Évi másfélmilliárd kár a kamionbalesetek miatt

A felborult kamionok, megsérült vagy ellopott rakományok jelentős gazdasági károkat okoznak a fuvarozóknak, illetve megbízóiknak. Szerencsére a legtöbb kárt megfelelő szállítmánybiztosítás megléte esetén a biztosító megtéríti.

Szállítmánybiztosításból a magyarországi biztosítók évente összesen 2-3 milliárd forintos díjbevételt érnek el, miközben a károkra fordított összeg évi 1-1,5 milliárd forint között mozog.  A károk mintegy 80 százaléka a biztosítónál közlekedési balesetből, helytelen rakodásból, illetve a hűtőberendezés meghibásodásából származott.  A tapasztalatok szerint a káresemények eredete a szállított áru jellegétől is nagyban függ. Darabáru (pl. élelmiszer-, textil-, papír-, faipari cikkek) szállításánál a mechanikai igénybevételből származó károk a legjellemzőbbek, így gyakoriak az áru rázkódásából, leeséséből adódó sérülések, ezenkívül előfordul a szállítmány részleges vagy teljes eltulajdonítása is. Az ömlesztett termékeknél (pl. gabonaszállítmányoknál) ezzel szemben az áru szóródása, átázása, a belső páralecsapódás, illetve a mikroorganizmusok okozta penészesedés, valamint a baktériumok, rovarok, rágcsálók okozta károk jelentik a legnagyobb veszélyforrást.

A legtöbb gond a rakodásnál jelentkezik - Kép: SXC

„A biztonságos fuvarozás egyik elengedhetetlen feltétele a megfelelő szállítmánybiztosítás megléte. A káresemények esetén a kár bekövetkeztének körülményein túl a biztosító szakemberei vizsgálják azt is, hogy a biztosított fél eleget tett-e kármegelőzési kötelezettségének. Megfelelő óvintézkedésekkel egyébként a károk többsége megelőzhető, vagy a gyakoriságuk csökkenthető” – mondta el Tengelics Helga, a CIG Pannónia EMABIT Zrt. termékmenedzsere. (A fuvarozók fokozott óvatossága baleseteket, környezeti katasztrófákat előzhet meg.)

A szakértő szerint a károk elleni védekezési mód nagymértékben függ a szállítás módjától és az áru jellegétől is. Általánosságban elmondható, hogy a mechanikai igénybevételből adódó sérüléseket az áru jellegének megfelelő csomagolással, megfelelő rakodással és rögzítéssel, vagy például a páratartalom szabályozásával lehet megakadályozni. Csomagolás esetén különösen nagy szerepet játszik az ún. paletta, valamint zsugorfólia használata.

Lényeges tényező lehet a károk megelőzése szempontjából az is, hogy az ömlesztett rakomány kirakása után a járművek és konténerek rakterét megfelelő módon kitisztították-e. A legszigorúbb védelmi előírásokat kétségtelenül a lopásérzékeny árucikkek szállítására alkalmazzák a biztosítók: a biztonsági ponyva vagy zárt fuvareszköz ma már minimumnak mondható, de az áru jellegétől, értékétől függően szükséges lehet váltott sofőr alkalmazása vagy őrzött parkolók igénybevétele is.

Az információhiány okozta a legtöbb veszteséget a hófúvásban
A Magyar Logisztikai, Beszerzési és Készletezési Társaság felmérést végzett a március 14–15. között kialakult hófúvások logisztikai hatásairól. Összesen tizenöt érintett fuvarozó, szállítmányozó cégtől érkezett válasz a károkat, okokat és a tanulságokat boncolgató rövid kérdőívre. Az eredmények alapján elmondható, hogy bár kommunikációs eszközökkel tökéletesen fel voltak szerelve a sofőrök, a legnagyobb gond az információhiány volt, amiért többen a hatóságokat is bírálták. Az adatszolgáltatók összesen 151 érintett tehergépjárműről és közel 60 millió forintos kárról számoltak be.

Véleményvezér

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo