Megadóztatnák a házhoz szállítást is

Újabb sarcot tervez kivetni a kormány a kiskereskedelmi áruházláncokra. A múlt héten felmerült ötletek mellett a most kiszivárgott terv szerint a házhoz szállítást adóztatnák meg környezetvédelmi okokra hivatkozva – ami totális nonszensz.

A házhoz szállítási szolgáltatással együtt folyamatosan növekvő környezetterhelés után is díjat fizethetnek a jövőben a napi fogyasztási cikkeket kínáló áruházláncok - írja a Magyar Időkre hivatkozva az MTI.

A házhoz rendelhető napi bevásárlások számának jelentős növekedése a közúti járműforgalmat is erősen megterheli, így a környezetet károsítja. A szakmai konzultáció előtt álló egyik javaslat szerint a hozzájárulásként fizetendő díj a napi fogyasztási cikkeket árusító cégek éves árbevételének meghatározott százaléka lenne – írja a lap, amely úgy értesült, az NGM-ben már ma tárgyalhatnak az ötletről.

A múlt héten robban a hír, hogy az élelmiszerbotrányra hivatkozva húszmilliárdos parkolódíjat, korlátozott reklámozási lehetőséget és kötelező munkaerő felvételt írnának elő a külföldi tulajdonú élelmiszerláncoknak.

Kép:Geograph.org.uk

Arról egyelőre nincs pontosabb információ, hogy a házhoz szállítást terhelő plusz adó milyen cégekre vonatkozna pontosan. Az ötlettel kapcsolatban a Levegő Munkacsoport a Magyar Időknek úgy nyilatkozott, indokolt a kormány azon szándéka, amely célzott anyagi hozzájárulást vagy nagyobb szerepvállalást vár el a kereskedelmi vállalatoktól a környezetvédelemben. Képviselőjük ugyan hipermarketek parkolóiról, és az ehhez kapcsolódó fásítási, zöldítési kötelezettségek elmulasztásáról beszélt, amiből nem derül ki a szervezetnek a házhoz szállításról való véleménye.

Kérdés persze, hogy a szabályozás különbséget tenne-e a fizikai bolttal rendelkező és onnan házhoz szállítást végző üzletek, valamint a kizárólag weben értékesítő boltok között. Az ugyanis nem nagyon vitatható, hogy az online vásárlás önmagában kevésbé terheli a környezetet, mint a boltba járás.

A webshopokhoz sokkal kisebb épületekre van szükség, nyilvánvalóan nem kellene vásárlói parkolók sem – amelyekre ugye mindenképpen plusz díjat szabnának ki környezetterhelő voltuk miatt. A közlekedésből eredő környezetterhelés is jelentősen kisebb, mivel (nyilván elsősorban költségcsökkentési okokból) a lehető legkevesebb szállítójárművel, a legtakarékosabb útvonalat választva, egy fuvarral sok vásárló rendelését szállítják házhoz. Vagyis nem kell egy raktárból a boltokba szállítani az árut, ahova a vásárlók egyenként elmennek a saját kocsijukkal, hogy azt hazavigyék.

Pár év, és drónok hozzák haza a bevásárlást
Maholnap a drónok lesznek a csomagkézbesítés bejáratott eszközei, melyek akár 80%-kal is csökkenthetik a szállítási költségeket. Ugyanakkor számos problémát is felvet a megoldás mind a cégeknek, mind a fogyasztóknak.
Az online rendelés és házhoz szállítás energiahatékonyabb voltát felmérések is alátámasztják. Egy német tanulmány azt vizsgálta, mennyit számít, milyen távolságból érkeznek a vásárlók. Eredményeik szerint 14 kilométerig az online és bolti vásárlók által okozott CO2 kibocsátás nagyjából azonos (73.8 g CO2 vs. 77.9 g CO2, az online vásárlók javára), efölött a táv fölött viszont míg az online vásárlók ökolábnyoma relatíve stabil marad, a bolti vásárlók tranzakciónkénti szén-dioxid kibocsátása drasztikusan megnő. Egy másik, brit tanulmány szerint 24 terméket kéne megvenni személyesen egy fizikai boltban, ha kocsival érkezik a vásárló és 8-at, ha busszal, hogy az ezzel okozott káros anyag kibocsátás megfeleljen annak, ha egyetlen dolgot rendelünk online.

A gazdaságnak nem segít

A webes vásárlás házhoz szállításának megadóztatása azért is furcsa ötlet, mert a kormány éppen most dolgozik a digitális kereskedelem fejlesztési stratégiáján – vagyis a webkereskedelem fejlesztésén.

A blokkk.hu pedig felveti azt is, ha a hazai online vásárlást plusz díjakkal drágítják meg, azzal a magyar vásárlókat a külföldi webáruházak felé terelik, további kárt okozva a gazdaságnak.

Ez annál is inkább valószínű, mert minden szakértő és a legnagyobb hazai webáruházak vezetői is egyetértenek abban, hogy a házhoz szállítás gyorsasága és ára a legfontosabb tényezők között van a hazai online piacon.

A Piac & Profit Webáruházi Trendek 2017 konferenciáján elhangzottak szerint szinte mindegy, hogy mit és mennyiért értékesítünk, a legfontosabb tényező a szállítás sebessége. Egy dolog az, ami versenybe szállhat ezzel: a kézbesítés ára. A vásárlók egyetlen ok miatt hajlandók lemondani arról, hogy expressz módon a kezükbe kapják a megrendelt termékeket, ha e nélkül olcsóbban jutnak hozzá.

 

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo