Meglepő, de szinte minden magyarban ott a vállalkozó

Örvendetes hír, hogy emelkedett a vállalkozási hajlandóság a magyar lakosság körében. A magyarok közel fele (48%) érez magában ugyanis kedvet egy önálló cég indításához, vagy ahhoz, hogy betársuljon egy már meglévő vállalkozásba – derül ki a Budapest Bank reprezentatív kutatásából. A felmérés eredményeiből jól látszik, hogy a többség optimista, bízik abban, hogy vállalkozása a közeljövőben megvalósulhat (54%), minden negyedik válaszadó pedig már tényleges ötlettel is rendelkezik. A kutatás rávilágított arra is, hogy átlagosan a vállalkozás beindításhoz szükséges anyagi erőforrás mintegy harmadát (35%) fedeznék önerőből a megkérdezettek, banki kölcsönt pedig negyedük venne igénybe.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:MiniCRM

Igen magas a magyarok vállalkozási kedve, kategorikusan csak a megkérdezettek ötöde zárkózott el attól, hogy céget alapítson – derült ki a Budapest Bank kutatásából. A vállalkozó kedvet érzők közül kiemelkedik a 18-24 éves felnőtt fiatal korosztály, amelynek több mint kétharmada (68%-a) nyitott arra, hogy saját céget alapítson. Ugyanakkor hiába magas a vállalkozásra nyitottak aránya, ez nem feltétlenül társul konkrét tervekkel: a vállalkozó kedvűek közül is csak minden negyedik (27%) rendelkezik pontos vállalkozási tervvel, és mindössze 6% kezdte már el az előkészítést is. A vállalkozás megvalósulását ráadásul csak minden második vállalkozó kedvű érzi reálisnak (54%), biztosra pedig csak minden tízedik veszi. Ugyanakkor a fiatalabbak ebben a tekintetben is optimistábbak, 64%-uk valószínűsíti, hogy a saját cégükkel kapcsolatos álmokat valóra is fogják váltani.

A felmérésben megkérdezettek 83%-a számára az önállósággal összefüggő tényezők a legfontosabbak egy saját vállalkozásban: olyan munkavégzési lehetőségnek tartják, ahol a maguk urai lehetnek, és amely lehetőséget biztosít arra, hogy megvalósítsák ötleteiket, és a saját hasznukra dolgozhassanak.  A motivációs tényezők közül második helyen a rugalmas munkaidő áll (30%), a harmadik helyen pedig az alkalmazottinál magasabb jövedelem ígérete (24%). Érdekesség, hogy a fiatalabb korosztály jobban társítja a magasabb jövedelmet és az anyagi biztonságot a vállalkozói léthez, míg a munkaidő rugalmassága inkább a 25-50 közöttiek számára vonzó lehetőség.

Vannak kételyek is

A vállalkozás beindítását leginkább gátló tényezőként a válaszadók 78%-a jelölte meg az anyagi korlátokat, amelybe a beindításához szükséges tőke és anyagi tartalék hiánya, a kiszámíthatatlanság és az anyagi biztonság kockáztatása egyaránt beletartoznak. Szintén sokakat riaszt vissza a gyorsan változó szabályozói környezet: a vállalkozók által fizetendő adók és járulékok, a nehezen átlátható jogszabályok és a bonyolultnak vélt cégindítás. A vállalkozáshoz szükséges kapcsolatok hiánya (46%) és a hiányos vállalkozási ismeretek (37%) ugyancsak többeket elrettentenek, különösen a 18-24 évesek körében (59 illetve 57%).

A vállalkozás férfimeló?
Jellemzően a diplomás, alkalmazottként dolgozó férfiak fognának bele saját vállalkozásba, a fiatalok körében magasabb a vállalkozási hajlandóság, és már nem kockázatkerülésből nem indítanak saját vállalkozást.
A válaszadók éppen a tőkehiány miatt jellemzően kevésbé beruházás igényes vállalkozás indítását favorizálják (80%): jellemzően szolgáltatói vagy kereskedelmi tevékenységet végeznének. Érdekesség, hogy ennek ellenére alig ötödük (18%) tervez kizárólag online szolgáltatásokat nyújtani, ugyanakkor a többség elengedhetetlennek véli az online jelenlétet, ezért 81% üzemeltetne honlapot is. A vállalkozni vágyók hasonló arányban valósítanának meg teljesen új ötletet (47%) vagy egy máshol már működő modellt (53%), és a többség (66%) üzlethelyiséget, ügyfélszolgálatot is képzel vállalkozása mellé. Ugyanakkor a tervek kevésbé átgondolt voltára utal az, hogy mindössze 49%-uk végezne piackutatást a vállalkozása elindítása előtt. A fiatalok ezen a téren is kitűnnek: az átlagosnál is magasabb arányban érzik szükségesnek, hogy a cégüknek legyen weblapja, ügyfélszolgálata, és hogy a vállalkozás elindítása előtt a piacot is felmérjék (70%).

Vissza a kaptafához

A többség a saját cég alapítása esetén nem akar teljesen új területre lépni, kétharmaduk a korábbi munkatapasztalataihoz, tanulmányaihoz kapcsolódó területen tevékenykedne. Különösen igaz ez a legfiatalabbakra, hiszen háromnegyedük a jól ismert, megszokott terepen mozogna. A megkérdezettek döntő többsége indulás előtt szakmai tanácsot kérne (83%), jellemzően korábbról ismert vállalkozótól vagy szakembertől. A szűk többség (53%) annak is szükségét érzi, hogy vállalkozása előtt külön képzésen vegyen részt, nekik elsősorban pénzügyi, jogi, adózási ismeretekre, marketinggel kapcsolatos tanácsokra és értékesítési szaktudásra lenne szükségük.

Ünneplés és brokkoli – tippek női vállalkozóknak
A nők hajlamosabbak kételkedni magukban akkor is, ha erre semmi okuk - ezt mondják a tapasztalatok. Pedig a női vállalkozásokban hatalmas a potenciál! Van néhány tippünk, hogy mi lendíti át őket a nehéz perceken!
Emellett vezetői készségeik fejlesztésének is figyelmet szentelnének azok – elsősorban a fiatalok –, akik saját cégük megalapítása előtt külön szakmai képzésre szánnák rá magukat. A kifejezetten vállalkozóknak szánt szakmai képzést, képzési programot igénylők elsősorban a hagyományos tanfolyamot részesítik előnyben (41%), különösen a legfiatalabbak (55%).

Önerő nélkül elképzelhetetlen

A felmérésben résztvevők több mint fele (64%) saját forrással vágna neki egy vállalkozás beindításának, közülük is a 25 évnél fiatalabbak támaszkodnának leginkább saját félretett pénzükre, megtakarításukra (77%). A kutatás rávilágított arra is, hogy átlagosan a vállalkozás beindításhoz szükséges anyagi erőforrás mintegy harmadát (35%) fedeznék önerőből a megkérdezettek, és hogy a vállalkozás beindításának másik legnépszerűbb pénzügyi eszköze a válaszolók szerint a pályázati forrás vagy az állami támogatás. Pályázati forrásból átlagosan a szükséges belépő összeg ötödét, állami támogatásból további tizedét finanszíroznák. A vállalkozó kedvűek negyede banki finanszírozást is felhasználna vállalkozása elindításához.

A felmérés további érdekessége, hogy majdnem minden második vállalkozó-jelölt (42%) egyedül vágna bele egy üzlet beindításába, és befektetőkre sem tartana igényt. A kutatás során minden hetedik válaszoló (14%) támaszkodna társára a vállalkozás beindításához szükséges tőke előteremtésében.

Vállalkozna? Így lesz kisebb a kockázat!
Sokan szeretnék otthagyni az állásukat, hogy saját céget alapítsanak. Ez persze kockázatos húzás, mert ha nem jön be az ötlet, az ember ritkán játszhatja magát vissza előző munkaadójához. Érdemes tehát átgondolni számos dolgot, hogy tudjuk, kötéllel készülünk leugrani a hídról.

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo