Irány Kelet! De melyik?

A magyar kis- és középvállalatok szegmensenként eltérő eséllyel indulhatnak a keleti nyitásban emlegetett négy geopolitikai régió országaiban. A négy világrész meglehetősen különböző termékekre tarthat igényt, így a magyar vállalatoknak alaposan meg kell fontolniuk, merre keressenek új üzleti piacokat. A Piac&Profit összegyűjtötte, mire vevők a különböző régiók.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Joggal teheti fel a kérdést egy magyar cégvezető a „keleti nyitás" politikája kapcsán, hogy merre is induljon. A nyitásban emlegetett – és a külkapcsolatokban hangsúlyosan kezelt – négy geopolitikai régió ugyanis nemcsak földrajzi fekvésében, kultúrájában és gazdasági fejlettségében különbözik, hanem adottságaiknak köszönhetően igényeik is mások és mások.

A keleti nyitás politikájáról részletesen itt olvashat!

Közel-keleti régió

Ebben a mind vallásilag, mind politikailag igencsak megosztott és bizonytalan régióban a magyar gazdasági kormányzat elsősorban Jordániára, Egyiptomra és Szaúd-Arábiára koncentrál. Az arab világban – elsősorban annak klimatikus viszonyai miatt – jó eséllyel indulhatnak a magyar mezőgazdasági termékek. Ilyenek a különleges, jó minőségű húsipari (elsősorban bárány, baromfi és szarvasmarha), feldolgozott vagy luxustermékek. A borokat tekintetve mennyiségben nem tudunk versenyre kelni a nálunk nagyobb országokkal, de minőségben már igen. A magyar szaktudás a mezőgazdasági technológiák, a víztisztítás vagy akár a szennyvízkezelés területén szintén keresett. Szaúd-Arábia elképesztő lehetőségeket kínál más területeken is: a következő tíz évben 88 milliárd dollárt költenek a csatorna-, a víz- és az elektromos hálózat fejlesztésére, és 10 milliárd dollárt szánnak a vasút- és 150 milliárdot a városépítésre. A fejlesztések elsősorban a gyengélkedő, ámde rendkívül jó szaktudást, mérnöki és szakembergárdát felhalmozó magyar építőipari cégeknek kínálnak beruházási lehetőségeket.

Közép-ázsiai régió

Nem ez az első lépés
A keleti piacokra való exportálásnál figyelembe kell venni a vámhatárokat és más adminisztrációs feladatokat, amelyek abból fakadnak, hogy a régió nem része az egységes európai övezetnek. A kultúrában és az üzleti gondolkodásban is éles különbségek vannak, amelyek megismerése időt és energiát igényel. A hazai kkv-k számára kihívást jelent a hatalmas megrendelési volumen is, amely ezeket a piacokat jellemzi; előfordult már nagyobb európai cégekkel is, hogy nem tudták a kínai piac mennyiségi igényét kielégíteni. Vannak állami kezdeményezések – a Nemzeti Külgazdasági Hivatal programjai, illetve a megnyíló kereskedőházak – amelyek éppen ezeken a területeken igyekeznek segítséget nyújtani, bár szívesen látnánk több támogatott lehetőséget. Az Exportkooperáció piaci alapon létrejött konzorcium, de a célja szintén az, hogy segítse a külpiaci nyitást. Arról azonban nem vagyok meggyőződve, hogy a hazai cégeknek első lépésként reális elképzelés a keleti nyitás. Először itthon vagy a régióban kell tapasztalatokat gyűjteni, és már felvértezve továbblépni távolabbi célországokba. Nem utolsósorban: az export nem csődvédelem! Proaktív növekedési lehetőség, de komoly kockázata van annak, ha bajban lévő vállalat próbál így túlélni.
Gyurácz Németh Iván partner, M27 ABSOLVO
A politika elsősorban a kaukázusi országokra, ezen belül az óriási gázkészletekkel rendelkező Azerbajdzsánra és a stratégiailag fontos Grúziára, valamint a szintén földgázban és kőolajban gazdag Kazahsztánra koncentrál. A kormányzati szándék szerint Magyarország elsősorban a mezőgazdasági technológiák, az agrárképzés, a vízgazdálkodás és az építőipar területén fonhatja szorosra az együttműködést. A magyar cégek számára perspektivikus terület itt az infrastruktúra fejlesztése (így az út-, vasút- és a hídépítés), a várostervezés, az energiaipari együttműködés, a közlekedésigép-gyártás, a szélesebb értelemben vett vízgazdálkodás, a mezőgazdaság területén a vetőmag-, illetve élőállatexport, a technológiakivitel, a gyógyszeripar és az orvostechnikai ágazatok. Kiemelten fontos szerepet kaphat a modern technológiákat, eljárásokat bemutató szakképzésben, oktatási anyagok, segédeszközök gyártásában való részvétel.

Oroszország és Ukrajna

Állami faktorház kellene
A FÁK-országokban és a Közel-Keleten lehet esélyük a magyar termékeknek a korábbi imidzsünk alapján, másrészt azért, mert az idősebb generáció tagjai között még ma megtalálhatók a területre specializálódott és azt jól ismerő külkereskedelmi szakemberek. Ezekben az országokban ugyanis a normál piaci versenytől eltérő praktikákra is szükség van. Kínával kapcsolatban azonban fenntartásaim vannak. Ez hatalmas, nagyon lassan bevehető terület, jóllehet a tekintélyelvű társadalomnak köszönhetően személyes látogatásokkal, egyeztetésekkel a magyar kormány sokat tehet a folyamatok felgyorsításáért. A hazai vállalkozások kapacitása azonban elenyésző a kínai piac igényeihez viszonyítva, ezért nehéz ott hiteles szállítóként megjelenni. Cinikusan fogalmazva: a teljes magyar bortermelés néhány borkóstolóra lenne elegendő. A piacok felmérése során meg kell találni azt a területet, ahol hosszú távon kielégíthetjük az igényeket. Bár ezen ma sokan csodálkozni fognak, de nem magyar termékek exportjával is lehet foglalkozni, kiegészítve ezzel a magyart. Sok ország folytat eredményesen kereskedelmet idegen árukkal. Ez is értékes tevékenység, csak szürkeállomány kell hozzá.
Horváth Miklós elnök Ventura Zrt.
Az orosz/ukrán piac meglehetősen speciális terület magyar szempontból, ugyanis azon kevés, ki nem használt exportpiacaink egyike, ahol a magyar termékek a lehetőségekhez képest még mindig jól beágyazottnak számítanak. Az is igaz azonban, hogy ez elsősorban a mezőgazdasági termékeinkre igaz, így a friss és konzerv gyümölcsre, húsipari termékekre és élőállatra. Ennek ellenére a hazai cégek csak alig exportálnak Oroszországba (2011-ben a teljes 12,5 milliárd dolláros magyar–orosz áruforgalomból csak 3,6 milliárd dollár volt a magyar export). Pedig a szláv óriások kiugró lehetőségeket kínálnak mind a gyógyszeripar, mind az egészségügyi termékek, mind az infrastrukturális fejlesztések területén, de fontos szerepet kaphatnak magyar vállalatok a hulladékgazdálkodás, a gyógyászati célú segédeszközök, egészségügyi berendezések gyártása terén is.

Kína és a Távol-Kelet

Örök igazság, hogy ha az összes kínai csak egy szem magyar borsót enne, a teljes borsótermésünket eladhatnánk nekik. A magyar ésszel szinte felfoghatatlan méretű piacot kínáló távol-keleti országba azonban a nem elsősorban borsót, hanem magas feldolgozottságú élelmiszer-ipari termékeket, luxuscikkeket, borászati termékeket lehet és érdemes szállítani. Az ok meglehetősen egyszerű: egyetlen magyar vállalat sem képes egy nagyobb kínai városnak elegendő terméket előállítani. A termelő ágazatok mellett az ivóvízbázis fejlesztése, az energetikai fejlesztések, a high-tech iparágak kínálják a legjobb belépési lehetőségeket a magyar kis- és középvállalkozások számára. Ezenkívül még a zöld technológiák, elsősorban a megújuló energiaforrások területén is lenne mit keressünk. Az ázsiai térségben ugyanis megugrott az igény az alternatív energiaforrások, az ezzel kapcsolatos technológiák, illetve szakértelem után, így a magyar vállalatokban felhalmozódott know-how rendkívüli előnyt adhat a piacon.

Megszívlelendő tanácsaink Keletre induló cégeknek!

Inkább nagyobbaknak
Az erőteljesen növekvő régiókból a hazai cégek két módon is profitálhatnak: egyrészt újabb vállalkozásoknak teremtenek lehetőséget, hogy kiszállítsanak, másrészt a már piacokon lévők növelhetik a részesedésüket. Hagyományosan jó híre van a magyar gépgyártásnak és az ehhez kapcsolódó termékeknek, a vízkezelési technológia szintén húzóágazat, a szolgáltatásexportban pedig az egészségügyi és az oktatási szolgáltatásokat emelném ki. Bár a mezőgazdasági termékeink exportja is kiugró, az uniós szabályozás értelmében e területen nem finanszírozhatunk kedvezményes kamatra. Az említett iparágak a széles közönség előtt nagyvállalati márkák formájában jelennek meg, valójában azonban a termelés jelentős részéhez komoly kkv-beszállítói kör kapcsolódik. Olcsó forrásokkal elő tudjuk segíteni, hogy ez a kör bővüljön, és hogy a kkv-k is eséllyel induljanak a külföldi piacokon. Piacot szervezni és a piacra lépéshez szükséges tudást megszerezni azonban a cégeknek maguknak kell. A kis- és középvállalatok számára talán reálisabb célkitűzés a Magyarországhoz közelebbi országok exportpiacainak feltárása. Az Eximbank – a HITA-val összefogva – pedig a külföldi cégek idecsábításával is képes lehet piacot teremteni a magyar beszállítóknak. Ha egy kínai vagy orosz beruházó Magyarországon építi fel azt a kapacitást, amelyet az európai piacok elérésére használ, a munkahelyteremtésen és adófizetésen keresztül közvetlenül idéz elő gazdasági növekedést, a beszállítói láncok révén pedig a kisebb cégek is szert tehetnek olyan képességekre, amelyek birtokában később maguk is megjelenhetnek az exportpiacokon. A keleti nyitás kapcsán nagyon fontos a MEHIB szerepe is, hiszen ezeken a piacokon a politikai és gazdasági kockázatot, valamint a jogi bizonytalanságokból eredő problémákat képes vállalni és kezelni.
Nátrán Roland vezérigazgató, Eximbank és MEHIB
1. Elegendő forrás, megfelelő helyismeret nélkül szinte lehetetlen a keleti piacra belépni. Bonyolult közvetítőrendszerre, óriási bürokráciára, sajátos pénzügyi szabályokra kell felkészülni. Mindenképp szükség van tehát egy megfelelő helyismerettel rendelkező partnerre, emellett azonban a rendszeres személyes jelenlét elkerülhetetlen. Ezekben a térségekben egyáltalán nem szokatlan a visszamenőleges szabályváltoztatás; biztosítás nélkül felelőtlenség ide elindulni.

2. A Szovjetunió utódállamaiban jellemzően még kötött devizagazdálkodás folyik, ahonnan a helyi pénzt kihozni nem lehet, a helyi partnerek kötelesek a devizát átváltani, s ezzel összefüggésben nagyon szoros teljesítési igazolási dokumentációs követelményeknek kell megfelelni. Szerződni bármilyen devizanemben lehet (dollárban, sok esetben rubelben vagy a helyi pénznemben), ám nagyon fontos előre tisztázni valamennyi feltételt a partnerrel, s érdemes felkészülni az egyoldalú változtatási lehetőségek tudomásulvételére. Mindenképpen érdemes továbbá olyan uniós tagállamban székhellyel rendelkező bankot találni, amely az adott ország devizanemében nyit számlát a cég számára. Ez utóbbi egyébként komolyabb problémát jellemzően nem jelent.

3. Az exportügyletet alaposan le kell papírozni. Részletesen tudni kell, hogy milyen bizonyítványokat kell beszerezni, szabványokat kell figyelembe venni. A teljes dokumentációnak az indító és feladó ország nyelvén kötelezően rendelkezésre kell állnia, célszerű azonban az iránytól függően még egy további nyelven (például oroszul, angolul) rendelkezésre bocsátani azt.

4. A keleti térségben minden államban kiemelten fontos a helyi nyelv ismerete. Arra, hogy emellett milyen „világnyelven” lehet érvényesülni, helyi sajátosságokon múlik. Jó tudni ugyanakkor, hogy a Szovjetunió utódállamaiban is felnőtt már egy olyan generáció, amely nem beszél oroszul.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo