fizet egy bizonyos termékért vagy - még gyakrabban - szolgáltatásért, akkor annak eladója a csoport számára jelentős kedvezményeket nyújt.

A közösségi vásárlásra szakosodott oldalak megszervezik ezeket az ajánlatokat, és közvetítik azokat a köréjük szerveződött felhasználók, vagyis potenciális vevők felé. A vevők fizetnek a számukra vonzó ajánlatokért, és ha összejön az előre meghatározott számú vásárló, megkapják az általában három-hat hónapig érvényes kedvezményes kupont. Ez eddig egyszerű, de mi benne az üzlet az eladó számára?

A közösségi vásárlós oldalakon való megjelenés elsősorban új és különleges marketingeszköz, amely a legkisebbek számára is elérhető. Az oldalak szakemberei elkészítik a reklámanyagot a megbeszélt feltételek szerint, és azt különböző csatornákon - többek között e-mailben és közösségi oldalakon - eljuttatják több tíz- vagy akár százezer partnerükhöz. Olyanokhoz, akik valamilyen módon hozzájárultak az ajánlatküldéshez, tehát nem utasítják el a marketingüzeneteket - magyarázza Schlesinger Haim, a NapiTipp egyik alapítója. A konstrukció ráadásul úgy van felépítve, hogy mindez az üzleti partnernek még egyetlen forintjába sem kerül. Az oldal az eladott kedvezménykuponok - vagyis a tényleges, akkreditált vásárlók - után számol jutalékot, egyes oldalak fix, mások változó mértékű összeget. Tehát a legrosszabb, ami történhet, hogy egyetlen vevő sem jelentkezik, de még ez esetben is számos érdeklődő - potenciális vevő - látja az ajánlatot anélkül, hogy ennek bármilyen költsége lett volna a szolgáltató számára.

Veszteség mint befektetés

A közösségi vásárlás lényegét és mozgatórugóját jelentő hatalmas kedvezmények azt jelentik, hogy a szolgáltató valamennyi ráfizetéssel adja el a meghirdetett számú terméket - erre fel kell készülni a szakemberek szerint -, jó esetben lehet, hogy nullszaldóra is kihozható az ajánlat. Ez a veszteség azonban tulajdonképpen maga a marketingköltség, amit egy igen hatékony eszköz használatáért fizet a cég - Szilágyi Dávid, a Dream Deal ügyvezetője szerint. Az egyszeri, egyedi ajánlat révén a szolgáltató piacot növelhet tartós árcsökkentés nélkül, ami a gazdasági válság közepette nem elhanyagolandó lehetőség. Az olcsóbb ár tehát tulajdonképpen a garantált fizető vevő költsége.

Másfél év, egymilliárd dollár
A műfajt megalkotó amerikai Groupon 2008 novemberében indult el, és minden idők leggyorsabban növekvő cégévé vált azzal, hogy másfél év alatt az értéke egymilliárd dollárra nőtt. Ha valakit ez önmagában nem győzne meg arról, hogy érdemes megismerni, mivel is foglalkozik, jó tudni, hogy nem egyedi sikerről van szó. A Groupont mára több száz hasonló profilú portál követi Amerikában, és valamennyi sikeres. Nemrég, szinte egyszerre, négy magyar nyelvű közösségi vásárlós oldal is elindult, így a magyar vállalkozások is kihasználhatják a benne rejlő lehetőségeket.

A távlati lehetőség azonban ennél jóval több. A fogyasztó alapvető ragaszkodása miatt, ha a szolgáltató a kedvezményes kupon felhasználása során jó minőségű szolgáltatást nyújt, az egyszeri kedvezményes látogatóból nagy valószínűséggel visszatérő és már a rendes árat fizető vendég válik. Alapvetően tehát közös az érdek: a vevő olcsón szeretne kipróbálni valamilyen számára vonzó lehetőséget, az eladó pedig minél több emberrel szeretné megismertetni szolgáltatását. Az oldal üzemeltetőjének pedig elemi érdeke az is, hogy valóban vonzó ajánlatokat kínáljon, hiszen a jutalékos rendszerből adódóan csak a fizető vendég után van bevétele. Az üzemeltetők tehát általában szűrik a jelentkező partnereket, ezzel is erősítve mellesleg a „baráti ajánlás" érzetét.

Impulzusra épít

A közösségi vásárlós oldalak jellegükből adódóan leginkább a szolgáltató partnerek számára kínálnak jó lehetőséget, hiszen ők azok, akik kisebb veszteséggel kínálhatnak alacsony árat. Egyszerű példával élve, egy étterem üres asztala rosszabb annál, mint ha olcsón vacsorázik ott egy vendég, a mozielőadást pedig három nézőnek is le kell vetíteni, sokkal jobb hát, ha inkább olcsón, de harmincan ülnek a teremben. A szolgáltatási szegmensen belül elsősorban a szabadidővel, szórakozással kapcsolatos ajánlatok dominálnak, mivel az üzleti modell a jellegéből adódóan leginkább impulzusvásárlásokra épít. Természetesen nem kizárt termékek ilyen módon való népszerűsítése sem, de ez a ritkább, és inkább olyan árucikkek esetében működhet, amelyeket rendszeresen vásárol a fogyasztó, hiszen a közösségi vásárlós oldalakon való megjelenés alapvetően olyan partnerek számára érdekes, amelyek visszatérő vendégekre alapozzák működésüket.

A rendszer tipikusan helyi szinten működtethető, hiszen a vevőt feltehetőleg kevéssé érdekli egy fodrászszalon az ország másik végében vagy éppen egy hotelajánlat a saját városában. Schlesinger szerint annak ellenére, hogy Magyarország erősen centralizált, az első, budapesti próbálkozások mellett érdemes elindulniuk több nagyvárosban is, külön ajánlatokkal.

További lehetőségek

Korlátot jelenthet, hogy mennyi ajánlatot tud befogadni az oldal. A tapasztalatok szerint hamar várólisták alakulhatnak ki. A belátható határok elérése utáni terjeszkedés egyik lehetőségének már neki is látott a hatalmasra növekedett ötletadó, a Groupon: nemcsak földrajzi hely, hanem más paraméterek alapján is csoportosítja a vásárlókat. A szabadon megadható adatok és korábbi vásárlások alapján személyre szabott ajánlatokat küldhetnek kisebb csoportoknak, így tovább nőhet a kapacitás. Ezzel több ajánlatot tudnak befogadni az oldalak, és elkerülhető az is, hogy egy ajánlatra a szolgáltató által befogadható vevőknek a sokszorosa jelentkezzen.

Bár Magyarországon ettől egyelőre nem kell tartani, Amerikában a szolgáltatók nem csak minimálisan, de maximálisan elvárt vevőszámot is megadnak, hiszen egy kisebb üzlet nem tudna mit kezdeni a rázúduló vásárlótömeggel. Ez és a hosszú ajánlattevői várólisták bizonyítják a modell működőképességét. A tapasztalatok szerint a hazai vállalkozások is nyitottak a lehetőségre, a NapiTipp például eddig egyetlen olyan lehetséges partnerrel találkozott, amely nem kívánt csatlakozni: egy olyan fodrászattal, amely már most is folyamatos várólistákkal, túlterhelve működik.

Hazai oldalak
A hazánkban elindult oldalak közötti legjelentősebb különbség, hogy míg a NapiTipp az amerikai elődhöz hasonlóan és nevéhez illően naponta egy új ajánlatot hirdet meg, addig a DreamDeal napi kettő, a BónuszBrigád pedig ennél is több akciót indít egyszerre, és mindkettő többnapos gondolkodási időt hagy a vásárlóknak. Szilágyi szerint erre azért van szükség, mert a GKI Gazdaságkutató felmérései szerint az átlagos magyar felhasználó csak heti egy-két alkalommal használja az internetet. A szolgáltatóval közösen találják ki a szolgáltatás jellegének és az elvárt volumennek megfelelően, hogy hány napos legyen a „deal”. Ezzel szemben a NapiTipp üzemeltetői szerint éppen az impulzusvásárlás-jelleg miatt a jó ajánlatokra azonnal rácsap a fogyasztó, valamint egyfajta nyomást is gyakorolhat az, hogy tényleg csupán 24 órát elérhető a kedvezményes lehetőség. A velük együtt emlegetett Veddvelem ugyan szintén közösségi vásárlással foglalkozik, de a többiektől eltérően itt a fogyasztók vagy eladók maguk indíthatnak toborzást egyes vásárlásokért – bármennyit, változatos időtartamra –, nincs közvetítőként működő, a szervezést, tervezést és lebonyolítást vállaló üzemeltető. A hagyományos internetes áruházak hazai forgalma alapján napi harminc–ötven vásárlás lehet a közösségi vásárlós oldalak minimumvolumene, ami a nagyon alacsony áraknak és az időkorlátnak köszönhetően a többszörösére is növekedhet. Magyarországon összesen mintegy félmillió, ilyen üzleti modellben elérhető potenciális vásárlót várnak az oldalak üzemeltetői.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo