Így húzhat hasznot az olimpiából

Ez a nyár a sportőrületről szól Magyarországon, épp csak véget ért a futball bajnokság és máris kezdhettünk drukkolni a magyar olimpikonokért. Az országot-világot lázban tartó sportesemények idején vagy hátradőlünk, és azt mondjuk, ez számunkra úgyis „uborkaszezon”, vagy felülünk a hullámra és kihasználjuk a rajongói lelkesedést, hogy felpörgessük kicsit a nyári üzletet.

Tudomásul kell vennünk, hogy ilyenkor az ügyfeleink jelentős része fél füllel még akkor is az olimpiára koncentrál, ha épp a munkahelyén ül. A statisztikák szerint az online keresések is jelentősen megugranak ebben a témában. Mit tehetünk? Figyeljünk rá, hogy a keresőmarketingünk reagáljon a most épp középpontban levő fogalmakra! Változtassunk például a webáruházunk szövegezésén, hogy olyan kifejezések kerüljenek elő, amelyekre most – akár más okból – sokan keresnek.

Amerikában például volt olyan webáruház, amely sikerrel épített a hihetetlenül népszerű futó, Usain Bolt rajongóira, kihasználva, hogy a sportoló neve egyébként „csavart” jelent. Rengeteg kattintást hozott számukra a „gold medal bolts” kifejezés, ami egyaránt utalhat az általuk forgalmazott, bizonyos színű csavarokra, vagy a sportoló mindenki által várt sikerére.

Kép: PP

Hogy ez kissé átverés szagúnak tűnik? Kereshetünk direktebb kapcsolatot is az üzletünk és az olimpia között. A legjobb persze az, ha valamelyik sportoló tényleg a mi termékünket használja, de már arra is lehet építeni, ha például abból a városból származik valamelyik esélyes, ahol az üzletünk is működik.  Mutassuk meg minél jobban ezt a kapcsolatot! Ha tehetjük, kérjünk ajánlást az olimpikontól – bár ennek vannak jogi határai – vagy legalább jelenítsük meg az oldalon a közösséget.

Tetoválásmarketing
Szigorú szabályok kötik az olimpiai jelképek felhasználását, amelyek alól nem kivétel a sportolók testén viselt tetoválás sem. Josef Craig paraúszó az Európa-bajnokság döntőjében nem állhatott rajthoz, mivel a szervezők szerint a mellkasán lévő, brit oroszlánt és olimpiai öt karikát ábrázoló tetoválással megsértette a reklámokra vonatkozó szabályt. A sportoló a következő versenynapokon már úgy indult, hogy leragasztotta tetoválásait.
Az eset kapcsán a jogok felett rendelkező Nemzetközi Olimpiai Biztosság elnöke úgy nyilatkozott, hogy „mindig örül, ha a sportolókon látja az öt karikát”, ami „nagyszerű kifejeződése az olimpiai játékok és értékek elismertségének”. Vagyis Rióban nem kell majd eltakarni például a teljes magyar pólóválogatotton díszelgő ötkarikás tetoválásokat. Másból viszont lehet gond: az amerikai futó, Nick Symmondsnak például majd 22 ezer dollárt fizet a T-Mobil, hogy a vállán elhelyezett ideiglenes tetoválással lépjen pályára.
Ha sajnos nem tért be hozzánk a verseny előbb minden nap Hosszú Katinka, akkor próbáljunk meg általánosabb kapcsolatot találni: mondjuk, adjunk 10% kedvezményt minden vásárlásból két órán keresztül az után, hogy egy magyar sportoló továbbjutott, vagy érmet szerzett.

Építhetünk az ilyenkor magasra csapó nemzeti büszkeségre is! Persze a magyar zászlók kiemelt szerepet kapnak az olimpia környéki promóciókban, de ennél tágabban is értelmezhetjük a lehetőséget: helyezzük előtérbe azokat a termékeket, amelyekből akár kiegészítőkkel összeállhat a nemzeti lobogó. Piros zenelejátszó fehér fülhallgatóval és zöld tokkal? Miért ne!

Nagyon fontos ugyanakkor, hogy figyeljünk rá, nehogy véletlenül védett logót, feliratot, védjegyet használjunk a kommunikációnkban! Az Olimpiai Játékok hivatalos anyagai ugyanis jogvédettek, azokat engedély nélkül felhasználni nem szabad. (Ld. keretes írásunkat) Ha mégis megtesszük, komoly jogi procedúrát húzhatunk a nyakunkba… (Még a hashtagekkel is jó vigyázni egy friss hír szerint.)

A megoldás a kreativitás, hogy úgy tudjunk az olimpiára utaló szavakat, színeket vagy formákat használni, hogy valójában nem a védett brand elemeire építünk. 2012-ben volt olyan cég, amely saját grafikusával készíttetett műalkotásokat a témához, mások sportban is használatos kifejezésekre építő szlogen mellett döntöttek, volt ,aki pedig „aranyérmekkel” jutalmazta a vásárlóit.

A nagy eseményekhez kapcsolódó kampányok csak akkor lesznek hatékonyak, ha követjük, hogy mi történik és reagálunk a friss hírekre. Vagyis, ha fel szeretnénk pörgetni az eladásokat az olimpiai lázat kihasználva, muszáj néznünk a mérkőzéseket és az üzeneteket, posztokat az épp aktuális történésekhez igazítanunk. Igazán friss és követendő magyar példa az egyik hamburgeres cégé, amely azután, hogy Kenderesi Tamás olimpiai bronzérmes úszó azt nyilatkozta a döntőt követően: „Fantasztikus volt, nagyon meglepett, hogy összejött egy érem. Az utolsó öt méter már nagyon csípett, azt hiszem, a szívem vitt be. Elfáradtam, rám férne pár sajtburesz." akciót hirdetett a Facebook oldalán. Amellett, hogy a sportolót is vendégül látják, ha hazaér, minden vásárló, aki bemondja a "Kenderesi Tamás buresz" kódot, egy napig ajándékot kap.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo