Még mindig nagyképű pénzszórónak látjuk a vállalkozókat

A magyarokat leginkább a vállalkozásbarát környezet hiánya és a kudarctól való félelem tartja vissza, de harmaduk így is szívesen indítana vállalkozást az Amway Globális Vállalkozói Jelentése szerint. A vállalkozókról kialakított kép még mindig nem pozitív, szemben más országokkal.

Mi legyen a pénzünkkel? Tegyük állampapírba? Részvénybe? Ingatlanba? Kriptóba?
A befektetésektől a vagyonkezelésig - újra itt a Klasszis Klub Live!

Jöjjön el személyesen, találkozzon neves szakértőkkel vagy csatlakozzon online!

2024. március 27. 17:00

Részletek és jelentkezés itt!

Kép:PP archív

Az átfogó nemzetközi kutatás célja, hogy nyomon kövesse a vállalkozói környezet, kultúra és hajlandóság változásait és trendjeit a részt vevő országokban, így Magyarországon is.

A nehézségek ellenére sem lankad a vállalkozói kedv

Az adatokból kiderül: Magyarországnak nemzetközi összehasonlításban még bőven van hova fejlődnie a vállalkozóbarát környezet és klíma szempontjából. Az erős félelmek és az örök pesszimizmus ellenére azonban még mindig viszonylag nagy a nyitottság az önálló vállalkozás elindítása iránt a magyarok körében. A válaszadók kétharmada (61%) pozitívan áll a vállalkozói létformához, több mint harmaduk (35%) pedig gond nélkül el tudná magát képzelni vállalkozóként, amivel hasonló szinten állunk, mint pl. Norvégia (33%), Írország (37%) vagy éppen régiótársunk, Lengyelország (38%).

(Egy másik hazai kutatás szerint bár a fiatalok fele gondolkodott már saját vállalkozás indításán, azonban a többség a biztonságot választja, míg elvben vonzó az önállóság, jövőképüket általánosságban a kockázatkerülés és biztonságvágy határozza meg.)

Vállalkozás = függetlenség

A kutatás arra is választ keresett, hogy mi áll a vállalkozói potenciál hátterében? Önmagunk főnökei lehetünk, jobban élhetünk, és azzal foglalkozhatunk, amivel igazán szeretnénk: a függetlenség (37%), a plusz jövedelem (32%) és az önmegvalósítás (31%) a legvonzóbb a vállalkozói létben a magyarok szerint. Fiatalok, diplomások és férfiak: nem meglepő, hogy a kutatás adatai alapján a potenciális vállalkozók leginkább közülük kerülnek ki ma, Magyarországon. A vállalkozási kedv a 35 év alattiak (50%) és az egyetemi diplomával rendelkezők (47%) körében a legnagyobb, a férfiak pedig továbbra is bátrabbak, és szívesebben indítanak vállalkozást (47%), mint a nők (29%).

Ha viszont az akadályokat vesszük szemügyre, azt látjuk, hogy leginkább a kudarctól való félelem (86%) gátol meg bennünket a saját vállalkozás indításában, és ez Magyarországon nagyobb akadályt jelent, mint bárhol a világon. A kudarctól való félelem egyes összetevőit vizsgálva a legnagyobb visszatartó erőt az akár csődhöz is vezető pénzügyi nehézségek (57%) és a gazdasági válságtól való félelem (42%) jelentik, de sokan tartanak a munkanélküliségtől (24%) és a jogi következményektől, perektől is (22%). (A kudarckezelés képessége a sikeres vállalkozás alapja. Itt adunk hozzá egy kis segítséget.)

Kitartásban elsők vagyunk

Az Amway kutatása bevezetett egy új mérőszámot, az ún. Amway Vállalkozási Hajlandóság Indexet is, amely az adott országra jellemző vállalkozásbarát közhangulat erősségét méri. Sajnos ebben nem állunk túl jól: a nemzetközileg mért 51-es mutatóhoz képest Magyarország csak 37-es értéket ért el. De miből fakad ez az eredmény?

Az index három tényezőből áll össze:

1) Mennyire érezzük vonzó lehetőségnek, hogy vállalkozóként saját lábra álljunk? 2) Mennyire vagyunk felkészültek rá? 3) Mennyire vagyunk képesek ellenállni annak, hogy környezetünk lebeszéljen bennünket a saját vállalkozás indításáról?

Ki kellene nőnünk a kesergésből!
Magyarországon világbajnokságot rendezhetnénk panaszkodásból. Klasszisok vagyunk ebben a „sportban”, szinte az a meglepő, ha valaki nem sajnáltatja magát, hanem előre néz, sőt, örül mások sikereinek. Pedig ez a hozzáállás kifejezetten rombolja a vállalkozói környezetet.
Azt látjuk, hogy míg világszinten e három tényező kiegyensúlyozott átlaga jellemzi az országokat, a hazai eredmények merőben mást mutatnak.

Sokan vágyunk a vállalkozóvá válásra, de a nemzetközi mutatókhoz képest (55%) ez a hajtóerő hazánkban még mindig nem kellően erős (38%). Óvatosságunk valószínűleg nem független attól, hogy önmagunkat, lehetőségeinket és a körülményeket nem mindig érezzük megfelelőnek ahhoz, hogy vállalkozási terveinket ténylegesen valóra váltsuk. Magyarországon csak 22% érzi reálisnak a vállalkozóként történő saját lábra állást, míg világszinten majdnem minden második megkérdezett (47%) optimista saját vállalkozói lehetőségeivel kapcsolatban. Amiben viszont nemhogy nem gyengébben, hanem még markánsabban is teljesítünk (52%) a világátlaghoz képest (49%), az az ellenállóképességünk, belső erőnk, amellyel késznek érezzük magunkat arra, hogy ha egyszer elhatározzuk, akkor is kitartsunk a vállalkozóvá válás mellett, ha a környezetünk, barátaink, családunk esetleg megpróbálna erről lebeszélni, eltántorítani minket.

A tipikus vállalkozó

Az Amway nemzetközi kutatásából az is kiderül, mennyire más kép él a vállalkozókról itthon és a világ más tájain. A magyarok szerint a vállalkozók elsősorban szeretnék élvezni az életet (88%), szeretnek kitűnni a tömegből és imponálni mások előtt (77%), kalandvágyók és kockázatvállalók (73%), szívesen tanulnak új dolgokat (72%), és szívesen vállalják a felelősséget is (59%). A vizsgált országokban azonban a vállalkozói lét külsődleges előnyei helyett inkább az állandó fejlődést, tanulást, változást, mint a vállalkozói lét legfontosabb motorját helyezte a közvélemény az előtérbe.

„Összefoglalóan elmondható tehát, hogy bennünk magyarokban – ha nem is annyira, mint más fejlettebb gazdaságok polgáraiban, de – megvan az önállósodásra, vállalkozóvá válásra való nyitottság és igény. Látjuk ugyanakkor ennek korlátait is, melyek közül a legerősebb talán a társadalmi környezet támogatásának hiánya. De tisztában vagyunk azzal, hogy ha egyszer elszánjuk magunkat, képesek vagyunk erővel, kitartással, a nehézségeket leküzdve megteremteni függetlenségünk és anyagi biztonságunk új, vállalkozói alapjait is” – mondta el Gárdus Péter, az Amway Hungária ügyvezető igazgatója.

Véleményvezér

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.
Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat

Svédország után most éppen a spanyolokkal készülünk összeakasztani a bajszunkat 

Nem tetszik a spanyoloknak, hogy azt sem lehet tudni, ki fia borja akarja megvenni egyik legnagyobb járműgyártójukat.
Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében

Magyarország az első helyen áll a világon a demokrácia leépítésében 

Kettészakított társadalom, gyenge demokratikus intézményrendszer.
Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz

Orbán Viktor és csapata két luxusgéppel repült Donald Trumphoz 

Nem olcsó a repülés Amerikába.
Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében

Pupákra vernek minket a versenytárs régiós országok a tech cégek versenyében 

A régiós versenytársak elhúztak a csúcstechnológiákban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo