Munkaerőhiány: nagyobb a baj, mint gondoltuk

A cégek háromnegyedénél van betöltetlen állás – derült ki egy friss felmérésből, az állandó munkaerőhiány pedig 7-8 százalékkal, a fluktuáció további öt százalékkal csökkenti az árbevételt. Ennek ellenére a cégek még mindig nem foglalkoznak munkáltatói márkájuk kiépítésével, pedig csak alig tizedük tartja magát vonzónak a munkaerőpiacon.

Kép: SXC

A magyarországi cégek háromnegyedénél volt betöltetlen állás a a NEXON és az Országos Humánmenedzsment Egyesület (OHE) idén tavasszal végzett felmérése szerint. Pedig a cégek többsége (53%) az alkalmazotti létszám bővítését tervezi 2016-ban úgy, hogy a munkaerő-kilépés és vándorlás egyenlege a negyedüknél (26,7%) mínuszos, azaz többen mentek el, mint ahányan jöttek.

Ki süti a lángost? Pánik a szezon előtt a Balatonnál
Tarthatatlan a munkaerőhiány a Balatonon. A vendéglátósok szerint lehetetlen kitermelni azokat a béreket, amennyiért hazajönnének, egymás embereire vadásznak, cukrászt, szakácsot lehetetlen elcsábítani a szezonra.
Jól látszik, hogy a cégek többségénél komoly és egyre növekvő gond a munkaerőhiány. A jelenség a nagyvállalatoknál a legjellemzőbb: üzleti céljaik elérésében ez, és a dolgozók fluktuációja is problémát jelent. Ugyanakkor ennél élesebben jelentkezik a probléma a közepes vállalatoknál: az ő esetükben a fenti jelenségek már a versenyképességüket veszélyeztetik. (Ezért egyre többen, egyre többel emelik a béreket, csak hogy alkalmazotthoz jussanak.)

Komoly veszteség az elvándorló dolgozó

Mára eltűntek a korábban még mérhető regionális különbségek: a Dunán innen és túl, valamint Budapesten és Pest megyében a munkaerőhiány és fluktuáció okozta működési nehézségek lényegében azonos mértékben jelentkeznek. Fentiek következményeként a munkaerőhiány miatt a kis-, közepes és nagyvállalatok átlagosan 7,5 – 8,5%-os bevételkiesést azonosítanak. A fluktuáció ezen felül további 4-5%-ot jelent a felmérés adatai szerint. (Mert nem a profik a drágák, hanem a kezdők!)

Az elvándorlás, a munkahely-váltás dobogós okai a magasabb bér ígérete (66,3%), a családi és magánéleti okok, illetve az új munkahely jelentette esetleges gyorsabb előrelépés/karrier vágya (50-50%) valamint annak a reménye, hogy az új munkahelyen kevesebbet kell dolgozni (18,6%).

Tényleg megéri gondoskodni az embereinkről
A munkáltatói márka megjelenítése több szempontból is fontos személyzeti és gazdasági lépés a cégek életében. A hazai kkv-k számára a munkavállalókkal közösen kialakított stratégia kommunikálása és a munkáltatói brand kiépítése ugyanolyan létszükséglet, mint egy multinacionális cég számára.
Harcban állunk

Ráadásul a munkaerőért versenyben lévő vállalatok munkaerőpiaci önképe meglehetősen komor. A kutatásban részt vevő vállalatoknak mindössze 11%-a tartja vonzónak saját munkaadói márkáját - és ennek ellenére a legtöbb cég még mindig félvállról veszi ezt.

„A kutatás visszaigazolja, hogy többet kell tenniük a munkaerő-megtartás területén a vállalatoknak. Egy önkiszolgáló cafeteria rendszer például hozzájárulhat a vállalat munkaerő-megtartó képességének javulásához, az Y-generációs munkavállalók elkötelezettségének növeléséhez” – mondta Lovas Zoltán a NEXON vezetője.

A toborzás során az Y generáció újabb kihívásokat támasztott a szervezetek HR osztályai felé, amelyek új, kreatív eszközök bevonását tette szükségessé a szakképzett munkaerő megszólítása - erősíti meg az új trendeket az SAP Hungary Kft., a Menedzsment Innovátorok Társasága, az Investors in People Magyarország és a Szent István Egyetem HR és Menedzsment Kutató Központja által közösen végzett kutatás is. A fiatalabb munkavállalók elvárásainak való megfelelés ugyanakkor versenyhelyzetet teremt, növeli a fluktuációt és a munkáltatók a minőségi munkaerő megtartása, lojalitásuk növelése érdekében munkaerőpiaci harcot folytatnak.

Ennek hatékony eszközei a megkérdezettek szerint egyebek mellett a dolgozói elégedettség, a képzések és juttatások biztosítása, a szakmai elismerés, valamint a világos karrierút lehetnek. A válaszadók egyetértettek abban, hogy a toborzásnál, a kiválasztásnál és a munkaerő megtartásánál egyaránt új, innovatív módszerek és eszközök bevezetésére és a HR folyamatok átalakítására van szükség. A magyar munkavállalók jó fizetésre és kreatív feladatokra vágynak elvileg, valójában viszont már azzal is elégedettek, ha be vannak jelentve és nem kell sokat utazni. Valójában a cégeknek sem jó, hogy a dolgozók kompromisszumot kötnek. Bár még mindig sokat nyom a latban a jövendőbeli fizetés nagysága a Deloitte felmérése szerint, de a korábbiakkal ellentétben már nem első helyen áll a munkaválasztás legfőbb tényezői között. Idén az első helyen az érdekes és előremutató feladatok megléte szerepel. A fiatalok még mindig többet akarnak, mint ami reális, de mással is lehet hatni. Például némi figyelemmel és egy kis személyre szabottsággal. Meg persze csocsó asztallal.

Stratégia tudatos alakítása

"Ahhoz, hogy a szervezetek hatékonyan tudjanak reagálni a munkaerőpiaci változásokra, a tehetségmenedzsment (tanulás és karrier), a vezetésfejlesztés és a HR analitika terén szükséges változtatásokat bevezetniük" - mondja Horváth Krisztina, az SAP Hungary Kft. HR igazgatója.

Egyre több cég ismeri fel, hogy a munkáltatói márkaépítés a munkaerő vonzásának egyik legfontosabb eszközévé válik, de sok szervezetnél még a világos stratégiai célok végiggondolására és meghatározására sem került sor a Nexon kutatásának eredményei szerint. 2014-ben azoknál a vállalatoknál, akik eddig nem rendelkeztek stratégiai célkitűzésekkel, még mindig csak a munkatársak 17 százaléka vallotta, hogy elindították a célok meghatározásának folyamatát. Ugyanakkor azon cégek egyharmada (35%), akik már most is rendelkeznek márkaépítésre vonatkozó koncepcióval, szeretne továbbra is fejleszteni rajta.(Pedig ez az egyik leghatékonyabb motivációs trükk.)

A munkáltatói márka építésében a BDO egy korábbi felmérése szerint a közösségi média bizonyult a leghatékonyabbnak (58%), de a karrier oldalak szerepe is folyamatosan nő (56%). Az álláshirdetések és marketing anyagok (51%), a kiválasztást támogató márkaépítés (45%), a szervezetbe való beillesztés (42%), munkáltatói márkaépítés (39%) és az EVP (Employment Value Proposition= Munkáltató által képviselt értékek kommunikációja) (39%) szerepe is jelentős.

 

Véleményvezér

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.
Orbán Viktor és Hadházy Ákos háborúja új szintre emelkedett

Orbán Viktor és Hadházy Ákos háborúja új szintre emelkedett 

A harang, mint fegyver?


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo