Ne azt mérjük, amit könnyű, hanem amit kell!

A megfelelő analitika használata legalább annyira szemléleti kérdés, mint technológiai. A Google Analytics segítségével ma már szinte bármit mérni lehet egy honlapon, azonban nem mindent érdemes, és van, amit egyszerűen muszáj.

Az illúziók vége – a racionalitás kezdete –
úgy tűnik el az ESG, hogy velünk marad?

Klasszis Fenntarthatóság 2025 konferencia

2025. november 4., Budapest

Jelentkezzen most!

Kép: SXC

Amikor egy vállalkozás elkezd AdWords-öt használni, rendszerint fanatikus kíváncsisággal veti rá magát a statisztikákra. Először válnak láthatóvá az addig rejtett online üzleti folyamatok. Csak megnyitják az analitikai felületet, és már látszik is, hogy hány látogatója volt a honlapnak, hány új és visszatérő. Hányan kattintottak a hirdetésre? Mennyibe került egy kattintás? Izgalmasabbnál izgalmasabb adatok, csakhogy van velük egy kis probléma: többnyire semmitmondóak.

„A mérés, elemzés egyfelől technológiai, másfelől szemléleti kérdés. Ma már bármit lehet mérni, a kérdés inkább az, hogy mit érdemes elemezni. Tipikus hiba azt gondolni, hogy minél több a látogató, annál jobb a kampány. Ha el akarunk adni egy terméket, szolgáltatást, nem a látogatók számát kell maximalizálni, hanem a megrendeléseket. Sőt, önmagában a megrendelések száma sem mond eleget, vizsgálnunk kell a megrendelés minőségét, a hozzájuk kapcsolódó megtérülést is” – mondta Gál Kristóf, kis- és közepes vállalatokra specializálódott AdWords szakértő, a Klikkmarketing vezető tanácsadója.

Vegyük például a sokak által fetisizált átkattintási arányt (CTR). Ez egy arányszám, amely megmutatja, hogy az emberek hány százaléka kattint az AdWordsben megjelenő hirdetésre. Ezt nagyon szeretik mérni a vállalkozások, és nagyon elégedettek, ha magas. Pedig hiába magas a CTR, ha elmarad a megrendelés!

Hasonlóan félrevezető lehet a kattintás ára is. Ez azt mutatja meg, hogy mennyibe kerül, ha valaki rákattint a Google AdWords hirdetésre. Vannak, akik szívesen dicsekednek azzal, hogy ez az érték milyen alacsony. Ha azonban nem történik vásárlás, akkor hiába alacsony, valójában ablakon kidobott pénz! Ugyanakkor lehet nagyon magas is, nem számít, ha sok vásárló lesz belőle, és megéri.

„Minden, amit a honlapon mérünk, csak a kitűzött konverziós cél viszonylatában értelmezhető. Ebből következik, hogy a legfontosabb a konverziós célok beállítása és mérése. Konverziós cél lehet bármi, ami az értékesítési folyamatot előreviszi, például hírlevél feliratkozás, ajánlatkérés, megrendelés” – mondta Gál Kristóf.

Így hozhat eredményt az Adwords!
A legtöbb magyar cég még mindig nem, vagy csak laikusként használja a magyar hirdetési torta harmadát kitevő Google Adwords hirdetéseket. Gál Kristóf online marketing-szakértő tízparancsolatának betartásával javíthatjuk a hirdetéseink hatékonyságát.
A webanalitika „szentháromsága”

1. Mennyi konverzió történik?

A legfontosabb, amire folyamatosan figyelni kell, hogy egy adott időszakban, egy hét, vagy egy hónap alatt mennyi konverzió, például hány darab vásárlás történik a honlapon. Józan paraszti ésszel végiggondolva, lényegében „mindössze” azt kell tudni, hogy mennyi bevételt termel a honlap. Ha eleget, akkor lehet javítani a hatékonyságot, ha nem, akkor viszont meg kell keresni a probléma okát.

2. Mennyi a konverzió költsége?

Ha már ismerjük, hogy mennyi konverzió történik, meg kell tudnunk azt is, hogy mennyibe kerül. A konverzió költsége azt mutatja meg, hogy mennyibe kerül egy vásárlás. A konverziók számának ismeretével és a konverziós költség segítségével a napnál világosabban láthatjuk, hogy eredményes-e a honlapunk. Ha például sok a konverzió, és alacsony a költsége, akkor vélhetően eredményesen működik. Ha azonban sok a konverzió, de nagyon magas a költsége, a végén még az is lehet, hogy veszteséget termel. Ekkor ki kell deríteni a magas költségnek az okait.

3. Mekkora a vásárlási konverzió aránya?

A harmadik legfontosabb, amit mérni kell, az úgynevezett konverziós arány, azaz, hogy hány AdWords hirdetésre való kattintásból lesz egy konverzió. Egyáltalán nem mindegy, hogy 100 vagy 1000 kattintásból jön össze egy vásárlás. A magyar webáruházak átlagos konverziója a Webshop Expert 2014. évi adatai szerint 1,2 százalék, 2–3 százalék pedig kitűnőnek számít. Természetesen a konverzió aránya iparáganként igen eltérő lehet, de ha 1 százalék alatt van, akkor mindenképpen érdemes megvizsgálni az okát.

„Ez a három legfontosabb adat, amit figyelni kell az Analytics-ben. Ezek az értékek az ék egyszerűségével mutatják meg a teljes online gépezetünk hatékonyságát. És amíg ezekben nem látunk tisztán, nincs is értelme elveszni az analitika részleteiben. A klikkek száma, a CTR, a kattintás költsége és az összes többi paraméter e három tényezőt mozgatják” – összegezte Gál Kristóf.

Honnan tudjuk, hogy jól teljesít egy online kampány?
Válságban talán az egyik legelső kérdésünk: „Megéri-e”, „Megtérül-e a kampányunk, a marketingre, vevőszerzésre számított költségünk?”. Komoly üzleti terveket készítünk egy-egy új termék bevezetése előtt. Piackutatásokat végzünk egy-egy kampányötlet megszületésekor, de vajon honnan tudhatjuk, hogy melyik marketingeszköz lesz cégünk számára a legjobb fogás? Szakértőnk tippeket ad, hogyan választhatjuk ki a számunkra leginkább megfelelő megoldást!

Véleményvezér

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét

Hadházy Ákos kormányzati plakátokra ragasztja véleményét 

A plakáthelyekre fókuszálódott a választási kampány.
Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott

Gulyás Gergely ismét egy otromba butaságot mondott 

Gulyás Gergely Miniszterelnökséget vezető miniszter sokszor hadilábon áll a valósággal.
Ingyen lehet utazni a Békemenetre

Ingyen lehet utazni a Békemenetre 

Vajon ki fizeti a Békemenetet?
Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban

Magyar fiatal halt meg az ukrajnai háborúban 

A „Nemo” hívójelű fiatal magyar önkéntes volt.
Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra

Jön az orosz hadiadó, nincs pénz a háborúra 

Trump most Ukrajnára koncentrál majd.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo