Marketingterv nélkül bekötött szemmel vezetjük a cégünket

„Van marketingtervünk, csak nem írtuk le!”, „Nincs állandó marketingköltésünk, így terv sem szükséges”, „Igen, szoktunk marketingezni, mindig kitalálunk valami akciót…” Ismerős mondatok? Szakértőnk, Miklovicz Norbert szerint ezek a leggyakoribb válaszok arra a kérdésre, hogy van-e a cégnek marketingstratégiája. Vajon milyen tervezésre lenne szükségünk ahhoz, hogy sikeres legyen a cégünk? Sorozatunkból megtudhatja, hogy miért fontos a marketingterv és azt is, hogy milyen a jó marketingstratégia.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Ha csak egy A4-es lapra összegyűjtjük célkitűzéseinket és a kapcsolódó feladatokat, a semminél máris többet tettünk a cég sikere érdekében. Ez azonban még messze nem stratégia. Miklovicz Norbert a marketing112.hu blog társszerzője szerint a marketingterv és a marketingstratégia még a kis- és középvállalkozások esetében is egy 50–100 oldalas dokumentum, amely a vállalkozás tulajdonosi háttérének bemutatásától kezdve egészen a konkrét reklámkampányokig tartalmazza legalább egy évre a cég marketing-forgatókönyvét.

Miklovicz Norbert

A tervet készíthetjük mi magunk, vagy szakemberre bízhatjuk. Miklovicz Norbert szerint vannak sablonok – elég, ha a Google-be beírjuk, hogy „marketingterv-sablon” –, és léteznek marketingtervezést segítő csekklisták is. Mindezek azonban nem pótolják a tanácsadók tapasztalatait.

Mielőtt belevetjük magunkat a marketingterv-sablonok rejtelmeibe, érdemes végigvenni a marketingtervezés alapjait, legfontosabb építőköveit:

Bevezető, vezetői összefoglaló

Hasonló, mint a liftmarketing, amikor csak nagyon kevés idő áll rendelkezésre, hogy bemutassuk a cégünket egy idegennek, és felkeltsük érdeklődését. Az a célja, hogy röviden megmutassa, hogy a cég abban az évben honnan hová  akar eljutni, és ezt hogyan, milyen erőforrások bevonásával képzeli el.

Rövid- és hosszú távú stratégiai célok

A vállalkozásunk legfontosabb mérőszámai a célok és azok teljesülése. Ezek, amelyek mindig a szemünk előtt lebeghetnek, és amelyeket el kell érnünk, hogy újabb, nagyobb célokat tűzhessünk magunk elé. A céloknál alapszabály, hogy mindig merjünk nagyot álmodni, de az odavezető utat kizárólag kis lépésekkel akarjuk megtenni. Senki nem lesz rögtön piacvezető, senki nem lesz rögtön milliomos cégtulajdonos. A marketingszakértő abban is segít, hogy a cél kellően nagy, ám reális legyen.

Piackutatás

A piackutatás a vállalkozás pozicionálása (lásd később) mellett a tervezési szakasz legfontosabb része. Kizárólag így tudhatjuk meg, hogy van-e keresnivalónk a piacon, kik az ügyfeleink, ők mit és hogyan tesznek (pl. vásárlási szokások), milyen értékelvárásaik vannak, vagy hogy kik a legfőbb versenytársaink.

Se a piackutatáson, se az arculat kialakításán ne spóroljunk.
A piackutatásnak számos változata van. Végezhetjük magunk, vagy egy piackutató cég mintáját (értsd: az emberek, akik válaszolnak az irányított kérdésekre) felhasználva. Végezhetjük offline megkérdezési módszerekkel, vagy online. Kérdőívvel, médiafigyeléssel, esetleg fókuszcsoportos interjúkkal, beszélgetésekkel. Elvégezhetjük magunk, de lehetőségeink tárháza jelentősen kibővül egy hozzáértő bevonásával.

Arculat

Se a piackutatáson, se az arculat kialakításán ne spóroljunk. Ahogy a társadalmi kapcsolatainkban, az üzleti életben is óriási szerepe van az első benyomásnak. Annak, amit mi kommunikálunk magunkról a piac felé. Ha ez az arculat (ügyfél oldalról ez az „imázs”) nem megfelelően használja a színeket, a szimbólumokat, a hangulati eszközöket és megoldásokat, könnyen amatőr hatást válthatunk ki még egy világszínvonalú termék esetében is.

Kép: PP-archív

A cég legfontosabb tervezési lépése. „Mivel leszünk különbek versenytársainknál?”, „Miért fognak tőlünk vásárolni és nem a versenytársunktól?” – a pozicionálás ezekre a kérdésekre ad választ. Nem más, mint harc a potenciális ügyfelek fejében kialakuló gondolatokért és asszociációkért. Nem az a nehéz, hogy megszerezzük ezeket a gondolatokat, asszociációkat, hanem az, hogy az emberek fejében már meglévő képeket – 99 százalékban minden termékhez, szolgáltatáshoz kapcsolódik egy ismert márka (pl. sárga szénsavas üdítő = Fanta) – felülírjuk.

A pozicionálás megkülönböztetés, olyan érték, tudás és kultúra egyvelege, amely megkülönböztet minket a piacon lévő többi cégtől. Ha azt mondom, hogy biztonságos autó, akkor legtöbben a Volvóra gondolnak, az olcsó repülés kapcsán a Wizz Air légitársaságra, a túrós desszert említésekor a Túró Rudira, a csoki a Milka. A pozicionálásunkkal megmutatjuk, hogy termékeinkkel, szolgáltatásainkkal kit kívánunk megszólítani. Így leszünk az elfoglalt emberek ingatlanközvetítői, a biofodrászat vagy az ásványvíz, amely az összes többi közül egyedül nyert el egy európai díjat.

Pozicionáláskor az is kulcsfontosságú, hogy mindig az ügyfél nyelvén beszéljünk. Ne a termék szemszögéből jelöljük meg a helyünket, hanem a piac igénye szempontjából. Ha például filmkészítéssel foglalkozunk, akkor nem filmet készítünk, hanem szórakoztatunk. Lényegesen hatékonyabb, ha a termékünk, szolgáltatásunk által megszerezhető hasznot és eredményt kommunikáljuk.

Amíg nem tudjuk egy mondatban megfogalmazni bemutatkozáskor a cégünk nevét, azt, hogy mivel foglakozik és miben különbözik a versenytársaitól, addig lényegében nem megfelelő a pozicionálásunk. Addig csak egyek vagyunk a többi piaci szereplő között, ez pedig nem életbiztosítás.

A marketingterv számos más, fontos témakört felölel. Ezekről a következő részben lesz szó. Látogasson vissza csütörtök reggel!

Miklovicz Norbert a magyarországi kis- és középvállalkozások marketingszakértője, a Marketing112 alapítója, a marketing112.hu társszerzője. Fő profilja a marketingtervezés, marketingstratégiák készítése, marketingauditálás. Több piacvezető hazai cég marketingstratégiája fűződik a nevéhez.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo