Júliustól új világ jön a fuvarozóknak

Július elsejétől hatályba lép a Közúti Árutovábbítási Szerződésekről szóló új jogszabály, amely hosszú idő után csökkenti a közúti fuvarozásban érdekelt vállalkozások kiszolgáltatottságát, és tiszta helyzetet teremt a vitás kérdésekben.

Kép: PP

Immáron 35 éve elfogadott jogszabályt cserélt le a kormány, amikor elfogadta a Közúti Árutovábbítási Szerződésekről szóló új rendeletét (KÁSZ). A 2016. július elsejével hatályos, most kihirdetésre került jogszabálynak köszönhetően a fuvarozók garanciát kapnak a fuvardíjuk kifizetésére, kötelező lesz megtéríteni számukra az állásidőt, és az útjuk során bekövetkezett árusérülésnél is csökken kártérítési felelősségük. Korábban az ilyen vitás helyzetben sokszor csak a jogi út jelentett megoldást, de most tiszta helyzetet teremt az új szabályozás – hívta fel a figyelmet a Magánvállalkozók Nemzeti Fuvarozó Ipartestületének (NiT Hungary) közleménye.

A jogszabályban az egyik legnagyobb eredményt a kötelező, 30 napos fizetési határidő új KÁSZ-ban történő rögzítése és az inkasszó bevezetése jelenti. Ennek segítségével biztosítható, hogy a fuvarozó időben és garantáltan hozzájusson fuvardíjához. További fontos előrelépés, hogy a leszállított áruval várakozásra kényszerített fuvarozó önköltséget számíthat fel az állásidőre, illetve hogy az olyan külön tevékenységeket, mint a rakodás vagy a raklapcsere, egyértelműen külön díj ellenében végezze. Korábban nagy problémákat okozott az is, hogy a külföldi példákkal ellentétben, a magyar fuvarozók belföldön teljes anyagi felelősséggel tartoztak árukár esetén. Most azonban a CMR Egyezmény gyakorlatának megfelelően belföldön is csökkentik a kártérítés mértékét.

A teljes jogszabály itt olvasható!

Igazodva a fuvarozásban bevett gyakorlathoz, csökkentik a fuvarozó felelősségét a zárt rendszerű rakodás fogalmának bevezetésével is. Olyan esetekben, amikor a rakodást a feladó a gépkocsivezető távollétében, annak felügyelete nélkül végzi el, a fuvarozó nem visel felelősséget az áru és a csomagolás állapota és a fuvarlevélen szereplő, árura vonatkozó adatok tekintetében.

„Az új KÁSZ-ban visszaköszön, és szabályozásra kerül minden olyan terület, amely eddig a szabályozottság hiánya miatt a fuvarozó és a megrendelő vagy címzett közötti állandó konfliktusok, viták és perek táptalaja volt. Az új szabályozással a belföldi fuvarozók most nagyobb jogbiztonságban dolgozhatnak” – mondta el Dittel Gábor, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára.

Vonatra rakatnák a kamionokat
Jelentősen javítani kellene az intermodiális áruszállítás lehetőségeit és versenyképességét Magyarországon. A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének elemzése szerint több tízmilliárdos terheléstől lehetne így megóvni a közutakat.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo