Piackutatás? Lehet ingyen is!

Ahhoz, hogy ne vaktában lövöldözzük el a marketingre szánt pénzeket nagyon fontos minél több és pontosabb adattal rendelkeznünk. A kkv-k hajlamosak azt hinni, hogy a piackutatás csak a nagyon játszótere, ahol súlyos pénzeket kell költeni az adatokra. Pedig néhány alapvető és nagyon hasznos dolgot teljesen ingyen is kikutathatunk.

A sikeres üzletvitelhez elengedhetetlen, hogy adatokkal rendelkezzünk a cégünk működéséről, a vásárlóin szokásairól, a körülöttünk lévő világ trendjeiről. Persze, hagyatkozhatunk a megérzéseinkre is, de ha ezeknek semmi nem ad alapot, leginkább vakon repülünk.

A cégen belüli működés pontos átlátása elsődleges – szakértőnk itt adott tippeket ahhoz, hogy hogyan építhetünk használható információs rendszert magunknak.

A cégünk eredményeinek, folyamatainak átlátása azonban csak az egyik oldal. A másik, hogy minél több információra lenne szükség a potenciális vagy meglévő vásárlóinkról. A vállalkozók hajlamosak azt gondolni, hogy kutatásokat megrendelni csak a nagy cégek kiváltsága, ami ugyan korántsem igaz, de tény, hogy a legtöbb büdzséjébe pedig tényleg nem nagyon fér bele a rendszeres felmérés.

Kivéve, ha ingyen juthatunk adatokhoz.

Igen, erre is van lehetőség! Persze így általánosabb információkhoz juthatunk, de mindenképpen érdemes megismerkedni néhány jól használható, ingyenes piackutatási eszközzel.

Kép:Pixabay

A Központi Statisztikai Hivatal (KSH) által begyűjtött és kiadott rengeteg anyag bizony a vállalkozások számára is hasznos! A honlapon rengeteg információ elérhető – bár igényel némi türelmet és gyakorlatot, hogy megtaláljuk köztük, amit keresünk. Számos letölthető kisebb elemzés is rendelkezésre áll, ami kiváló alap tudást adhat. Érdemes rendszeresen körülnézni, mik az újdonságok.

A Google a barátunk

A Google Adwords nem csak a hirdetések menedzselésére kínál felületet, hanem arra is, hogy megismerjük, hogy gondolkodnak azok a potenciális vásárlók, akiket a kampányunkkal el akarunk érni. A kampány sikerességében rengeteget számít, hogy pontosan milyen kifejezéseket használunk. Olyanokat kell találnunk, amelyeket a célcsoportunk megért és használ. Az ilyen kifejezések felkutatásában segíthet az Adwords. Ha megadunk egy keresőszót, a rendszer megmutatja, mennyi a havi lekérdezés és milyen a verseny az adott kulcssszó estében, milyen más javaslatok merülhetnek fel például a „long tail” elmélet alapján.

A Google további hasznos eszközöket is kínál ingyenesen a kisvállalkozásoknak. A Keresési trendek (Insight) segítségével egyszerűen és gyorsan kideríthető, hogy egy személy, esemény, márka vagy bármilyen kifejezés mikor mennyire volt népszerű, hogyan alakult az adott téma iránt a Google felhasználók érdeklődése, de megadhatunk akár több kifejezést is, hogy azokat összehasonlítsa a rendszer.

Lehetőség van külön keresni kategóriákon belül is, így a saját piacunkat még pontosabban tudjuk feltérképezni, ráadásul a keresések földrajzi elosztása is megjeleníthető.

Mit szeretnek?

Az online fogyasztói magatartás megismerését szolgálja a Google Consumer Commerce Barometer (CCB). Az IAB Europe-pal együttműködésben elindított kutatási eszköz a TNS adataira támaszkodva szolgáltat információt a fogyasztói szokásokról összesen 45 országban, 36 termékkategóriában.

A felhasználók (hirdetők és ügynökségek) az eszközt használva országok és termékkategóriák mentén hasonlíthatják össze célcsoportjuk online információgyűjtési és vásárlási szokásait. Az évente frissülő adatoknak köszönhetően a trendekben bekövetkező változások is nyomon követhetők és mérhetők a szolgáltatás segítségével.

De ennél azért személyre – vagyis cégre – szabottabb megoldásokhoz is juthatunk némi munkával. Saját közvélemény kutatást is készíthetünk ingyenesen, például az amerikai központú Survey Monkey eszközét használva. Az online kérdőív-gyártó rendszer a szakértők szerint elég erős elemzéseket is képes készíteni, nagyobb cégek is használják vásárlói felmérésekhez.

Bizonyos kiemelten fontos esetekben - például egy új termék bevezetésekor - nem érdemes megspórolni a komolyabb piackutatást. Erre is több módszer létezik, ezekről szakértőnk itt nyújtott egy kis áttekintést.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo