Szigorúbb szabályok várnak a webáruházakra

Változnak a távkereskedelem jogszabályai, decembertől szigorúbb szabályozás vár a webáruház-üzemeltetőkre, többek között a vevő 14 napig állhat el a szerződéstől és jóvá kell hagynia az ellenértéket is.

Kép:Pixabay

A fogyasztók jogairól szóló 2011/83 EU irányelv szabályait a tagállamoknak – így hazánknak is – ez év decemberéig kell átültetniük saját jogszabályaikba. „Az új uniós szabályoknak köszönhetően Magyarországon is módosulnak a távkereskedelem feltételei” - tájékoztat Torsten Braner, a TaylorWessing e|n|w|c nemzetközi ügyvédi iroda partnere.

Különösen a webáruház-üzemeltetők számíthatnak új, szigorúbb szerződéses kötelezettségekre. A továbbiakban például nem lesz elegendő, hogy a fogyasztó megrendeli a terméket vagy a szolgáltatást, hanem kifejezetten hozzá kell járulnia annak árához, ellenértékéhez is.

Hosszabb elállási idő

„A távkereskedelem során létrejövő szerződésektől a fogyasztó ez idáig is jogosult volt 8 napon belül indokolás nélkül elállni. Ez a határidő az irányelv nyomán azonban meghosszabbodik 14 napra” – hangsúlyozza Torsten Braner. Amennyiben pedig a kereskedő vagy szolgáltató a szerződés megkötését megelőzően nem tájékoztatta a fogyasztót a jogszabályban előírt követelmények szerint az elállási jog gyakorlásának feltételeiről és határidejéről, akkor az elállási időszak meghosszabbodik egy évre.

Tekintettel arra, hogy egyes tagállamokban – így Németországban is – már ma is a 14 napos elállási határidő van érvényben, azoknak a kereskedőknek, akik más tagállamokban is kínálnak árut illetve nyújtanak szolgáltatást, javasolt már most is a 14 napos egységes határidőt alkalmazni – összegez a közösségi jogász.

Szakemberek egyébként az javasolják, hogy akár a törvényben előírtnál hosszabb elállási jogot engedélyezzenek a webshopok önkéntesen. Ha biztosak vagyunk saját termékünk, szolgáltatásunk minőségében, attól sem kell tartani, hogy sokan élnek majd az elállás lehetőségével. Ugyanakkor ezzel a gesztussal növelhető a vevőknek a webshopunkba vetett bizalma, ami mindenképpen nagy nyereség. Itt olvashatja a Piac&Profit szakértőjének tanácsait, hogy hogyan lehet bizalmat keltő weboldalt felépíteni.

KKV-Akadémia: Nyerő lehet a webáruház
A kkv-k legnagyobb gondja a jó webértékesítési rendszer kialakítása és hatékony működtetése. A jó webes értékesítés technikai, jogi, marketing, logisztikai, pénzügytechnikai vonatkozásait foglalja össze a szakmai rendezvény, ahol a gyakorlatban már tapasztalatot szerzett vállalkozások mondják el a hatékony értékesítési rendszer kialakításának titkait.
Magasról tesznek a fogyasztóvédelemre a webshopok

Az internetes üzletek, webshopok 75 százaléka nem felel meg az Európai Unió fogyasztóvédelmi előírásainak – állapította meg korábban az Európai Bizottság. A vizsgálat folyamán összesen 333 honlapot vettek górcső alá, az unió 26 tagállamában – Írország erőforrás hiányában nem vett részt a vizsgálatban -, valamint Norvégiában és Izlandon. Ezek 76 százalékát jelölték meg további vizsgálatra, mert a hatóságok azt gyanítják, nem felelnek meg az uniós fogyasztóvédelmi előírásoknak. A 14 éven aluli gyerekeknek játékokat forgalmazó 55 honlap 71 százaléka nem tartja be az uniós előírásokat – tudatta a bizottság. (A hazai wepshopok viszont egyre megbízhatóbbak.)

A bizottság szerint a fő problémát a tisztességtelen szerződési feltételek, a visszalépés lehetőségének hiánya, valamint az eladó személyének és elérhetőségének fel nem tüntetése jelenti. A vizsgálat során 230 honlapnál találtak tisztességtelennek nevezhető szerződési feltételeket, amelyen a bizottság azt érti, hogy az eladó kizárja saját felelősségét, ha a letöltött termék kárt tesz a fogyasztó berendezéseiben; megfosztják a fogyasztót a jogorvoslat és a reklamáció lehetőségétől, vagy megnehezítik azt; megfosztják a fogyasztót attól a jogától, hogy a terméket kicseréltesse vagy visszakapja a pénzét, ha a letöltött termék működésképtelen.

Két, tavasszal elfogadott Uniós jogszabály az esetleges vásárlói panaszok gyorsabb rendezését segíti. Ez a kiskereskedők számára is fontos változást hozott. “Főleg a kisebb fogyasztók és kereskedők nem szívesen vásárolnak külföldről vagy adnak el árut más országba elsősorban azért, mert nem tudják, probléma esetén kihez fordulhatnak. Ez a rendelet biztonságossá teszi a vásárlást az egész Unióban. Ezért jelent az egységes piac történetében fontos mérföldkövet ez a jogszabály” – mondta a témáért felelős parlamenti képviselő, Róża Thun.

A minősítés segíthet?

A magyar webshopok ráadásul fokozott ellenőrzésekre számítanak, mivel a hatóságok is felismerték a változó trendeket. 2013. április 1-jétől a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonság Hivatal (NÉBIH) fokozottan ellenőrzi az internetes kereskedelem résztvevőit. A hatóság szakemberei többek között kiemelt figyelmet fordítanak az áruk eredetére, de ellenőrzik majd a webáruházak árutárolását, kiszállítási tevékenységét is.

A magyar webshopok számára sem könnyű minden feltételnek megfelelni még akkor sem, ha minden jó szándék megvan eziránt. Pedig a teljesen jogtisztán működő webes üzlet eladónak és vevőnek egyaránt megéri. Ennek elősegítése érdekében hozta létre a Szövetség az Elektronikus Kereskedelemért a "Vedd a neten" minősítő rendszert. Minősítést azok a webboltok kaphatnak, amelyek minden hatályos jogszabálynak, fogyasztóvédelmi elvnek megfelelnek. A minősítő rendszer egyrészt a fogyasztókat segíti a döntésben, másrészt olyan eszközt ad a kereskedők kezébe, ami segíti a jogszabályoknak való megfelelést. A boltok önellenőrzése ingyenes, aki viszont vállalja annak költségét, hogy szakemberek is auditálják a webshopját, védjegyhasználati jogot kap, ezzel is erősítve a fogyasztók bizalmát. Ha egy oldal a minősítésnek megfelelt, a továbbiakban a minősítő szervezet félévente ellenőrzi a jogszabályváltozásokat, azokra felhívják a tagok figyelmét, hogy tudják követni azokat.

Öt tévhit a webáruházakról
Míg a kiskereskedelmi forgalom inkább stagnál hazánkban, addig az interneten folytatott kereskedelem mindinkább növekszik. Sok kereskedő még mindig nem, vagy rosszul használja ki az internet kínálta lehetőségeket. Szakértőnk rámutat néhány pontra, amelyek a siker gátjai lehetnek!

Véleményvezér

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos

Kísértetszállodát talált Hadházy Ákos 

Különös pénzosztások az idegenforgalmi beruházások körül.
A korrupció rontja a boldogságindexet

A korrupció rontja a boldogságindexet 

Ötvenhatodik helyen a magyarok.
Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért

Hadházy Ákos újabb fél méter magas kilátót talált 217 millió forintért 

Lombkoronasétány helyett ezúttal nádkoronasétány épült.
Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval

Száguldhatna a forint, ha Orbán Viktor kiegyezne az unióval 

A jogállamiság helyreállítása sok pénzt hozna.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo