Lemondhatunk a cafeteriáról?

Nem sok jóra számíthatnak a dolgozók idén, ugyanis tízből csupán négy kkv tervezi béren kívüli juttatással támogatni munkavállalóit. A legnépszerűbb juttatási forma továbbra is az étkezési hozzájárulás, amelyet holtversenyben a munkába járás költségtérítése és a SZÉP Kártya követ – derül ki a K&H kkv bizalmi index kutatás legutóbbi adataiból. Cégméret szerint jelentős különbségek vannak, leginkább a középvállalkozások dolgozói kalkulálhatnak cafeteriával.

Változó hazai szabályozás: mit vár el az Ön cégétől a hatóság?
Sokakat érint - jöjjön el!

Klasszis Talks & Wine - Fenntarthatóság 2025 ősz

2025. szeptember 17.

Részletek itt >

Kép: PP

„Mélyponton maradt a béren kívüli juttatást tervező cégek aránya, idén a kkv-k kevesebb mint fele, 39%-a tervez cafeteriát nyújtani dolgozóinak. Ezzel folytatódik a gyakorlatilag négy éve tartó negatív trend, és tízből csupán négy vállalkozás tervezi béren kívüli juttatással támogatni munkavállalóit. Továbbra is egyértelműen az Erzsébet-utalvány a legnépszerűbb cafeteria elem, minden negyedik cég kívánja alkalmazni idén. Ezt követi holtversenyben a közlekedési költségek megtérítése (10%) és a SZÉP Kártya (9%). Előbbinél ez drasztikus, 7 százalékpontos visszaesést jelent az előző negyedévhez képest” – részletezte az eredményeket Kovács Viktor Zoltán, a K&H kkv marketing főosztály vezetője. (Pedig a cafeteria még mindig jobban megéri, mint a munkabér.)

Cafeteria: ami adható, és amit adni kell
Az új tudásalapú gazdaságban a béren kívüli juttatások keretében adható motivációs eszközök kikerülhetetlenek a Piac&Profit konferenciáján felszólaló szakértők szerint. Ugyanakkor fontos észben tartani, hogy melyik elemnek milyen adózási és adminisztrációs vonzata van.
„Az Erzsébet-utalvány népszerűségét feltehetően növeli majd, hogy idén már nem csak papír, hanem plasztikkártya formában is elérhető. Az új formátum a SZÉP Kártyához hasonló elven működik majd, hiszen egyetlen elektronikus kártyán egyszerre kezelhető lesz az összes különböző célú felhasználási cél, az étkezési, kultúra, iskolai, sport, ajándék és a gyermekvédelmi Erzsébet-utalvány is” – tette hozzá a szakértő.

„A SZÉP Kártya esetében azt látjuk, hogy 2015-ben közel 19%-kal bővült a K&H SZÉP Kártya főkártyabirtokosok száma, a kártyán jóváírt és felhasználható keret összege pedig 11%-kal növekedett az előző évhez képest. A feltöltések összegét vizsgálva továbbra is a Vendéglátás alszámla a leginkább használt (69%), ezt követi a Szálláshely alszámla (20%) és végül a Szabadidő alszámla (11%)” - tájékoztatott Kovács Viktor Zoltán.

Nem mindegy hol dolgozunk

A cég mérete nagymértékben befolyásolja, hogy milyen arányban nyújt béren kívüli juttatást. Míg a mikro- és kisvállalkozások közel háromnegyede nem ad semmiféle cafeteriát dolgozóinak (63% és 66%), addig a középvállalkozásoknál ez az arány csupán 30%. Ez azt jelenti, hogy tízből hét középvállalkozás egészíti ki a fizetést a béren kívüli juttatás valamelyik formájával.

Régiós szinten is jelentős eltérés mutatkozik a cafeteria alkalmazásának gyakoriságát tekintve. Jelenleg a fővárosban és az Alföldön a legkedvezőbb a helyzet, itt megközelítőleg a cégek fele szándékozik béren kívüli juttatást nyújtani dolgozóinak (45% és 44%), míg Pest megyében csupán fele ennyi cég gondolkozik így.

Mikortól jár új melósnak a cafeteria?
Leggyakrabban a próbaidőt követően indul a jogosultsági idő, amennyiben nincs a juttatási rendszerben önkéntes pénztári elem. Ha ilyen van, ott a törvényi szabályozás bonyolítja a helyzetet, írja Fata László cafeteria szakértő a Cafeteria Trend Magazinban.

Véleményvezér

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország

A világ legnagyobb gyarmattartója jelenleg Oroszország 

Egykor önálló népek éltek a mai Oroszország nagy részén.
Hátul kullog Magyarország a diplomások számában

Hátul kullog Magyarország a diplomások számában 

A populizmus melegágya az iskolázatlanság.
Fülön csapták Orbán Viktor barátját

Fülön csapták Orbán Viktor barátját 

Az ellenzék ezúttal ártatlan.
Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában

Nőtt Ukrajna támogatottsága Európában 

Az ukránok állnak győzelemre, legalábbis Európában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo