Növekedési hitel: most vagy soha

A kisvállalkozások jelentős része számára vonzó lehetőség az MNB Növekedési Hitel Programja. A leköthető keretet ráadásul megemelték nemrég. A Piac&Profit szakértője szerint amelyik cég kapni szeretne belőle, annak nincs vesztegetni való ideje! Elmondjuk, miért kell sietni.

Kép:FreeDigitalPhotos.net/jeadaphorn

A szeptember hozott jó és kevésbé jó híreket is a hitelfelvételt fontolgató vállalkozások számára. Kezdjük a jóval: az MNB megemelte az NHP keretét 1000 milliárd forintra. Mit is jelent ez? Legfőképpen azt, hogy aki mostanában kér hitelt, azt nem fogják csak azért elutasítani, mert kifogyott a keret - pedig erre az emelés nélkül lett volna esély. De, rögtön jön is a kevésbé jó hír: a jelenleg érvényben levő szabályozás szerint a hitelkérelem csak 2014. december 31-ig adható be. Az pedig nincsen olyan messze, mint gondolnánk, mert a hitelkérelem beadását az alábbi lépések előzik meg:

 

  • A dokumentumok összeszedése és benyújtása a banknak
  • A banki előbírálat
  • Pozitív előbírálat esetén a hitelkérelemhez szükséges dokumentumok összeszedése
  • Hitelkérelmi dokumentumok kitöltése
A fenti folyamat a tapasztalatok szerint akár 2 hónapot is igénybe vehet, de esetenként akár ennél többet is. Így annak a vállalkozásnak, amelyik karácsony előtt szeretné benyújtani az MNB NHP-ra vonatkozó hitelkérelmét, 1 hónapon belül célszerű elindítani a folyamatot, ha nem akar lemaradni a 2,5%-os hitelről.

Tekintettel arra, hogy második dobásra vélhetően már nem lesz idő, a cégeknek már csak egy lehetősége van, hogy megfelelően prezentálják magukat és üzleti tervüket a bankok felé. Ha ez nem sikeres, akkor nem lesz elég idő arra, hogy a visszautasított hitelkérelmet ismételten benyújtsák.

Milliókat spórolhatunk az „ingyen hitel” változásával
A MNB Növekedési Hitelprogramját alacsony, 2,5%-os kamata miatt korábban is „ingyen hitelként” emlegették a cégek. Június 30-tól továbbkönnyítenek a hitel feltételein, ami még olcsóbb finanszírozást jelent.
Nem érdemes várni

Tapasztalataink szerint sok cég a pályázatok kiírására vár a hitelfelvétel kapcsán is. A gondolatmenetük a következő: ha ismét kiírják az XY (pl.: telephely fejlesztési pályázatot), akkor azon elindulunk, az önrészt MNB NHP-ból finanszírozzuk, míg a beruházás másik felét a pályázat biztosítja.

Ez a gondolatmenet abból a szempontból helyes, hogy valóban készül egy telephely fejlesztési pályázat. (Ennek a tervezetéről itt olvashat bővebben.) Ott viszont hibádzik a gondolatmenet, hogy ilyen hitelcéllal (egy, még ki nem írt pályázat esetleges megnyerése esetén az önrész biztosítása) a bank semmilyen hitelt nem fog adni, nemhogy NHP-t. És a fentiek alapján az is látható, hogy mire a vállalkozás valóban meg is nyer, a még ki nem írt pályázatot, addigra a 2,5-%os hitel várhatóan már nem lesz elérhető.

Mi akkor a teendő, ha szeretnénk 2,5%-on hitelt felvenni?

Menjen biztosra: Azt javasoljuk, hogy érdemes, és általában lehetséges olyan hitelcélt találni, amivel még szeptember folyamán be lehet adni a hitelkérelmet. Vegye fel a kapcsolatot egy szakemberrel, aki segít olyan hitelkérelmet és üzleti tervet összeállítani, ami megfelel az MNB Növekedési Hitelprogram által támasztott feltételeknek, és elsőre átmegy a banki vizsgálatokon – mert második lehetőség valószínűleg már nem lesz.

Cikksorozatunk Gulyás Gábor, a Cegfinanszirozas.hu Pénzügyi Portál szakértője segítségével készült.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo