Kudarcleckék kézikönyve

A céges szervezeteknek éppúgy van életgörbéjük, mélypontjuk, csúcspontjuk s gyógyítható működési zavaraik, mint az emberi testnek. A How the Mighty Fail: And Why Some Companies Never Give In című könyvben a céges entrópia, energiavesztés, szétesés és bukás előjeleit elemzi Jim Collins.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A pozitív üzleti sztorikra koncentráló, összesen hétmillió példányban elkelt Built to Last és a Jóból kiváló (Good to Great) után mintha a „bukás-ómenológia” tudományágát készülne megalapozni Collins, aki szerint a bukás alapvető okai legtöbbször a szervezeten belülről erednek. Hatezer évet felölelő adathalmazból – a régi világbirodalmakat is szervezetként értelmezi – rémisztő felismerésre jutott: az öt szakaszból álló bukási forgatókönyvben a cégek szinte sosem látható, nyilvánvaló módon jutnak el a negyedik fázisig! Vagyis a bukás okai úgy fejlődnek ki, mint a rákbetegség. Kívülről életképesnek tűnhet egy cég, amikor belülről már rongálja a korrózió.

A jó hír az, hogy a leépülés fokozatosan és nem egyik napról a másikra történik. Számos fordulópont akad, ahol felismerhető, hogy baj van. A jó vállalkozó fokozatosan a zuhanás ellen dolgozik. A menedzsment hipochondriája a cég stabilitását illetően az egészséges paranoia jele. További jó hír, hogy számos vállalat, amely eljutott az összeomlás szélére, nemcsak győztesen, de erősebben került ki a bukás rémével folytatott küzdelemből. Hasonló fordulaton esett át egykor a Merck, az HP, a Texas Instruments, a Disney, a Boeing, az IBM.

Minden vállalkozás bevállal kockázatokat, felvesz hiteleket, elindul rizikós irányokba. De van esztelen és átgondolt kockázatás. Egy elmélet szerint célszerű úgy tekinteni egy cégre, mint egy hajóra: ha a hiba a vízfelszín felett üt léket a hajótesten, kijavítható, de ha a víz alatt – és ha ráadásul nagy lyukat –, abból végzetes süllyedés lesz. Minden nagy erőforrást felőrlő projekt esetében az a kérdés, hogy ha nem sikerül, akkor mekkora lyukat üt a szervezeten, és főleg a víz felett vagy alatt.

Collins elismerte, kutatómunkájának legnagyobb meglepetése az volt, hogy milyen mélyre süllyedhet egy vállalkozás, és még onnan is lehet útja-módja a felemelkedésnek. Ami annyit tesz, hogy akik bedobják a törülközőt, talán túl korán teszik, amikor még nem is lenne menthetetlen a helyzet.

Bukásgyanús viselkedés 5 lépésben

1. Siker utáni elbizakodottság

Az emberek elhiszik, hogy a siker folytatódni fog, függetlenül attól, hogy mit és hogyan dönt a szervezet. A sikeremberek és a sikercégek elvesztik a tisztánlátásukat afelett, miért jutottak a csúcsra. „A legjobb vezetők, akiket tanulmányoztunk, nem érzik úgy, hogy megértették az összes lehetséges tényezőt, ami a sikert hozta.”

2. Sokat akarás

A fegyelmezetlen gigantománia elhatalmasodása további hibákhoz vezet. Ekkor jön létre a túlnövekedés, a túlterjeszkedés. A cég túl nagy beruházásokba fog, túl sok versenytársat vásárol fel, túl szélesen diverzifikálja tevékenységét. Kívülről ez még mindig a siker bizonyítékának látszhat! Collins úgy definiálja a fegyelmezetlenséget, hogy a menedzsment olyan új ágazatokban telepedik meg, amelyekre „nincs égető vágya”, illetve hogy az nincs szinkronban a cég financiális kapacitásaival. Veszélyes például, ha a terjeszkedés gyorsabb, mint ahogy a vállalkozás képes lenne rendkívüli színvonalat nyújtani, míg az adott területen működő versenytársak képesek. Így az új fejlesztésbe, termékbe, szolgáltatásba fektetett pénz elveszik, s az erőforrások átcsoportosítását a cég főprofilja sínyli meg. Az, amelynek a kezdeti sikert köszönhette. A vállalat értékrendszerének kompromittálása szintén fegyelmezetlenségnek számít.

A kezdő vállalkozók 9 alaphibája
Ha az ember vállalkozó, időről időre előfordul, hogy valami nagyon nem a tervek szerint alakul. Ez a normál üzletmenet része. De nem minden hiba a véletlenek csúnya összjátékának következménye.
3. Gikszerek ignorálása

Az üzleti eredmények még jók, de már gyűlnek a baljós ómenek. A kedvezőtlen adatokat azonban vagy kimagyarázzák („csak átmeneti nehézség”, „nem olyan rossz”), azokért külső tényezőket hibáztatnak, vagy egyenesen ignorálják. Rossz jel például, ha a korábban nagy teljesítményű teamek produktivitása csökken, vagy ha a cégvezető nagy pénzeket költ olyanra, amiben nincs a cégnek tapasztalata, vagy a piaci adatok nem igazolják a projekt elindítását.

4. Gyors megoldás keresése

Amikor a válságjelenségek már láthatóak, a pánikszerű kapkodással végrehajtott radikális változtatások nem vezetnek eredményre. A tényezőkkel való szembenézés helyett a cégek belső átszervezéseket hajtanak végre, sokat egymás után. Rendszerint összes reményük egy túl korán bejelentett új termékben van, amely azonban még nincs kiérlelt állapotban.

5. Belenyugvás a vesztésbe

Beismerése annak, hogy a cégnek befellegzett.

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo