Most vásárol karácsonyra? Ellenőrizze, meddig viheti vissza!

Itt a Black Friday: a mai napon kezd magasba szökni az adventi bevásárlási láz. Főként az időszak elején megvásárolt termékek esetében okozhat gondot, hogy az ajándékba vásárolt árut a fogyasztók karácsony után esetleg már nem vihetik vissza. Mivel hibátlan termék visszavételére általában semmilyen jogszabály nem kötelezi a kereskedőt, igen eltérő gyakorlat alakult ki az egyes termékfajtákat kínáló üzletláncoknál. Ebben segítünk eligazodni a Fogyasztóvédők Magyarországi Egyesülete (FOME) és a CP Contact közös kutatásának segítségével.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: SXC

Ha katalógus- vagy webáruházban, esetleg árubemutató keretében vásárolunk, 14 napig tudunk elállni a vásárlástól. Ilyenkor a vételár is visszajár. Ha azonban hagyományos üzletben vásárolunk, a hibátlan áru cseréjét vagy vételárának visszatérítését jog szerint nem követelhetjük – akár rossz a méret, akár kettőt kaptunk belőle, vagy éppen csak nem tetszik nekünk a portéka. Szerencsére az üzletek nagy része a vásárlók bizalmának elnyerése érdekében önként mégis vállalja, hogy megadott határidőig és feltételek mellett visszaveszi a nem kívánt termékeket. Ez azonban boltról boltra igen eltérő feltételek mellett zajlik, ezért karácsony előtt fontos a tájékozódás, hogy olyan üzletet próbáljunk választani, ahol – tekintettel a hosszú adventi időre – akár egy hónapon túl is elfogadják az ilyen igényünket. (Sokan egyébként egy szó nélkül lenyelik, ha átverik őket a boltban.)

A CP Contact, a FOME megbízásából elvégzett üzletlánc-kutatásának eredményei azt mutatják, hogy szektoronként igen jelentős eltérés van a határidőket illetően: különösen a műszaki és a játékáruházak szabnak meg szűk időszakot (0–3 hét között) a visszavételre, és általában a karácsonyi időszakban sem tesznek kivételt. A ruházati és könyváruházak általában szintén néhány hét határidőt szabnak a visszavételre, ám ők karácsonykor ezt az időszakot a decemberben vásárolt termékek esetében kivételesen meghosszabbítják január második hetéig. Ahol eleve legalább egy hónap a határidő, általában nincs külön eljárás a karácsonyi időszakban.

Három tévhit a szavatossággal kapcsolatban
Számos tévhit létezik a köztudatban a szavatossággal kapcsolatban. A kereskedő három munkanapon belül köteles visszavenni vagy kicserélni a terméket? Akciós termékekre nincs szavatosság? A hibát minden esetben a vásárlónak kell bizonyítania? Nézzük mi igaz ezekből.
A felmérés egyik fő tanulsága, hogy a felkeresett láncok 69 százaléka adott határidőn belül nem csupán a termék levásárlására ad lehetőséget, hanem kérésre a vételárat is visszatéríti. Ez jelentős előrelépést jelent a tavaly tapasztalt 44 százalékhoz képest. Ebben a tekintetben a ruházati, cipő-, sport- és bútoráruházak, illetve a hiper- és szupermarketek mutatkoztak a legrugalmasabbnak. A bútoráruházak egy része egy hónapig fogad el készpénz-visszatérítési igényt, a levásárlás lehetőségét azonban akár egy évig is biztosítja.

Bolthálózatonként külön feltételeket határoznak meg mind a visszavett árut, mind az ügyfélkapcsolat szorosságát tekintve: több helyen jóval kedvezőbb feltételek vonatkoznak a hűségkártyával rendelkező ügyfelekre, a termékek közül pedig negatívan különböztethetik meg az akciós vagy a már nem sértetlen csomagolású darabokat. „Az üzletek túlnyomó többsége igen korrekt feltételeket alkalmaz, akár hajlandó pénzvisszafizetésre, akár csupán a levásárlást engedi meg – mutat rá dr. Hajnal Zsolt, a FOME elnöke. – Mivel internetes vásárlás esetén 14 napos a fogyasztók elállási joga, a hagyományos üzletek (hogy versenyben maradjanak) minimum ezt az időszakot szintén biztosítani szokták már. Fontos követelmény azonban, hogy ezeket a feltételeket előzetesen, könnyen elérhető módon hozzák tudomására az ügyfeleknek, az egyedi elbírálásnak csak pozitív irányba engedve teret.”

Siklósi Máté, a CP Contact ügyvezető partnere hozzátette: „Nem sokat ér a cég visszafogadási ajánlata, ha a vásárló erről nincsen kellő módon tájékoztatva. Ezen a területen még sok fejlődési lehetőséget látunk. A feltételeket pedig nagyon szigorúan be kell tartani: ha például egy cég arról tájékoztat, hogy 60 napig visszaveszi a hibátlan termékeket, ennek nem megfelelő teljesítése fogyasztóvédelmi szankciókat von maga után abban az esetben is, ha ezt a felajánlást az üzlet nem jogszabályi elvárás alapján, hanem önként tette.”

Keményen az asztalra csaphat a vevő
Az új Polgári Törvénykönyv szavatossági szabályai főként az igényérvényesítési határidőket érintik; illetve jelentős újítás, hogy a fogyasztók a hibás termék kijavítását, illetve kicserélését a termék forgalmazójától és gyártójától közvetlenül is követelhetik. Ez többletjogokat jelent a fogyasztók részére, illetőleg megváltozott felelősségi rendszert a terméket gyártók és értékesítők számára.

Véleményvezér

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo