Szigorítás helyett ágazatra szabott megoldásokat kérnek a szőlő- és borszektor képviselői

Az Európai Bizottság javaslata szerint minden alkoholos ital címkéjén fel kellene tüntetni annak kalóriatartalmát, valamint figyelmeztetni a fiatalokat az alkoholfogyasztás és az ittas vezetés veszélyeire. A négy legnagyobb európai lobbiszervezet (CEEV, Copa-Cogeca, CEVI, EFOW) levélben fogalmazta meg közös álláspontját, amelyet az Európai Parlament „Bor, párlatok és minőségi élelmiszerek” munkacsoportjának juttattak el. A Hegyközségek Nemzeti Tanácsa (HNT) is csatlakozott az európai szintű szakmai összefogáshoz, emellett a Wine in Moderation program nemzeti koordinátoraként nemcsak az önszabályozást, hanem a felelős alkoholfogyasztást is tevékenyen támogatja - írja a HNT.

A meghatározó brüsszeli borászati szövetségek közös levelükben a szőlő-bor ágazat különleges szabályozási igényeire hívják fel a figyelmet.– A magyar EP-képviselőket is arra kérjük, hogy munkájuk során képviseljék a magyar bortermelők érdekeit annak érdekében, hogy ésszerű és betartható szabályokat vezessen be az Európai Unió – mondta el Légli Ottó, a HNT elnöke.

Kép:Pexels

Az Európai Bizottság új uniós borcímkézési szabályozásról szóló, 2017. márciusában publikált tanulmányára reagálva a szőlő- és borágazati szektor képviselői a bor jellegéhez alkalmazkodó, megoldásokat kérnek a döntéshozóktól. További szigorítás helyett a szakmai szervezetek azt javasolják, hogy a borfogyasztók személyre szabottan, az interneten keresztül kapjanak tájékoztatást a borok összetételéről, a termelőket ne kötelezzék az energia- és a tápanyagtartalom részletes feltüntetésére a címkéken. Az előállítói oldal nevében pedig arra vállalnak kötelezettséget, hogy kommunikációjukban hangsúlyt fektetnek a felelős borfogyasztás népszerűsítésére és a fogyasztói tudatosság növelésére. Hangsúlyozzák: az ágazat termelési szerkezete, a borkészítés speciális feltételei, a tagállamok helyi igényei egyaránt egyedi, a többi alkoholos terméktől eltérő szabályozást tesznek szükségessé. Együttműködési szándékukat jelezve egyúttal felhívják a figyelmet arra, hogy a bor jelenleg is egyike a legszigorúbb szabályozás alá eső termékeknek.

A HNT e tendenciákat már korábban felismerve 2016 májusában csatlakozott a Wine in Moderation programhoz nemzeti koordinátorként. A nevében is mértékletes borfogyasztást népszerűsítő nemzetközi kezdeményezés kidolgozott módszertant és információs anyagokat kínál a résztvevőknek, amelyeket a célcsoport sajátosságainak megfelelően rugalmasan lehet alakítani. – Ezzel a háttérrel lehetőség nyílik arra, hogy a HNT koordinálásával a hazai borfogyasztók valós képet kapjanak a bor élettani hatásáról és gasztronómiai értékéről és példákat lássanak egészséget nem károsító borélvezetre. Ebben az évben két erős stratégiai szövetséges, a Magyar Turisztikai Ügynökség és a Nemzeti Agrárkamara is csatlakozott a magyar programhoz, amelyet hamarosan részletesen megismerhetnek a termelők és a fogyasztók. – összegezte Dr. Brazsil Dávid, a HNT főtitkára.

Az idei szüretre már jönnek az új szabályok
A szőlő- és borágazati stratégia újabb eleme lépett a megvalósulás szakaszába: az idei szüretre már érvényesek lesznek azok az új szabályok, amelyek a szőlőtermelés és a borászat igényeit hangolják össze. A szabályok tervezetét a szervezet márciusban tűzte napirendre, az első intézkedéseket pedig már elfogadták a szőlész-borász szakmaközi szervezet tanácsülésén.
Az Európai Bizottság korábban egy évet adott az alkoholos italok előállítóinak, hogy a címkézésre vonatkozóan ágazati szinten megtegyék saját javaslataikat. A vonatkozó, 1169/2011 EU rendelet kapcsán tervezett intézkedésekről június 15-én számol be Vytenis Andriukaitis, az Európai Bizottság egészségügyért és élelmiszer-biztonságért felelős biztos Európai Parlament „Bor, párlatok és minőségi élelmiszerek” munkacsoportjának.

Az EU címkézésre vonatkozó szabályainak értelmében a fogyasztóknak átfogó információkat kell kapniuk az előre csomagolt élelmiszerek alkotórészeiről és összetételéről. A termékek címkéin szerepeltetni kell az allergénekre és a tápértékre (energia-, zsír, telített zsír-, szénhidrát-, cukor-, fehérje- és sótartalom) vonatkozó információkat. Az alkoholtermékek energiatartalmának feltüntetése mindeddig nem volt kötelező.

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo