Marketing a válságban - csak kreatívan!

A gazdasági válság hatására megváltozott fogyasztói szokások új, kreatív marketing-kommunikációs eszközöket igényelnek, amelyek a túlélés zálogát jelenthetik egy magyar kis-és középvállalkozás számára – emelték ki a szakértők a Piac&Profit és a BKIK által rendezett KKV Akadémia nevű rendezvényen.

A gazdasági válság komoly kihívások elé állítja a cégeket, mivel a visszaeső kereslet következtében árbevételük és nyereségük csökkent. A legtöbben költségcsökkentéssel, kapacitások leépítésével reagáltak a válságra, ám néhányan alternatív értékesítési technikákat kísérleteztek ki az értékesítés ösztönzésére.

A válság maga 2008 szeptemberében robbant be Magyarországra. A hitelezés befagyott, a jegybanki alapkamatot jelentősen megemelték, munkahelyek tűntek el, a fogyasztás visszazuhant. A kkv-k szinte egyöntetűen azzal reagáltak, hogy visszafogták a marketing költségeiket: az Ipsos 2009-es adatai szerint a cégek árbevételük alig 4 százalékát költötték átlagosan marketing célokra. Már amelyik költött erre, mert kétharmaduk semmilyen költséget nem fordított marketingre.

„A válság alatt a vállalatok elsősorban a még meglévő ügyfeleik megtartására koncentráltak, márkaépítésbe kezdtek. Ezt azonban nem a hagyományos marketingeszközökkel érték el, hanem az újmédia eszközöket helyezték előtérbe, ezen belül is a közösségi oldalakon végzett marketing költések ugrottak meg elsősorban” - mondta Hinora Bálint, a Hinora Marketing Group ügyvezető igazgatója a Piac&Profit és a BKIK közös „Válságmarketing” című rendezvényén.

A szakértő szerint ennek részben a 2009-ben kezdődő Facebook-boom volt az oka, másrészt viszont a fogyasztói szokások változása is közrejátszott a változásban. „Míg 2011-ben a magyar vállalkozások még a nyomtatott sajtót a második leggyakrabban használt marketingeszközként jelölték meg, ezzel szemben 2013-ban már alig-alig veszik igénybe. Második helyre a Facebook céges oldal került és harmadik helyre a kapcsolati háló építése, amely egyértelműen a válságnak köszönthetően jött divatba ismét.” – emelte ki Hinora Bálint.

Hogyan éljük túl az adó- és munkaügyi ellenőrzéseket?
A NAV egyre gyakrabban tart adóellenőrzést, és a munkaügyi ellenőrzések száma is szaporodik. A végeredmény szempontjából nem mindegy, hogy hogyan készülünk fel az ellenőrök fogadására, és az is fontos, hogy tisztában legyünk jogainkkal és kötelezettségeinkkel. A Piac & Profit ötödik őszi KKV-AKADÉMIÁJÁN mindezt gyakorlott szakemberek tanítják.

A rendezvényről részletesen itt olvashatnak, és regisztrálhatnak.

Válságállapot – kreatív kereskedelmi szokások

„A válság a marketingesek számára alapvető változásokat hozott, a tömegkommunikáció teljes átértékelődése, a kommunikációs eszközök teljes tárházának átgondolására volt szükség” - mondta Szalai Károly a Cardo Kft. marketingkoordinátora. „A válság másik hozadéka, hogy nőtt a fogyasztók árérzékenysége, és csökkent a márkahűsége. A magyar fogyasztó mindinkább a leárazásokat, akciókat keresi, így mindinkább előtérbe kerültek a vásárlást ösztönző promóciós eszközök” – hangsúlyozta a szakértő. „Megjelentek a hűségprogram, kedvezménykártyák, árleszállítások, akciós kuponok, a termékek mellé adott ajándékok, nyereményakciók. Bejöttek az ügyfélmegtartási technikák is, mint a visszavásárlási akciók, pénzvisszafizetési garanciák is” – tette hozzá a marketingkoordinátor.

Tizenegy tipp a jó karácsonyi szezonhoz!
Szinte minden kereskedő számára kiemelt fontosságú az októbertől december végéig tartó ünnepi időszak. Aki nem készíti fel webáruházát az ünnepekre, komoly bevételektől eshet el. Szakértőnk segítségével egy jóval sikeresebb Karácsonyt ünnepelhet!
Szalai szerint szintén a válság hozadéka a „szakértő-eladó” státuszának megjelenése. A fogyasztók meggyőzése ugyanis mindinkább fontossá válik a cégek számára, ezért a személyes eladásra egyre nagyobb hangsúlyt kell fektetni. „Az értékesítőket képezni, tréningezni kell, hogy képesek legyenek az eladáshoz használt technikákat, trükköket alkalmazni” – mondta a szakember, aki szerint új elemként jelenik meg az eladási technikák között az utánkövetés (follow up) módszere. „Ha egyszer valaki nálunk vásárolt, vagy elég ha csak érdeklődött, a személyes adatainak megadása utánkövethetjük az útját, miért vásárolt – vagy nem vásárolt – nálunk, és akár személyre szabott ajánlattal is utánanyúlhatunk.” – mondta Szalai.

Ebben a technikában mindinkább előre kerülnek az online marketing eszközök alkalmazásai, itt az okostelefonokra, tabletekre optimalizált webshopok kialakítása (reszponzív dizájn) a legfontosabb, mivel a keresések, vásárlások mind nagyobb száma ilyen eszközökről indul. „Nem kihagyható a szájmarketing, a személyes ajánlások szerepe, ezért az ügyfélélmény növelése mind fontosabbá válik” – emelte ki a szakértő. A fogyasztók kegyeiért folytatott harc jegyében jelentek meg a személyre szabott termékek, amikor a fogyasztó a saját igényeinek megfelelően állíthatja össze a terméket a gyártó által nyújtott alapanyagokból. „De ezt a célt szolgálják a vevőcsalogató roadshow-k, születésnapi akciók, vagy a személyre szabott ajándékok” – mondta Szalai Károly.

Az árengedmények kockázatosak lehetnek

Tipikus rövid távú marketingeszközök, amelyek az azonnali, impulzusvásárlást támogatják. „A hagyományos árengedmény esetében 5-30 százalékot engedünk az árból, a válságban viszont egyre többet adunk, ami régen 5 százalékos árengedmény volt, az most már inkább 10-15 százalék. A nem hagyományos árengedmény ellenben csak arra szolgál, hogy bevigye a vásárlót a boltba: ilyenkor érdemes egy terméket mélyen áron alul, akár 40-50-70 százalékos árengedményt alkalmazni” – mondta Szalai. A marketingkoordinátor szerint a havi akciók, kedvezmények meghosszabbítása nagyon kis hatással jár, mivel a vásárlók mindig újabb és újabb akciókat szeretnének.

”Érdemes ezért mindig más akciók meghirdetni és ezeket mindig promotálni. Itt érdemes eladáshelyi promóciós eszközöket alkalmazni: egy táblát, vagy egy matricát a kirakatban, jól látható megjelenítést a weboldalon” – hangsúlyozta a szakember. Szalai szerint azonban az árengedmények komoly veszélyeket tartogatnak. „Ha túl alacsony az árengedmény, akkor nem éri el a kellő hatást, ha viszont túl magas, akkor komolytalanná teheti a terméket. A fogyasztók a jó minőségű termékhez mindig kapcsolják a magas árat, az alacsonyabb árhoz viszont a silányabb termék érzete kapcsolódik” – hangsúlyozta. Kiemelte, hogy ha gyakran, nagy árkedvezményt adunk ugyanarra a termékkörre, akkor az komolyan rombolhatja a márkánk presztízsét.

A márkánk fejlődéséhez azonban az ár mellett még az ún. virtuális terméktisztítást is érdemes végrehajtani, azaz megújítani a boltunkat, új termékeket bevezetni, vagy csak átrendezni a boltunk szerkezetét. A vásárlóban így az az érzet keletkezik, hogy a márka állandóan fejlődik és így ellensúlyozható az árengedmények okozta negatív hatás. „Viszont mindig ügyelni kell a termék minőségére, mert ha egyszer megrendül a vásárló bizalma a termékben, akkor azt szinte lehetetlen visszaszerezni.”

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo