Ettől lesz tényleg hatékonyabb az értékesítés

Az értékesítők ideje bizony nagyon drága a cégeknek, kár lenne feleslegesen pazarolni. A legjobb lenne, ha csak olyan ügyfelekkel kéne például személyesen találkozniuk, ahonnan nagy eséllyel jelentős megrendeléssel távoznak. Ha bizonyosság nincs is, megtehetünk néhány dolgot, hogy kevesebb legyen a „lukra futás”.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A vevőkre vadászó vállalkozások egyik leggyakoribb hibája, hogy a „kis pénz is pénz” alapon rengeteg időt és pénzt költenek olyan vásárlókra, akik végül kevesebbet hoznak a cégnek annál, mint amibe kerültek. Hogy ezt elkerüljük, meg kell ismerkednünk az ügyfélérték fogalmával.

Mennyit ér?

Tudnunk kell, hogy mely ismérvek határozzák meg az értékes vevőt és hogyan hasznosíthatjuk ezt az értékesítés és marketing tevékenység során.

Az ügyfélérték számítás két elterjedt modellje az RFM (recency, frequency, monetary) és a CLV (Customer-Lifetime-Value) modellek. Az RFM modell az ügyfél aktualitása, a vásárlásainak gyakorisága és a hozzá kapcsolódó vásárolt érték alapján számol. Az analízis alapja olyan könnyen elérhető adatok, mint az ügyféladatok és a vásárlások/tranzakciók adatai, amelyek sok helyen rendelkezésre állnak. Segítségével következtetni lehet például arra, hogy kik lehetnek a vállalkozás kulcsügyfelei, kik fognak várhatóan lemorzsolódni, de segíthet a reklámkampányok jobb célzásában is. A modell alapját a legutolsó vétel időpontja, a vásárlások gyakorisága és az egyes ügyfelek által generált forgalom adja. Ez a modell a múltbeli cselekvéseket vizsgálja.

A CLV modell viszont arra tesz kísérletet, hogy egyes ügyfelek jövőbeni cselekvéseiről is mondjon valamit, vagyis azt számolja ki, hogy a teljes ügyfélkapcsolat alatt mit várhatunk egy adott partnertől. A fent említett tényezők mellett ennél a modellnél olyan prognosztizált értékek, mint a forgalom és a vásárlási gyakoriság is részét képezik a számításnak. Nemcsak a múltbeli adatokra támaszkodik, hanem a jövőbeli vevőjövedelmezőséget is figyelembe veszi valamilyen szinten.

Ha valóban hatékonnyá akarjuk tenni az értékesítésünket, akkor valójában csak azokkal az ügyfelekkel kellene foglalkoznunk, akiktől megfelelő bevételi szintet várhatunk el. Nyilván ez így túlzás, az azonban biztos, hogy nagyobb erőfeszítéseket egy jövedelmezőségi érték alatt nem érdemes tennünk.

Kép:sxc

Szűrés indul

Az értékes „leadek” – vagyis azok az emberek, akik valamilyen szintű érdeklődést már mutattak a termékünk iránt - még tovább oszthatók. Az, aki csak megadta az e-mail címét például, mert valami ingyenes ajánlattal rávettük (un. marketing lead) más kategória, mint az, akiről már tudjuk, hogy valóban vásárlási szándékkal érdeklődik (un. sales lead).

Hogy az utóbbi kategóriába kerüljön egy potenciális vásárló, ahhoz egy előzetes szűrésre van szükség. Ennek elvégzésére azonban egyáltalán nem biztos, hogy az értékesítő csapat drága idejét kell pazarolni. A szakértők szerint egy jól összeállított, sztenderdizált kérdéssorral akár egy diákmunkás is képes „előminősíteni” az érdeklődőket az értékesítők számára.

Így találjuk meg a jó ügyfeleket
Nem fordulhat elő, hogy "ellátatlanul marad" egy VIP ügyfél, de az sem, hogy a legjobb értékesítő hosszú órákat tölt valakivel, akitől nem remélhetünk bevételt. Hogy megtudjuk, kivel érdemes foglalkozni, minősítenünk kell a potenciális vevőket. Szakértőnk segít, hogyan!
Az előminősítés során a feladat a potenciális ügyfél igényeinek pontos felmérése, hogy kiderüljön, valóban képesek vagyunk-e a termékünkkel, szolgáltatásunkkal választ adni a problémáira. Ki kell derítenünk, hogy valóban a célcsoportunkba tartozik – e. Tehát elég nagy-e ahhoz, hogy érdemleges megrendelést adjon le, de nem túl nagy megrendelő, akinek elvárásait nem fogjuk tudni kielégíteni.

Az első pénz

Az új vevők esetén az előkészítés fontos része, hogy rávegyük őket az úgynevezett „első pénz” kifizetésére, vagyis arra, hogy legalább egy apró dolgot vásároljanak nálunk. A kutatások eredményei szerint ugyanis, ha valaki akár csak egyetlen forintot is elköltött már valahol, akkor a továbbiakban 20-35-ször könnyebb rávenni további vásárlásra és ugyanennyivel többet is költ. Vagyis összességében jelentősen nő az értéke a cégünk számára.

Ahhoz, hogy segítsük az első vásárlás létrejöttét, érdemes külön rendszert kidolgozni – a fenti adatok alapján megéri. Kisebb értékű, belépő termékekkel például könnyebben érhetünk el ilyen fajta sikert.

A megfelelően előszűrt, az első vásárláson már átesett vevővel pedig már érdemesebb nagyobb energiával foglalkozni, hisz kisebb az esély, hogy nem térül meg a befektetett idő és energia.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo