Nagyobb verseny, több haszon az új internetforradalom hatása

Beláthatatlanul átalakítja a gazdasági életet a „dolgok internete”, a cégeknek új üzleti modelleket kell kidolgozniuk, új konkurensek tűnhetnek fel egyik-pillanatról a másikra. A cégvezetőknek mihamarabb lépnie kell: a folyamat ugyanis már megkezdődött és az átalakulás feltartóztathatatlan.

Világrendek átalakulása
Befektetési stratégiák a globális változások viharában

Klasszis Befektetői Klub Bendarzsevszkij Anton nyitóelőadásával
és más neves szakértőkkel!

2025. szeptember 30. 16:30

Jelentkezzen most!

Olyan korszak szemtanúi vagyunk, amikor a hétköznapi életünk és a megszokott, régi gazdasági-üzleti modellek viharos sebességgel, gyökeresen átalakulnak. Ennek a változásnak a „dolgok internete” a kiváltó oka. Ez a jelenség – azaz a gépek internetalapú egymás közti kommunikációja -  olyan radikálisan alakítja át a gazdasági életet, hogy a szakemberek már most „forradalomként” emlegetik.

A dolgok internete viszonylag egyszerű elképzelésen alapul: a gépek, vagy szimpla hétköznapi használati tárgyak képessé válnak adatokat cserélni, megosztani, méghozzá sokkal intenzívebben, mint az emberek. A Bosch-csoport felmérése szerint 2015-re az emberiség háromnegyede rendelkezik majd interneteléréssel, azaz mintegy 5 milliárd ember. (Az okoseszközök száma már jövőre meghaladja az emberiség lélekszámát.) Ezzel szemben már az idén 4,4 milliárdra nőtt az egymással hálózatba kötött gépek és egyéb berendezések száma, s az előrejelzések szerint 2018-ra már mintegy 10,8 milliárd berendezés kommunikál majd más gépekkel világszerte. 2018-ban a globális internetforgalom meghaladja majd az 1984-2013-ig tartó időszak összesített forgalmát.

Mindent behálóz majd - Kép: Fotolia

Több lesz a gép a neten

A Vodafone által készített felmérés szerint a gépek közötti hálózati kommunikációt (machine to machine - M2M, hogy mit takar a fogalom, arról itt olvashat részletesebben) már a világ vállalatainak több mint ötöde használja. A kérdésekre adott válaszok alapján a háztartási elektronikai eszközök gyártóinak több mint háromnegyede be fogja vezetni az M2M lehetőségét termékeiben. Szintén jelentős, 57 százalékos elterjedtség várható az egészségügyben, de a szállítmányozásban is hatékonyabban lehet a technológia segítségével feladatokat szervezni.

Hogy miért érik meg a cégeknek ezek a fejlesztések? A válasz egyszerű, nagyobb profitot hoznak. A Vodafone felmérése szerint a technológia fejlődésének köszönhetően az M2M beruházások megtérülése is jelentősen javult. Az idei kutatásban részt vevők 46 százaléka számolt be a megtérülés jelentős növekedéséről, szemben a tavalyi 36 százalékkal.

A svájci Institute of Technology Management kutatása szerint, amíg egy termék gyártása átlagosan 2-10 százalékos profitot jelent a gyártónak (ez ágazatonként jelentősen eltérhet) addig az M2M megoldások segítségével nyújtott szolgáltatásokon keresztül elérhető profit ennek többszörös: a 30 százalékot is elérheti.

A mindennapi életben már működik

A jelenség hatásaival már a mindennapi életben is gyakran találkozhatunk: a General Electric (GE) például a szélerőművek turbináit köti hálózatba a szélsebesség-és irány mérő szenzorokkal, illetve időjárás előrejelző állomásokkal, így a szélkerekek irányát a rendszer képes automatikusan a legoptimálisabb szögbe fordítani, emberi beavatkozás nélkül. Kis dolognak tűnik, de a már „behálózott” két szélfarmon a termelés három százalékkal nőtt, ami 1,2 millió dollárral növelte a bevételeket.

Gépek egymás között
Képzeljük el, hogy a kukás csak akkor érkezik, amikor a konténer jelzi a központnak, hogy megtelt, vagy hogy autónk automatikusan riasztja a hatóságokat, ha közúti baleset ért bennünket. Néhány év múlva teljesen természetes lesz, hogy gépjárművek, háztartási készülékek, egészségügyi mérőműszerek és szolgáltatói intézmények online kapcsolatban állnak egymással. A gépek közötti kommunikáció, az M2M sok helyen már ma is működő megoldás, amely megkönnyíti a hétköznapokat, hatékonyabbá teszi a vállalkozásokat.
A Daimler-csoport gépjárműveibe beintegrálják a Car2go illetve a myTaxi alkalmazásokat. Ezeknek segítségével a közösségi közlekedést forradalmasíthatják. Az LG okos házakat fejleszt, ahol minden háztartási eszköz hálózati kapcsolatban áll egymással. A sütő beprogramozható az ételek elkészítésére, a hűtő a telefonunkra küldi el, hogy a kiválasztott vacsorához mi van otthon és mit kell bevásárolnunk. A fűtés az interneten keresztül szabályozható, így kellemes meleg, vagy hűvös fogad minket, mikor hazaérünk, a rendszer ugyanis nem csak a kazán ki- és bekapcsolását képes szabályozni, hanem elsötétíti az ablakokat, vagy kiszellőztet, ha kell.

Új partnerek, új konkurensek jönnek

Ahhoz, hogy egy vállalkozás sikerrel profitáljon a kibontakozó új internet forradalomból, új szemléletre van szüksége. Ezentúl nem „csak” egy terméket kell gyártania, hanem a hozzá kapcsolódó szolgáltatásokat is nyújtania kell, így ugyanis nemcsak duplán profitálhat, hanem hosszú távon ez jelenti az életben maradását. Egy példa a karbantartás. A gyártó legyárt egy bizonyos gépet, amelyben a beépített szenzorok folyamatosan mérik a berendezés műszaki állapotát és jelzik, ha karbantartást igényelnek.

Ám nem csak jelzik, hanem meghatározzák a hibát, a szükséges javítások optimális paramétereit és költségét, valamint meg is rendelik azt, a tulajdonosnak csak jóvá kell hagynia a gépek döntését. A szerelőnek nem kell felmérnie a gép állapotát, ha rendelkezik a szükséges adatokkal, hanem már a cserealkatrészekkel, szerszámokkal érkezik a helyszínre, így olcsóbban és gyorsabban képes elvégezni a javítást, mint a versenytársak. A tulajdonos karbantartás miatti veszteségei is csökkennek, hiszen így lerövidül a leállási idő. A gyártóknak viszont, hogy ezeknek az igényeknek megfelelhessenek, szolgáltatói kapacitást kell kiépíteniük, vagy már meglévő szolgáltatókkal kell együttműködniük, hogy a terméket ÉS a szolgáltatást csomagban árulhassák. Olyan cégeknek kell tehát egymásra találniuk, amelyek korábban sosem működtek együtt.

Csak egy példa: ha az okos otthonban a hűtőből kifogy a tej, akkor a gyártó által üzemeltetett adatokból egy webáruházon keresztül a készülék megrendelheti a termék. De kitől? Ha a gyártó együttműködik egy tejtermelővel, akkor azt a termelőt fogja felajánlani. Ki csomagolja a tejet, ki szállítja házhoz? Ki ajánl hozzá egy receptet, mit készítsünk a tejből? Ki ad egészségügyi tanácsokat, fontos információkat a tej élettani hatásairól? Az együttműködési lehetőségek szinte végtelen tárháza nyílik meg a cégek előtt.

A tárgyak neteznek helyettünk
Képzeljük el, hogy az irodaház automatikusan felismeri a belépésre jogosult munkatársakat, vagy azt, hogy nem kell értékes órákat tölteni az orvosnál a szokásos egészségügyi ellenőrzés miatt, mert az távolról is elvégezhető. Az, hogy szükségleteik jobb kiismerése révén hatékonyabban szolgálhatjuk ki saját ügyfeleinket, szinte már csak hab a tortán. Az M2M, vagyis a „tárgyak internete” mindezt lehetővé teszi.
Ezzel viszont új konkurensek is feltűnnek a pályán, olyan szegmensekből is, amelyek korábban nem érintkeztek egymással. A tapasztalt gyártóknak – mindegy, hogy kávégépet, szalámit vagy liftet gyártanak-e – hirtelen a korábbi szegmenseiken kívüli ellenfelekkel kell szembeszállniuk. A verseny ráadásul kiélezett lesz: a digitális világban az ügyfelek gyorsan elpártolnak.

Új szemlélet kell

Fontos azonban, hogy a cégvezetők ne fenyegetésként tekintsenek a dolgok internetére, hanem lehetőségként. Ha minden fizikai tárgy kapcsolatban áll egymással,  és a versenytársak szinte ingyen kínálják a termékhez kapcsolódó szolgáltatásokat, akkor a kimaradó gyártók és szolgáltatók óhatatlanul kudarcra vannak ítélve. Mivel most már nem csak a szegmensen belül kell szembeszállnunk az ellenfelekkel, hanem bárhonnan feltűnhetnek konkurensek, kiéleződik a verseny a piacokért, így felértékelődik az új, még betöltetlen réspiacok szerepe. Olyan új szemléletre van tehát szüksége a cégvezetőknek, amellyel ott is észreveszik az üzleti lehetőséget, ahol korábban álmodni sem lehetett volna.

Ehhez azonban az kell, hogy kitörjenek a szakmai „elefántcsonttoronyból” és a gazdaságot ne a részek összességeként, hanem összefüggő egészként szemléljék. Új vevőmegtartási technikákat kell kidolgozni, fel kell pörgetni az innovációk bevezetését, és a cégvezetőknek fel kell tenniük a kérdést: hol van a cégem helye az új rendszerben?

Véleményvezér

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.
Orbán Viktor és Hadházy Ákos háborúja új szintre emelkedett

Orbán Viktor és Hadházy Ákos háborúja új szintre emelkedett 

A harang, mint fegyver?
Ordító különbség a meggy árában idehaza és szomszédunknál

Ordító különbség a meggy árában idehaza és szomszédunknál  

Több mint kétszerese nálunk egy kiló, mint a szlovák Lidlben. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo