Így növeli a hatékonyságot a játék

A gamification, vagyis a játékosság bizonyíthatóan növeli a hatékonyságot céges környezetben is. De hogyan fogjunk hozzá? Milyen alapelveket érdemes szem előtt tartani egy sikeres vállalati gamification projekt érdekében? A Piac&Profit szakértője segít!

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A játék a munka ellentéte. Ez volt az ipari forradalom egyik fő üzenete a dolgozók és vezetők számára. Mára ez a gondolat megfordult: a játék éppen a munka ösztönzésére tud szolgálni. A gamification szót először Nick Pelling, brit programozó és feltaláló használta 2002-ben, azonban csupán 2010-ben került be a köztudatba. Magyarul a játékosítás kifejezés kezd leginkább meghonosodni.

Egy vállalat életében a játékosítás általában frissítést, változást jelent. Hogy mire használható, mely területeken érhetünk el eredményeket a használatával, arról itt olvashat részletesen.

Lássuk, milyen alapelvek mentén érdemes felépíteni egy vállalati gamification projektet, ha tényleg eredményeket akarunk látni.

Kép:Pixabay

1. Határozzuk meg világosan az üzleti célt, és az ahhoz vezető, ösztönzésre váró viselkedéseket!

Az Accenture a tanácsadóik együttműködésének erősítésére és tudásmegosztásának ösztönzésére szerette volna felhasználni a módszert. Végig gondolták, hogy ehhez pontosan milyen viselkedésbeli változásokat szeretnének elérni, amihez kiválasztották a tudásmenedzsment rendszerükből azokat az elemeket, amelyeket hangsúlyozni akartak. Az egyik ilyen tevékenység a cégen belüli microblogging volt. Végül erre alakítottak ki jutalmazó pontrendszert.

2. Alkossunk vonzó játékteret!

Ha az Y vagy Z generáció tagjait be akarjuk vonni egy tevékenységbe, az jobb, ha vonzó és izgalmas, mert különben be sem lépnek, vagy gyorsan továbblépnek onnan. (Itt talál egy kis útmutatót a selfie korosztályhoz.) Ezt tudva alkotta meg 2011-ben a Mariott Hotel lánc a My Mariott Hotel nevű online játékát. Céljuk az volt, hogy tehetséges fiatalokat vonzzanak a céghez, és egyben könnyítsék a felvételi folyamatukat. A tervezők egy Facebookon keresztül elérhető alkalmazást készítettek, amelyben a hotel különböző részeinek tevékenységét szimulálták, és a versenyzők ezekben próbálhatták ki magukat. A játék 2 évig futott, és hatalmas siker volt.

3. Először a megközelítés, aztán a technológia.

Sok gamification projekt túlságosan korán a technológiai elemre, pl. egy alkalmazás kifejlesztésére kezd fókuszálni. Az indiai Wipro Technologies ehelyett egy offline, face-to-face alapú közösségi játékot tervezett a belső tudásmegosztás serkentésére a dolgozók között, amihez az indiai szubkontinensen népszerű krikett játékszabályait vette alapul.

Milliárdos vállalkozás játékosságra építve
Van, ahol a játékosítás egyenesen a főtevékenység alapja. A világ legnagyobb online piactere már akkor millió dolláros cég volt, amikor az emberek felének még internete sem volt. Nem a szerencsének köszönhetik.
4. Alkossunk egyszerű és intuitív játékszabályokat!

A szabályoknak pofon egyszerűnek kell lenniük, hogy a játékosoknak a szabályok helyett a tevékenységre kelljen figyelni. Ha a projekt indításánál 5 perc alatt el lehet magyarázni a célt, a működés módját és az ösztönző rendszert, akkor sokkal nagyobb az esély a sikerre.

5. Gondoskodjunk azonnali visszajelzésről!

Hagyományosan a dolgozók félévente-évente kapnak visszajelzést tevékenységük eredményeiről. A sikeres gamification projektek, és általában a motiváló vállalati teljesítmény menedzsment rendszerek egyik fő jellemzője a gyors visszajelzés. Biztosítsuk, hogy a résztvevő versenyzők azonnal látják tetteik és erőfeszítésük hatását.

Játékosítással a dolgozók és az ügyfelek elkötelezettségét, lojalitását nagyban el lehet mélyíteni, növekszik a teljesítmény, ami nagyon hamar megmutatkozik az üzleti eredményekben is. Mindezt kezdetben komolyabb befektetés nélkül, a nagyobb költségeket elkerülve érhetjük el. A játék tehát már egyáltalán nem a munka ellentéte, sőt, érdemes inkább némi munkát fektetni a játékosításba, hiszen az inkább erősíti a vállalatot és egyénileg a dolgozókat is. Ez pedig már nem játék.

Horváth Gábor senior tréner-tanácsadó, coach Krauthammer

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo