Ideje elkezdeni gyúrni a karácsonyra

Sokan meglepődtek a híren, hogy Angliában augusztus 4-én megnyílt az idei első karácsonyi vásár. Pedig a kereskedőknek időben fel kell készülniük az év egyik legfontosabb időszakára. Vajon a magyar cégek tudják ezt? Erre a kérdésre kereste a választ az RG Stúdió friss kutatása.

Még éppen csak vége a nyárnak, de ahogy mondani szokás, kettő pislogunk és itt a karácsony, a legfontosabb időszak a kereskedelemben. A cégek nem véletlenül készülnek hatalmas kampányokkal és akciókkal az ünnepi időszakra: a felmérések szerint ilyenkor a fogyasztói költések jelentősen nőnek: átlagosan 16 százalékkal magasabb az átlagos vásárlások értéke és ezenkívül még fejenként mintegy harmincezer forintot költünk ajándékokra. Ennek ellenére talán túlzásnak tekinthető, hogy Angliában már augusztus negyedikén megnyílt az első karácsonyi vásár, de ilyenkor már a magyar cégek többsége is megkezdi a felkészülést a karácsonyra. – derült ki az RG Stúdió friss kutatásából. A 120 kis- és középvállalkozást felölelő kutatás nem tekinthető reprezentatívnak, mégis érdekes képet ad arról, hogy a hazai cégek – elsősorban a kis- és középvállalkozások, valamint a vállalkozók - hogyan kezelik a karácsonyi szezont.

Mikor kezdődik?

A rutinos cégeknek a karácsonyi szezonra a felkészülés már elég korán elkezdődik, de ők kevesen vannak. A karácsonyi szezonban érdekelt vállalkozásoknak mindössze 3,5 százaléka kezdi meg már májusban a felkészülést, a többség szeptemberben (30,6 százalék), illetve októberben (29,4 százalék) vág bele a készülődésbe. Egy jelentős csoport (15,3 százalék) azonban csak novemberben fog neki a kampány tervezésének és megszervezésének.

„Valószínűleg ők azok, akik december elején és közepén kezdik el a tényleges kampányt és ezzel elkésnek a versenytársakhoz képest. A cégek harmada már szeptember-októberben nekilát a kampányolásnak, bár az igazi dömping novemberben indul, ekkor a cégek hatvan százaléka indítja el a karácsonyi kampányt” – emelte ki Lévai Richárd közösségi marketing specialista, az RG Stúdió marketing vezetője.

Az ötlet még nem elég, időben neki kell állni a kivitelezésnek. A karácsonyi kampányt nem lehet karácsony előtt egy héttel elkezdeni. Jóval előbb kell nekiállni és végiggondolni a lépéseket! Egy erre az időszakra tervezett, hatékony Facebook kampányhoz itt talál jó tanácsokat.

Nem csak a karácsonyról szól az év vége
Szeretet és reklám – ez már összefügg
Kár is lenne tagadni, hogy a karácsony manapság az ajándékokról (is) szól sokak számára. A karácsonyi reklámok tehát mára egy egészen külön “kasztot” képviselnek a marketingen belül.
A marketingsepcialista szerint tizenhat olyan ünnep, illetve esemény van, amit ki lehet használni arra, hogy egy cég releváns módon érje el a célcsoportját. Ebből természetesen a legnagyobb fókuszt a karácsony kapja – de a céges kommunikációban az év vége nem csak a karácsonyról szól. A legtöbb figyelmet a karácsony után a Mikulás kapja, a kereskedők 29,6 százaléka külön kampánnyal kiemelten foglalkozik ezzel az ünneppel, majd a Black Friday (idén november 27), majd a Halloween.  Hangsúlyos szerepet kap az Advent, a bronz, az ezüst és az aranyvasárnap is, a Cyber Monday viszont (november 30.) még nem igazán népszerű, csak a webshopok 1,7 százaléka készül erre az alkalomra.

Sok cég azonban nem teszi le a lantot karácsonykor. A két ünnep közötti időszakban, Szilveszterkor és Újévkor is indítanak marketing akciókat. A legtöbb válaszadó legalább két kampányt tervez az év végi időszakban, de sok igazán aktív cég van, több mint 28 százalék, amely öt vagy annál több megmozdulással kalkulál.

Csak az eladás számít, egész pályás letámadásra készülnek

A válaszadók célja viszonylag egységes az év végi aktivitások során: 84 százalékuk az azonnali értékesítést szeretné felpörgetni, mindössze 8 százalékuk gondolkodik hosszabb távra valamilyen adatbázis építésben. A marketing eszközök tekintetében nagyon változatosak az elérési utak. Várhatólag a Facebook kommunikáció, a Facebook hirdetés és a különböző weboldal funkciók lesznek azok, amiket szinte mindenki, a cégek több mint nyolcvan százaléka használ. Szorosan utánuk az e-mail marketing megoldásoknak szánnak még sokan fontos szerepet, ugyanakkor a Google és a YouTube hirdetések a középmezőnybe szorultak, az egyéb közösségi hálózati megoldásokkal pedig már csak a cégek harmada tervez.

„A több csatornát használó, egymásra épített marketing, az egész pályás letámadás időszaka lesz az idei karácsonyi szezon. Egyre több cég ugyanis az tervezi, hogy a vevőit több csatornán szólítja meg. A teljes pályás letámadást az indokolja, hogy az egyre nagyobb információs zajban meg kell találni azokat a folyamatokat, amikkel nem csak megszerezhetjük, hanem magunkhoz is köthetjük a potenciális vásárlót. Így az első találkozás után, ami származhat egy PR cikkből, egy keresőhirdetésből, vagy egy bannerből, lesz alkalom arra, hogy például remarketing megoldásokkal, hírlevelekkel, és saját adatbázison alapuló hirdetésekkel érjük utol az embereket újra és újra. Egészen addig, amíg nem nálunk vásárolnak” – hangsúlyozta Lévai Richárd.

Három foglalkoztatási forma, amivel spórolhatunk a karácsonyi őrületben
A legtöbb cégnek nem éri meg egész évben foglalkoztatni azokat a munkavállalókat, akikre csak az év bizonyos időszakában van szüksége. Érdemes ezért olyan rugalmas foglalkoztatási formákon gondolkodnunk, amelyekkel törvényesen alkalmazhatunk csak egy szezonális időszakra egy dolgozót. Ezek közül sorolunk fel hármat.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo