Nagyon pörög az online kereskedelem

Egyre többen élnek az internetes vásárlás lehetőségével Magyarországon, így nem véletlen, hogy 2013-ról 2014-re több mint 20 százalékkal nőtt az internetes kereskedelemmel foglalkozók forgalma, és a 2015-ös év is hasonló bővülést hozhat, ugyanakkor sok nagy szereplő veszteséget könyvelt el.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Jelenleg Magyarországon csupán a teljes kiskereskedelmi forgalom közel 2 százalékát teszik ki az interneten keresztül értékesítők és a csomagküldők. A terület azonban dinamikusan bővül, és a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért Közhasznú Egyesület előrejelzései szerint 2015-ben a magyar e-kereskedelmi forgalomban 26 százalékos növekedés várható. A legtöbb szereplő nyereséget könyvelt el 2014-ben, azonban sok nagy vállalkozás veszteséges volt.

Nem véletlen, hogy a piacban rejlő hatalmas potenciál miatt egyre több és több vállalkozás tevékenykedik a szektorban. Az internetes kereskedelemben – sok más szektorral ellentétben – nő a cégek száma, amit az alacsony belépési korlátok is segítenek. Ma már számos olyan szoftver van, amelyekkel különösebb informatikai tudás nélkül webáruházat lehet létrehozni, azonban - mint a nagy cégek példája is mutatja – a jelentős árbevétel eléréséhez invesztálni kell. 2015. december 1-jén több mint 4000 cég tevékenykedett a szektorban, míg 2 éve ez a szám még a 3500-at sem érte el. Miközben az online kereskedelemmel foglalkozó cégek száma nő, a teljes kiskereskedelemben tevékenykedő vállalkozások száma csökken – derül ki a Bisnode elemzéséből.

Kép: Pixabay

A nagyok dupláztak

Nemcsak számban nőnek a cégek, hanem teljesítményben is. A 10 legnagyobb vállalkozás a szektor árbevételének közel 40 százalékát teszi ki és ez a 10 vállalat gyakorlatilag megduplázta árbevételét 2013-ról 2014-re.

A magyar webáruházakéhoz hasonlóan a nagy nemzetközi online kereskedelmi portálok is jelentős bevételnövekedést értek el.  Közel 89 milliárd dolláros konszolidált árbevételével még mindig az Amazon.com áll az élen, jócskán megelőzve a második, illetve harmadik helyezett eBay-t és AliBaba Groupot (Aliexpress.com üzemeltetője). Százalékosan a legnagyobb árbevétel-növekedéssel az AliBaba Group büszkélkedhet, nekik 39%-kal magasabb forgalmat sikerült elérniük 2013-hoz képest. A legnagyobbak közül az Amazon.com-nak és az eBay-nek nem sikerült növelnie a nyereségességét 2013-hoz képest, sőt, az Amazon.com a 2013-as nyereséges évet követően, ismét veszteséggel zárta az évet, ami nagyobb részt az operatív költségek növekedésének, kisebb részt a kamatráfordítások növekedésének tudható be. Az eBay esetében a romló nyereségesség az adófizetési kötelezettségük megugrásának volt köszönhető.

Téglát is inkább online veszünk
Látványosan változnak a lakosság vásárlási szokásai az építőipar területén. Jelentősen megerősödött az interneten való tájékozódás, információszerzés, egyre tudatosabbak a megrendelők és erősödött az online építőanyag vásárlás 2015-ben. Az országgyűlés által most megszavazott áfa csökkentés miatt várható élénkülés tovább erősítheti e trendeket. 2016. online építőanyag kereskedelem éve lehet.
A működési területen rejlő lehetőségeket mutatja, hogy igen alacsony az iparág bedőlési aránya (felszámolások és csődök cégszámhoz viszonyított aránya), mely az online kereskedők és csomagküldők esetében jelenleg 1,17 %, ami az országos átlag alatti érték. Eddig idén kevesebb felszámolást indítottak a szektorban, mint tavaly, azonban sajnos a kényszertörlések száma nőtt. Így is elenyésző a negatív eljárások száma az iparág méretéhez képest, ahol a jövőben további növekedés várható nemcsak az összesített árbevétel tekintetében, hanem a cégek számában is. Keleti József, a Bisnode csoport Country Managere a rohamosan növekvő cégszám miatt nemcsak az internetes kereskedő cégek hitelezőinek javasolja az alapos cégminősítést, cégvizsgálatot, hanem a vásárlóknak is kellő körültekintést szorgalmaz a vásárlást megelőzően. Most is rengeteg internetes kereskedő működik, számuk évről évre nő, ezért vásárlás, és különösen előre utalás esetén érdemes megnézni mióta működik a cég, mekkora az árbevétele, egyáltalán áll-e valós bejegyzett vállalkozás a weboldal mögött.

Hipp-hopp jönnek az új cégek

2012 óta folyamatosan nőtt az újonnan alapított cégek száma a szektorban, azonban 2015-ben mérsékelt megtorpanás volt tapasztalható a cégalapításban. 2015 első 11 hónapjában létrehozott vállalkozások számából valószínűsíthető, hogy tavaly 400 alatt marad az új vállalkozások száma a szektorban, ami a 2012-es szintnél is alacsonyabb. Ez a szám azonban így is igen magas, mivel a legtöbb iparágban már fogy a cégek száma, itt azonban jóval kisebb arányban szűnnek meg cégek, mint ahogy alakulnak. Jól látszik, hogy ez még így is jelentős szám, mivel a működő cégek száma a teljes kiskereskedelmi szektor 6 százalékát teszi ki, azonban az újonnan alapított kiskereskedelmi cégek 13 százaléka az online kereskedők közül kerül ki.

Öt dolog, amit elrontanak az online áruházak
Bár sokat javultak fogyasztóvédelmi szempontból az online áruházak, azért még mindig van jó néhány hiányosság, amelyeket notóriusan figyelmen kívül hagynak – derült ki a Direkt marketing Szövetség felméréséből. Megmutatjuk az öt leggyakoribb hibát, amit vétenek.
Megyei megoszlásban az egy cégre vetített árbevétel tekintetében nem csoda, hogy a fővárosi és a főváros környéki cégek járnak az élen. A különösen nem prosperáló Nógrád megyében is magas az egy cégre jutó árbevétel, míg a jellemzően jól szereplő nyugati országrészben (Győr-Moson-Sopron megye vagy Komárom-Esztergom megye) kisebb az átlagos bevétel. Ez is jól mutatja, hogy az online kereskedelem tekintetében nincsenek határok. Míg más szektorokban sokszor jobban szerepelhetnek a fejlettebb országrészekben tevékenykedő cégek, addig az online kereskedelem tekintetében nincs különbség. Megfelelő logisztika esetén bárhova eljuttathatók a termékek. Egy webshop létrehozása jó ötlet lehet egy kisebb keresletű régióban is, mivel így nem csak a környékbeli keresletre alapoznak a vállalkozások, hanem a teljes, országos keresletért versenyezhetnek.

Látható, hogy az online kereskedelemben és csomagküldésben van még potenciál, mivel ebben a szektorban – sok másikkal ellentétben – nő a cégek száma. Ráadásul a vállalkozások egy része egy év alatt meg is duplázza árbevételét, azaz igen dinamikusan növekszik. A dinamikus növekedéshez azonban invesztálni is kell. Ezt az újonnan alapított jelentős szereplők pénzügyi adati is alátámasztják, mivel nagy és robbánsszerűen növekvő árbevétel mellett 2014-ben még veszteségesek voltak. Az előrejelzések szerint a 2015-ös év még pozitívabb adatokat fog produkálni, mivel egyre többen és többen térnek át az online vásárlásra karácsonykor is.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo