Nyakunkon az új reklámadó! Segítünk átlátni a teendőket

2015. július 5-én életbe lép a módosított reklámadó- szabályozás. Még mindig rengeteg a kérdőjel. A legfontosabb alapszabályokat segített áttekinteni Dr. Szilágyi Zsuzsa, a Magyar Lapkiadók Egyesülete Jogi Bizottságának elnöke a Piac & Profit konferenciáján többek között azoknak, akik most, a változás után kerülnek az adó hatálya alá.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

A sürgős eljárással elfogadott módosításra azért volt szükség, mert az Európai Bizottság kifogásolt bizonyos dolgokat a korábban elfogadott jogszabályban. Az Unió szerint felmerül a lehetőség, hogy a törvény korábbi állapotában sértheti a letelepedés szabadságát, bizonyos részei jogtalan állami támogatásnak számíthatnak, ami torzítja a versenyt.

A dr. Szilágyi Zsuzsanna hangsúlyozta, bár valóban van hasonlóság az osztrák reklámtörvénnyel, de nagyon fontos különbség, hogy az sem online reklámokra, sem saját reklámra nem vonatkozik, ráadásul a befolyt összeget némi állami támogatással a nyomtatott sajtó támogatására visszakapják a kiadók. Vagyis az esetleges összehasonlítás erősen sántít.

Az Uniós vizsgálat hatására (bár döntés még nem született) a magyar kormány döntött a jogszabály módosításáról. A módosított törvényt június 4-én hirdették ki és a törvény kihirdetését követő 31. napon, vagyis 2015. július 5-én lép hatályba.

Megoldja a változtatás az uniós kifogásokat?

A szakember szerint nem biztos. Fontos leszögezni például, hogy bár változott az adókulcsok száma, de továbbra is két – 0%-os és 5,3%-os – kulcs létezik, az árbevétel progresszív adóztatása változatlan maradt.

Brutális adóemelés a módosítás
A szakmai szervezetek szerint az újrafogalmazott reklámadó amellett, hogy óriási adminisztrációs terhet ró a vállalkozásokra, jelentősen megemeli a termelő és szolgáltató cégek költségeit. A nulla százalékos adókulcs pedig a mikrovállalatokon kívül senkinek sem segít. Itt találja a részleteket.
A 0%-os adókulcs 100 millió forintos árbevételig történő meghatározása továbbra sem objektív alapú, mert az árbevételre alkalmazott adókulcsok progresszív jellege és az adósáv meghatározásának módja azt eredményezi, hogy a kevesebb reklám árbevételt elérő vállalkozások kevesebb adót fizetnek, ez pedig indokolatlan megkülönböztetés – magyarázta a szakember hozzátéve, az árbevétel alapú adóztatás esetén a teherviselő képesség nem szolgálhat irányadó elvként.

Ráadásul a 100 millió forintos árbevétel az Unió besorolása szerint nem a kis-és középvállalati kategória felső határa, hiszen az EU azt 500 milliós bevételnél húzza meg.

Problémát okozhat, hogy az elfogadott törvény nem foglalkozik az elhatárolt veszteség felhasználhatóságának kérdésével, a kifogásolt szabályozás érintetlen maradt, ez a Bizottság végső döntésére negatív hatással járhat, valamint az is, hogy a 2014-es adóévre vonatkozóan a törvénymódosítás visszamenőlegesen nem rendezi a progresszív kulcsok és a sávhatárok kérdését. A Bizottság az adókötelezettségek rendezetlensége miatt a tervezett intézkedés hatályát vélhetően fenn fogja tartani – véli dr. Szilágyi Zsuzsanna.

Pozitívum viszont, hogy a kapcsolt vállalkozások együttes adóalapjára vonatkozó új szabály meg fog felelni a Bizottsági elvárásoknak.

Ki adózik és mi után?

Reklámadó-kötelezettség három feltétel együttes fennállása esetén keletkezik:

  • adóköteles tevékenység - reklámközzététellel, ami történhet médiaszolgáltatásban (kiadvány, köztéri, magyar nyelvű internetes oldal). De adóköteles a reklám megrendelése is, ha nincs meg a közzétevő nyilatkozatával
adóalanyiság – az elsődleges adóalany a reklám közzétevője, a másodlagos annak megrendelője (kivéve, ha magánszemély - ha egyéni vállalkozó, akkor már adóalany)
  • adóalap elérése – lényeges változás a mostani módosításban ez utóbbi esetben van, hiszen jelentősen leszállították az adóköteles adóalap szintjét (a korábbi 500-ról 100 millió forintos adóalaprész a határ)

Adóköteles tevékenység

- reklám közzététele

  • médiaszolgáltatásban,
  • a Magyarországon kiadott vagy Magyarországon terjesztett, túlnyomórészt magyar nyelvű sajtótermékben,
  • a Reklámtv. szerinti szabadtéri reklámhordozón,
  • bármely járművön, nyomtatott anyagon, ingatlanon (belső vagy külső felületén, de ami nem felületen van – pl. álló reklámtábla – az nem tartozik bele)
  • az interneten, túlnyomórészt magyar nyelven vagy túlnyomórészt magyar nyelvű internetes oldalon
Nem tartozik a reklámadó hatálya alá a céges levélpapír, névjegy stb. mert az értelmezés szerint ez a vállalkozás elérhetőségét szolgálja. De csak akkor, ha valóban csak az elérhetőségeket tartalmazza. Ha más felhívást is, akkor már reklámnak minősül – hangsúlyozza az ügyvéd.

- adóköteles reklám közzétételének megrendelése – kivéve ha a megrendelő kapott nyilatkozatot a közzétevőtől, akkor ez az adóköteles tevékenység nem létezik. A törvény korábbi módosításának eredményeként változás, hogy nincs nyilatkozattételi kötelezettség, ha a közzétevő a megrendelés időpontjában szerepel a NAV közhiteles reklámközzétevői listáján.

A reklámadó alapja

- adóköteles tevékenység adóévi nettó árbevétele növelve a reklámértékesítő ügynökség árrésével

- saját célú reklám közzétételével „közvetlenül felmerült költsége” – azonban ilyen kategóriát a Számviteli törvény nem ismer. A szakember azt javasolja, hogy a számviteli politikában határozzák meg pontosan a cégek, hogy mi minősül közvetlen költségnek és ezt használják az adózásban. Fontos, hogy keresztpromóció esetén két jogcímen is keletkezik adóalap! (saját reklám és más érdekében közzétett reklám egyszerre!)

- ha a megrendelőnek nincs nyilatkozata, akkor az adóalap a havi ellenérték 2,5 millió forintot meghaladó része

A mentesülés feltételei megrendelői oldalon
  • rendelkezik nyilatkozattal, vagy
  • a közzétevő szerepel a NAV reklámközzétevői közhiteles adatbázisában.
  • Kérte ilyen nyilatkozat kiadását a közzétevőtől – ezt hitelt érdemlően tudja is igazolni), de a számla kézhezvételét követő 10 munkanapon belül nem kapta meg, és
  • ezt a tényt, a közzétevő személyét, és a közzététel ellenértéket a NAV- hoz írásban bejelenti (erre nincs rendszeresített nyomtatvány, kötetlen formában megtehető).
Az adó mértéke

Közzétevői oldalon (elsődleges adókötelezett)

  • 100millió forint alatti reklámárbevétel esetén az adó mértéke 0%
  • 100millió forint feletti reklámárbevétel esetén az e feletti részre az adó mértéke egységesen 5,3 %  Ez a változtatás visszaható hatályú, vagyis az adóalanyok – amennyiben számukra az új szabály kedvezőbb, már a 2014-es adóévre is választhatják ezt.
Megrendelői oldalon (másodlagos adókötelezett)
  • nyilatkozat nélkül (és, ha a közzétevő nem szerepel a NAV nyilvános listáján – ld. feljebb): az összesített havi nettó 2,5 millió forintot meghaladó részre vonatkozó mértékes is jelentősen változott: a korábbi 20% helyett az új szabály szerint mértéke 5% Ennek az adóalanynak havonta, a számla kézhezvételét követő hónap 20-ig kell az adót összesítve bevallani és megfizetni.
Szintén idei változtatás és jelentős könnyítés, amely 2015. január 1-től hatályos, hogy a vállalkozások reklám közzétételével kapcsolatos költségeinek 30 millió forintot meg nem haladó része a korábbiakkal ellentétben nem növeli a cég társasági adó alapját akkor sem, ha arról a reklámozó nem szerzett be nyilatkozatot a reklám közzétevőjétől. Tehát az éves szinten 30 millió forint alatt reklámra költő vállalkozásoknak a társasági adóalap módosítás miatt a nyilatkozatok begyűjtésével, a NAV reklám közzétételi nyilvántartásával alapvetően nem kell foglalkozniuk. Ez a rendelkezés visszaható hatályú, önellenőrzéssel bevallható és ha van mit, akkor a korábbi befizetés visszaigényelhető.

A kapcsolt vállalkozásokra vonatkozó szabályokban fontos változás, hogy az adóalapot csak abban az esetben kell összeszámítani, ha a kapcsolt jogviszony 2014. augusztus 15-e után, szétválással jött létre.

Aki most kerül az adó hatálya alá

Újonnan alakuló cégek esetében az adóköteles tevékenységet a tevékenység megkezdését követő hónap 15. napjáig be kell jelenteni, illetve az adóév utolsó hónapjának 20. napjáig kötelesek adóelőleg bevallást benyújtani, illetve az adóelőleget két egyenlő részletben megfizetni. A törvény változása miatt lesznek olyan cégek, amelyek bár valójában nem most kezdték tevékenységüket mostantól tartoznak a reklámadó hatálya alá. Ők újnak minősülnek, tehát be kell jelentkezniük és be kell fizetniük az esedékes első részletet - figyelmeztet a szakértő. Ha valaki év közben éri el az adókötelesség határát, akkor az adott időpontban kell bejelentkeznie az adó hatálya alá– legyen ez bármikor az év folyamán.

Az adóhatósághoz történő bejelentkezésre július 5-től számított 15 nap áll rendelkezésre, azaz július 20-ig a megfelelő formanyomtatványon a be kell jelentkezni az adó hatálya alá és ezzel együtt teljesíteni kell az első adóelőleg fizetését is. A második bevallást és adóelőleg részletet 2015. december 20-ig kell teljesíteni.

Az újonnan az adó hatálya alá kerülő társaságoknál 2015-ben az adóév 12 hónapnál rövidebb lesz, ezért időarányosan meg kell osztani az adóalapot. Meg kell határozni, hogy időarányosan mennyi az a rész, amire az új kulcs az irányadó (júli 1-dec 31.) Ez durván 49-51% százalékos megosztást eredményez. (Első félév 185 nap, második 180) Ha megvan a két adóalap rész, ki kell számolni a fizetendő adót.

Az első adóalap részt (első félévi) évesítjük. Erre rávetítjük a régi adókulcsot (ami adott esetben 0%) és azt visszaarányosítjuk (vagyis a 185 365-ödét vesszük, a napok számának megfelelően). A másik résznél ugyanígy kell eljárni. A két külön részösszeget kiszámoljuk, ezek összege a 2015-ben fizetendő adó.

Véleményvezér

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.
Jó hír, mégsem pusztul el a világ

Jó hír, mégsem pusztul el a világ 

Sokan úgy gondolják, hogy addig létezik a világ, amíg vannak méhek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo