Egyéves az e-útdíj

Egy évvel az útdíjfizetés elindítása után a hazai felhasználók közel 90 százaléka fedélzeti egységet használ. Az OBU segítségével megvalósuló virtuális jegytépések száma már megközelíti a havi 7 milliót.

Kép: Pixabay

Az elektronikus útdíj rendszerében az elmúlt egy év során folyamatosan zajlottak a finomhangolások, amelyek nagy részét a felhasználói visszajelzések alapján, az ő igényeik figyelembevételével igyekeztek kialakítani. Ezekből a felhasználók mindössze néhány változást érzékelhettek közvetlenül mindennapi feladataik ellátása közben. A legnagyobb változást az Általános Szerződési Feltételek módosításának idén február 9-i hatálybalépése jelentette, amely – egyéb módosítások mellett – továbbfejlesztette a díjkategória-besorolás, - beállítás értesítési rendszerét. Jelenleg összesen 130 ezer regisztrált jármű szerepel a HU-GO adatbázisában, és közülük 70 ezer jármű fedélzeti egység segítségével, bevallási közreműködőn keresztül vallja be úthasználatát.

Nem indult simán
Az útdíjrendszer július elsején indult, ám nem igazán tudta felvenni a lépést az erőltetett kormányzati irammal. Ezért kezdetben komoly hibák történtek, százmilliós túlszámlázásokat is kaptak a fuvarozók, miközben kifogásolták, hogy a díjfizetést segítő kedvezményes forgóeszközhitelhez – amelyet a kormány és a fuvarozók közötti stratégiai megállapodás is rögzít – még mindig nem jutnak hozzá. (Pedig a kormány megígérte, hogy hitellel segíti a fuvarozó kkv-kat.) Az útdíj kezdeti nehézségein az sem lendített, hogy – bár a mezőgazdasági  termelőknek mentességet ígértek – a mentességhez szükséges procedúra nem volt ingyenes. Ezt végül egy villámgyorsan elfogadott határozattal ütötte helyre a belügyminisztérium.
„A fedélzeti egységek iránti kereslet egy éve folyamatosan növekszik, ugyanakkor két alkalommal ugrásszerűen megnőtt: természetesen először a rendszer bevezetésének időszakában tapasztaltunk kimagasló keresletet, valamint a február 9-i ÁSZF változások életbe lépését megelőző hetekben. Ügyfeleink jellemzően azért döntenek az OBU használata mellett, mert ez az eszköz jelentősen megkönnyíti számukra az útdíj bevallását” – hangsúlyozta Bagossy Tamás, a WebEye Magyarország ügyvezetője.

Az átállás zökkenőmentesen zajlott le a türelmi időszaknak köszönhetően, ráadásul az ezt követő hónapok során megnőtt a fedélzeti egységek iránti kereslet az egyik legnagyobb hazai bevallási közreműködőnek számító WebEye Magyarország szerint.

„A rendszer stabil működését az is alátámasztja, hogy a 24 órás ügyfélszolgálatunkhoz beérkező telefonos, illetve e-mailes megkeresések arányaiban csökkentek. A tavaly júliusi indulást leszámítva egyedül a 2014. február 9-i ÁSZF módosítások alkalmával fogadtunk a szokottnál több hívást. Ezeken kívül azonban érezhetően csökken a megkeresések száma, miközben az aktív járművek száma szinte megduplázódott” – mondta el Bagossy Tamás.Hozzátette, biztosak benne, hogy a hazai útdíjfizetési rendszerben további változások várhatóak, hiszen nemcsak a felhasználói igények változnak, hanem a technológiai lehetőségek is folyamatosan bővülnek.

A külföldiek inkább a papírt választják
Egy 24 órás időintervallumban történő úthasználati elemzés megmutatja, hogyan alakul egy átlagos hétköznap teherforgalmának intenzitása. A nappali teherforgalomhoz képest körülbelül a tizedére csökken az éjjeli teherközlekedés: ebben az időszakban nemzetközi fuvarokat teljesítő kamionokkal találkozhatunk az utakon. A tényleges forgalmi kép ettől eltérő lehet, mert a magyar és a külföldi fuvarozók útdíjfizetési preferenciáit vizsgálva kiderül, hogy míg a hazai járművek közel 90 százaléka használ fedélzeti egységet, addig a külföldiek több mint 80 százaléka inkább a viszonylati jegy vásárlását részesíti előnyben.
A belföldi áruszállítás általában a hajnali órákban, fél négy körül kezdődik, jellemzően a friss élelmiszer (zöldségek, húsok, tejtermék, pékáru), illetve virág szállításával. Reggel hat és fél nyolc között ugrásszerűen megnő a teherforgalom, amikor bekapcsolódnak az egyéb kereskedelmi területek: a tartós élelmiszereket, kisebb-nagyobb használati cikkeket, üzemanyagot vagy egyéb veszélyes folyadékot, élő állatot szállító járművek, valamint évszaktól függően különböző nehéz munkagépek, agráreszközök is megkezdik útjukat. A jegytépések száma a napi csúcsot délután fél kettőre éri el, a teherforgalom pedig általában a munkaidő végéig stagnál, ekkortól viszont csökkenni kezd, és éjjelre – a vasárnapi kamionstop időszakától eltekintve – a folyamatosan haladó tranzitforgalom marad a hazai utakon.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo