Nem mond le az állam a Google pénzéről

A külföldi illetőségű cégeken, például a Google-on és Facebookon is behajthatja a magyar adóhatóság az 1500 eurót meghaladó reklámadó tartozást. Az uniós jogszabályok ugyanis ekkora érték felett biztosítanak lehetőséget arra, hogy a tagállami hatóságok egymás segítségét kérjék, ha belföldön nem tudják rendezni az adótartozást.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép: Pixabay

Bár a napokban indult brüsszeli vizsgálat miatt változhatnak majd a reklámadó szabályai, az biztos, hogy az állam nem mondhat le a külföldi szolgáltatók reklámadójáról sem, hiszen sok belföldi vállalkozás is könnyen kikerülhetné az adófizetést azzal, hogy külföldre helyezi át székhelyét.

Bizonyos szolgáltatások, illetve annak részeként közzétett reklámok közvetítéséhez nincs feltétlenül szükség magyarországi jelenlétre. A reklámadó törvény szabályai ezért megteremtették annak a lehetőségét, hogy a reklámadó alanyává válhassanak olyan vállalkozások is, amelyek nem rendelkeznek magyar adójogi illetőséggel.

„Elsősorban a médiaszolgáltatás részeként, illetve az interneten közzétett reklámokkal válhatnak a reklámadó alanyaivá a külföldi illetékességű cégek. Ha egy külföldi digitális tévéadás legalább felerészben magyar nyelvű műsort tartalmaz és reklámokat közvetít, vagy egy internetes felületen túlnyomó részt magyar nyelven reklámokat tesznek közzé, az érintett szolgáltatókat adófizetési kötelezettség terheli a reklámadó bevételük után" – mondta el Dr. Békés Balázs, a Ryan amerikai adótanácsadó cég régiós vezetője.

A külföldi illetőségű reklámadó alanyoknak a magyar adóhatóságnál kell regisztrálniuk magukat, hogy adószámot kapjanak. Ezt követően a magyar adózókhoz hasonlóan tudják teljesíteni reklámadó-fizetési kötelezettségüket. Abban az esetben, ha a külföldi reklámadó alany ezt nem teszi meg és nem teljesíti a magyar jogszabályok által előírt adókötelezettségeit, akkor az adóhatóság ún. behajtási jogsegély útján tudja megkeresni az Európai Unió más tagállamainak adóhatóságát az adó behajtása érdekében.

ILYEN ADÓ A VILÁGON NINCS
A reklámadó torzítja a versenyt a magyarországi médiapiacon, gátolja a fejlődést és az innovációt, negatívan hat a tartalomszolgáltatás mennyiségére és minőségére. Ilyen sávosan számított reklámadó egyébként sehol a világban nincs.
Akkor tud kezdeményezni a NAV ilyen megkeresést, ha a tartozás összege meghaladja az 1500 eurót. Egy erre a célra rendszeresített informatikai alkalmazás segítségével lehet ezt megtenni, a gyakorlati tapasztalatok hiányában azonban még nincs arról pontos információ, hogy milyen hatékonysággal és mennyi időn belül tudja így a magyar hatóság egy külföldi adózó magyar adótartozását behajtani. Bár a reklámadó szabályai a közeljövőben változhatnak annak az ún. mélyreható vizsgálatnak a hatására is, amelyet a múlt héten jelentett be az Európai Bizottság a reklámadó ügyében, a külföldi cégek reklámadójáról nem mondhat le az állam.

„Ha nem terjedne ki a reklámadó-fizetési kötelezettség a külföldi szolgáltatókra, akkor a cégek nagyon egyszerűen ki tudnák kerülni az adófizetést azzal, hogy áthelyezik a székhelyüket egy külföldi államba. Ezzel pedig nem csak a költségvetés járna rosszul, de a magyar vállalkozások is versenyhátrányba kerülnének” – hangsúlyozta Dr. Békés Balázs. "A magyar adóhatóság ezért várhatóan mindent el fog követni, hogy az uniós jogszabályok biztosította elvi lehetőséggel élve behajtsa a külföldi adózók tartozásait. Mivel az Európai Unió az adóelkerülés elleni küzdelmet az elmúlt időszak európai botrányainak is köszönhetően nagyon komolyan veszi, várhatóan a magyar hatóságok is hatékony segítséget fognak ehhez kapni."

Rést keres a Google páncélján a NAV
Éppen azokon nehéz behajtania az államnak a reklámadót, akiken a legjobban szeretné: a Google és a Facebook fölözik le az online hirdetési piacot, most az ő páncéljukon keres rést az adóhatóság.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo