Öt módszer, hogy még jobb vezető lehessen

Menedzsernek lenni egyáltalán nem olyan egyszerű üzem, a legjobbak is folyton fejlesztik saját képességeiket, hogy egyre jobbak legyenek. Adunk öt ötletet, milyen területekre érdemes fókuszálnia, hogy elismert vezető legyen.

"Vedd körül magad a legjobb emberekkel, add ki a feladatokat és ne avatkozz közbe, amíg az általad meghatározott irányba mennek a dolgok"
(Ronald Reagan)
Ha a cégvezetés annyira egyszerű lenne, mint ahogy Ronald Reagan mondásából visszatükröződik, hemzsegnének a kiváló menedzserek az utcákon. Tudjuk azonban, hogy a feladat nem ilyen könnyű, a legjobb vezetők is folyton törekszenek a jobb és jobb megoldásokra.

Azonban nem elég kitűzni az elérendő célokat, egy jó menedzser rengeteg olyan technikával is rendelkezik, melyeket folyamatosan be tud vetni a sikeres és hasznos munkavégzés érdekében. Ezekből mutatunk be ötöt.

Igazságosság

Aki dolgozott már olyan helyen, ahol a főnök kis kedvence villogott és aratta le a babérokat minden egyes nap, pontosan tudja, mennyire elviselhetetlen a légkör. Ráadásul a kivételezés nem csak a hangulatot rombolja, de a motivációt is, csökkenti a termelékenységet és keresztbe tesz a munkatársak bármilyen jobbító szándékának. Ahhoz, hogy a legjobbat hozzák ki magukból, az alkalmazottaknak tudnia kell, milyen lehetőségeket tartogat a jövő a számukra a cégnél. Ezt pedig a menedzsereknek kell megmutatnia. El kell beszélgetnie a munkatársakkal, meg kell vitatnia a célokat és eredményeket, motiválnia kell őket és szükség esetén közbe kell avatkoznia. Az igazságosság sokszor nem más, mint közbelépés. Ha egy negatív esemény kapcsán a menedzser nem lép közbe és tesz igazságot vagy mutat irányt, az hamar kiábrándultsághoz vezet majd a munkatársak körében, majd bizalmatlansághoz, ellenérzésekhez és végül zuhanó motivációhoz.

Nyitottság

Ahhoz, hogy egy csapat jól működjön, ismernie kell a menedzsment céljait és elvárásait. Ezek természetesen nem mindig egyeznek meg a dolgozók elképzeléseivel, sok alkalmazott azonban fél megfogalmazni az ötleteit, tartva attól, hogy a vezetőség lehurrogja. Éppen ezért a jó menedzsernek bátorítania kell a csapatát, hogy álljon elő új ötletekkel. Állapodjon meg velük: csak akkor panaszkodhatnak, ha rögtön előállnak valami jobb megoldással. Meg fog lepődni, hány újszerű ötlet kerül majd felszínre.

Következetesség

Ne legyen mindig kedves!
A legtöbben azt szeretnénk, ha szeretnének, ezért a mélyen bennünk rejtező motivációért pedig sok mindent hajlandóak vagyunk feláldozni, például, hogy belemenjünk konfliktusokba. Jobban szeretünk „továbblépni", „hagyni elülni a feszültséget", jó csapatjátékosként dolgozunk a cégben.
A legjobb technikák sokszor azért működnek, mert következetesek. A munkatársaknak tudniuk kell, hogy a tetteiknek következményei vannak. Egyes menedzserek például könnyedén elnéznek apróbb kihágásokat az egyébként jól teljesítőknek . Csakhogy ennek a félrenézésnek két nagyon veszélyes üzenete is van. Egyrészt a dolgozó kivételezettnek érezheti magát, amiért retorziók nélkül tehet olyasmit, amit mások nem - például késhet, hogy egy tipikus esetet említsünk -, másrészt a munkatársak morálját is rombolja, ha valaki rendszeresen áthághatja a szabályokat, amelyek rájuk is vonatkoznak. Azt sugallja a csapat tagjainak, hogy mindenki egyenlő. Természetesen egyes munkahelyeken lehetőség van rugalmasan alakítani a munkaidőt, ám ekkor is legyen mindenki számára világos, hogy minden munkatárs legalább ugyanannyit robotol a pénzéért.

Fotó: SXC

Megerősítés

Egy csapat akkor teljesít jól és halad előre, ha érzi a háta mögött a támogatást. Az ideális munkakörnyezet bizalmon, visszacsatolásokon, elfogadáson és kölcsönös tiszteleten alapul. Ha egy alkalmazott fél a visszautasítástól, nem csak nem fog kiválóan teljesíteni, kifejezetten beszűkül a gondolkodása és középszerű munkát végez majd. A csapattagok nem egymás ellen küzdenek, hanem együttesen egy célért, ezt pedig a menedzsernek kell megerősítenie mindenki számára.

Kommunikáció

Néha az üzenet megfogalmazása és az átadás módja legalább olyan fontos, mint maga az üzenet. "Ismerd meg a közönséged" - ez a mondás legalább annyira igaz a menedzserek, mint a színház világára. Olykor-olykor a munkatársak is küzdenek tanulási, feldolgozási nehézségekkel, stresszel. Előfordulhat, hogy egy-egy tag gyengébb teljesítménye miatt az egész csapat rosszabbul teljesít. Ezekben a pillanatokban egyáltalán nem mindegy, hogyan fogalmazzuk meg a véleményünket. Egyes megjegyzéseket, javaslatokat többször is el kell mondani, hogy valóban hassanak, ezeket érdemes írásban is megerősíteni, a későbbi visszakövethetőség kedvéért. És ami a legfontosabb, ne feledje, hogy a jó kommunikáció egyben azt is jelenti, hogy Ön mindig nyitott a munkatársakkal való beszélgetésre, eszmecserére.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo