Kiverte a biztosítékot a kormány az adótörvényekkel

A kormány adótörvény módosításai közül a netadóval sikerült a legnagyobb felháborodást keltenie, pedig brutális adóemelést kap a cafeteria is, és a házi pálinkafőzés adómentessége is a múlté lesz jövőre. Ráadásként különadót vetnek ki a befektetési alapokra, míg bizonytalansági tényezőként megjelennek a helyi adók is.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Általános felháborodás fogadta a kormány netadó tervezetét - Kép: Flickr

Kedden kerülnek az Országgyűlés elé a sokat vitatott adótörvények, amelyeket múlt héten kedden jelentett be Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter. (Az adótörvények bejelentéséről részletesebben itt olvashat.) A 2015-ös adócsomag eddig legtöbbet támadott módosítási javaslata az un. internetadó bevezetése. Az adóteher hírére évek óta először voltak komolyabb tömegmegmozdulások Budapesten és vidéki városokban.

Nem véletlenül verte ki a biztosítékot az internetadó: a holnap tárgyalni tervezett javaslat szerint az új adót minden megkezdett gigabyte adatforgalom után meg kell majd fizetni, amelynek mértéke a tervezet szerint nettó 150 forint lesz. Az adócsomag keddi kihirdetését követően úgy tűnik, hogy az eredeti javaslat máris módosul, ennek megfelelően a telekommunikációs különadó törvényből már korábban ismert felső adóplafon kerülhet az internetadó esetében is bevezetésre. Ez annyit jelent, hogy a magánszemély végfelhasználók esetében a maximális havi adóteher 700 forint + 27 százalék áfa lesz, a vállalkozások pedig havonta 5.000 forint + 27 százalék áfa adóteherrel kalkulálhatnak. Magánszemélyek esetében az adóteher így a 4,66 gigabyte feletti internethasználat esetében nem nő tovább, a vállalkozások esetében az a küszöb pedig 33,3 gigabyte.

"Mindezek után érdemes lenne elgondolkozni azon, hogy egy várhatóan jelentős költségvetési bevételt nem generáló újabb adót – amelynek káros hatása forintokban mérve várhatóan a tervezett adóbevétel sokszorosa – érdemes-e egyáltalán bevezetni? Persze adótechnikailag is vannak kérdések, például: az adóplafon a vállalkozások esetében adóalanyonként vagy okos telefononként/eszközönként értelmezendő? Az adóplafon bevezetését tovább árnyalja a társasági adókötelezettségből  levonhatóság, kérdés, hogy a gyors módosítási igény milyen társasági adóhatással kalkulált, még az is elképzelhető, hogy egyes szolgáltatók nem is fizetnek internetadót? Akkor pedig tényleg fel kell tenni a kérdést: nem lenne egyszerűbb a tervezett 20 milliárdról lemondani vagy más módon beszedni, erre számos más lehetőség állna a jogalkotó rendelkezésére” – tette el a kérdést Kalocsai Zsolt az RSM DTM elnök-vezérigazgatója legfrissebb blogbejegyzésében.

ENNYI VOLT AZ ADÓMENTES PÁLINKÁNAK
Az Országgyűlésnek benyújtott jövő évi adótörvény-tervezet szerint a jelenlegi 200-ról 50 literre csökkenne a magánfőzés keretében előállítható párlat mennyisége, ezenkívül a magánfőzéshez kapcsolódó kedvezmények csak a gyümölcstermesztő magánszemélyekre vonatkoznának.
Az elsők vagyunk a világon

Magyarország a világ első internethasználati adójának bevezetésére készül - írta a Financial Times. A londoni gazdasági napilap budapesti tudósítója, Andrew Byrne szerint a terv a "mind dominánsabb" Fidesz és Orbán Viktor unortodox gazdaságpolitikájának legújabb példája. Neelie Kroes, az Európai Bizottság digitális területért felelős távozó alelnöke szerint az intézkedés károsítaná a magyar digitális gazdaságot. „Magyarország egyébként is az Európai Unió átlaga alatt teljesít az internethasználat, a szélessávú szolgáltatások hozzáférhetősége és a digitális szabályozás tekintetében” – emelte ki az uniós biztos, aki szerint az intézkedés csak növeli lemaradásunkat. A Financial Timesnak adott nyilatkozatában a héten arra az álláspontra helyezkedett, hogy az internetes adatforgalom egyoldalú megadóztatása "nem okos ötlet"; növelné a fogyasztók által fizetendő díjakat és visszafogná a gazdaságot.A Barroso-bizottság most leköszönő politikusa egyébként vasárnap minden magyart az internetadó elleni tüntetésre biztatott Twitter oldalán.

Kövesi Gabriella, a Hírközlési Érdekegyeztető Tanács (HÉT) elnöke szerint a kormány a távközlési adó internetszolgáltatásra történő kiterjesztésétől 20-25 milliárd forint bevételt vár. „Nincs túl sok idő az észrevételek megfogalmazására, a szolgáltatók a javaslat visszavonásában lennének érdekeltek” – emelte ki az érdekképviseleti vezető. Kövesi kiemelte, hogy a javaslat benyújtása előtt semmilyen szakmai egyeztetés nem volt, így váratlanul érte a távközlési szolgáltatókat a szektort érintő új adóteher.

Hasonló véleményt fogalmazott meg a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület (SzEK.org), amely szerint internetszolgáltatás díja nem tartalmaz extraprofitot, amely ezt a pluszterhet fedezné, így elkerülhetetlenül emelkedni fog. "Az internetadó indokolatlan, mert az internet-hozzáférés nem luxus, nem termel extraprofitot, nem károsítja a környezetet, nem terheli a társadalom és a családok életét. Ezzel szemben az internet-hozzáférés a hétköznapi élet, az egyéni boldogulás, a gazdasági prosperitás elengedhetetlen eszköze, amely közvetlen és közvetett hatásain keresztül pozitívan befolyásolja az életminőséget, a tájékozódás, a tudáshoz való hozzáférés lehetőségeit; csökkenti a környezet káros terhelését, megkönnyíti és támogatja az emberek egymás közötti személyes, családi és gazdasági kapcsolatainak működését." A szövetség szerint az internetadó teljesen életszerűtlen, az internet-hozzáférések díjszabása az egész világon örvendetes módon egy irányba halad: a hálózatok igénybevevői általában csak a hozzáférésért fizetnek, a forgalom után nem. A forgalom alapú adó bevezetése drámai módon megváltoztatja a szolgáltatás üzleti környezetét, és a nemzetközi trendekkel harmonizáló díjszabások fenntartását ellehetetleníti.

Különadót kapnak a befektetési alapok
Kiterjeszti a különadót a befektetési alapokra a kormány által kedden benyújtott adótörvény-javaslat. Az adó alapját a forgalmazót megillető, a befektetési alapot terhelő forgalmazói díj képezi, mértéke 25 százalék.
Jelentősen drágul a cafeteria

A javaslat a munkabéren kívül adható juttatásokat (cafetéria) terhelő közteher-rendszer jelentős átalakítását kezdeményezi: az adható juttatások köre nem változik, de megnő az azok után a kifizető által fizetendő közteher. Az adóterhelés azonos lesz az egyes meghatározott juttatásokat terhelő közteherrel, azaz a juttatások értékének 1,19-szerese után 16 százalék szja-t és 27 százalék eho-t kell fizetnie a munkáltatónak (a mostani 16 és 14% helyett). Annak érdekében, hogy a munkáltató által valamennyi dolgozójának vagy valamennyi dolgozó által megismerhető szabályzatban rögzített módon adható juttatások ne jelentsenek konkurenciát a béren kívüli juttatásoknak, indokolt e juttatások közteher alapját megemelni – fogalmaz a javaslat. Ezek a cafeteriaelemek adóznak többet jövőre!

A javaslat szerint a közteher alapja ilyen esetekben a juttatás értékének 1,53-szorosa. Ennek következtében a béren kívüli juttatások után 51,17 százalék közterhet kell fizetni, a munkáltató által szabályozott módon béren kívüli juttatásnak nem minősülő juttatások esetében pedig 65,79 százalékot. A javaslat indoklása szerint ugyancsak ezt a köztehermértéket indokolt alkalmazni a béren kívüli juttatás értékhatára és a 450 ezer forintos éves keretösszeg túllépése esetén is az említett értékhatárok betartatása érdekében.

Jönnek a helyi adók!

Bővül a települési önkormányzatok adóztatási mozgástere, a helyi adók mellett úgynevezett települési adókat vezethetnek be. A települési adó lehet bármilyen adó, ha annak működtetését törvény nem tiltja, ám nem terhelhet olyan adótárgyat, amelyre törvényben meghatározott – akár központi, akár helyi – közteher vonatkozik.

A települési adóval kapcsolatos eljárási kérdésekben az adózás rendjéről szóló törvényt kell alkalmazni, az ott nem szabályozott, a települési adót érintő eljárási kérdésekben (például a bevallás határnapja, az adófizetés esedékessége) pedig az önkormányzat rendeletet alkothat.

Még az irodai papír után is adózhatunk
A jövő évi adótörvény-javaslat alapján számos termékkel, így bizonyos vegyi és műanyag termékekkel, valamint az irodai papírral bővülne ki jövőre a környezetvédelmi termékdíj-köteles termékek köre.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo