Szív is kell a sikeres cégépítéshez

Komoly összefüggés van a spirituális intelligencia és a sikeres vállalat között. Magyarországon még a legtöbben az ész vezérelte irányításban hisznek, tőlünk nyugatabbra viszont már kevésbé tabu, hogy a szívnek is szerepe van az üzleti sikerekben.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Carla Galli

Zsákutcába került a vállalatunk. A mondat mostanság egyre gyakrabban hangzik el a vállalatvezetők szájából, ha cégük nem az elvárt úton halad. A helyzetre a válasz sokféle lehet, kezdve a piac hibáztatásától az alkalmazottak lecserélésén át a termékfejlesztésig. A spirituális tőkénkről azonban hajlamosak vagyunk megfeledkezni. Sőt, egyenesen tabu az üzleti világban a kreativitást, a szeretetet, az érzéseket forintosítani. Holott jobb szívvel érteni és aggyal érezni – mondja Carla Galli vezetési tanácsadó, aki szerint ahhoz, hogy egy cég valóban sikeres legyen, a vállalatvezető és a munkatársak kreativitásért felelős jobb agyféltekéjéről sem szabad megfeledkezni. Tévedés azt gondolni, hogy csak a művészetekhez kell kreativitás. Az élethez és a cégvezetéshez is kell.

– A sikereket nemcsak racionálisan érjük el, a spirituális intelligencia éppoly fontos. Nemcsak az agyunk dönt, a szívértéket is fejleszteni kell ahhoz, hogy a cégünk hosszú távon erős maradjon, és dinamikusan fejlődjön. A spirituális tőke mindenkiben jelen van, de elő kell hívni. A menedzsment felelőssége, hogy a vezetőkből és a beosztottakból egyaránt kihozza a kreatív tudatosságot. Ez a kreativitás hozza magával az intuíciót, amely minden döntésünkben jelen van. A Dalai Láma Zürichben egy bankároknak tartott előadásában azt mondta, a pénzvilágban működőknek szert kell tenniük a spirituális tőkére, mert ez generálja majd a bevételek növekedését. Ez nem más, mint az intuíció fejlesztése. Mindenféle túléléshez szükségünk van az intuícióra. Vannak ugyanis helyzetek, amikor a racionális tudás nem elég ahhoz, hogy jó választ adjunk.

A kreativitás és a spiritualitás fejlesztése azonban tabu, különösen az üzleti világban. Hogyan működik egy egészséges szervezet?

A vállalat emberekből áll. A vezető gondolkodásán múlik, hogy hogyan látja a cég jelenét, múltját, jövőjét. Ő dönti el, hogy milyen módon építi a szervezetet, azaz milyen módon fejleszti az embereket. Ösztönözheti a kreativitást például oktatással, de dönthet úgy is, hogy kizsigereli a munkatársait, majd amikor a cég döcögni kezd, lecseréli őket. A kreativitás fejlesztése hosszú távú gondolkodást jelent. Először az egyes egységeket kell felépíteni a cégen belül, majd az azokat alkotó embereket. Minden embernek megvan a saját világa. A cégvezető dolga az, hogy a dolgozó céljait a cég céljaiba integrálja, és az egységet fenntartsa. Ha a két út egymástól távolodni kezd, csökken, majd megszűnik a motiváció, és a végeredmény, hogy nem működik a cég. Így senki – sem az egyén, sem a szervezet – nem éri el a céljait.

Csak a jó kérdésen múlik a motiváció?
Érdekes megfigyelni, hogy a vezetők többsége úgy próbál motiválni, ahogyan az emberek többsége ajándékot vesz: „aminek én is örülnék” alapon. Pedig kommunikációval ki lehet deríteni, hogy mi az, amivel a munkatársak leginkább motiválhatók – és ez egyáltalán nem biztos, hogy a pénz. Szakértőnk segít!
Milyen jelek utalnak a bajra?

Például a növekvő fluktuáció, legyen szó akár nagyvállalatról vagy kisebb cégről. Az elvándorlásból eredő problémákat ugyan sokáig el lehet hessegetni – nagyon sokan keresnek állást, a HR irodákon folyamatosan jelentkeznek a nyitott pozíciókra –, csakhogy a baj előbb-utóbb a cég bevételeiben is megmutatkozik. Amikor megnő az elvándorlás, érdemes a vezetők hatékonyságát megvizsgálni. Meg kell nézni, hogy miért nem tudják az embereket összefogni, és miért nem tudnak együtt dolgozni a célért. Az egyik ok lehet, hogy a munkatársak nem érzik, hogy ők fontosak, és azért nem motiváltak. Vagyis számukra nem jelennek meg a cégértékek. A cég mindig az értéket keresi – a bevételt például –, de az értéket csak az embereken keresztül lehet megszerezni. Egyre több cég zár be, olyanok is, amelyek eddig látszólag jól működtek. Könnyű a jelenséget a válságra fogni, de én úgy gondolom, hogy a bennünk lévő krízis felelős mindenért. A cég azért kerül válságba, mert az azt alkotó emberek nem fejlődnek tovább, nem reagálnak megfelelően a változásokra, nem fejlesztik spirituális énjüket. A cég az emberi működés végterméke. Ha a magánemberek tudatossági szintje lezuhan, a cég is zuhanni kezd.

Hogyan fordítható vissza a folyamat?

A vezetői hatékonyságot kell fejleszteni, hogy a világ változásával cégvezetőként és magánemberként is lépést tartsunk. A nagyobb bevételek érdekében eldöntött fejlesztések nem irányulhatnak csupán az eszközök fejlesztésére. A vezetőknek önmagukat, illetve a munkatársaikat éppúgy fejleszteniük kell, máskülönben a legnagyobb beruházások ellenére is lassan elkezd romlani a vállalat jövedelemtermelő képessége. A siker titka szerintem a személyiségfejlesztés. Ahogyan a vállalatvezető építi önmagát és a csapatát, úgy nő az esélye a vállalatnak a sikerre. A cég célja, hogy profitot termeljen, a magánszemélyé – legyen az a beosztott vagy főnök –, hogy boldog legyen. De az úton együtt haladnak, és maga az út a lényeg, nem a cél. A személyiségfejlesztés – ma divatos szóval a coaching – tulajdonképpen nem más, mint tanulás, amely a gyorsan változó, stresszel teli világunkban elengedhetetlen. A külső tanácsadók abban segítenek, hogy felfedik a céget alkotók működési elveit és működési szintjeit. Ha valaki tartósan alacsony energiaszinten működik, előbb-utóbb már csak vegetálni fog, és a munkáját is ezen a szinten végzi majd. Ez nem azt jelenti, hogy nem jó, vagy alkalmatlan a feladatra, csak épp nem tud magasabb szinten működni. A vezetőnek kreatív emberekre van szüksége: legyen önálló, kreatív, oldja meg a feladatát. Ez stresszes helyzetben nem fog működni. A lelkileg, testileg, érzelmileg alacsony szinten lévők a munkájukat is azon a szinten végzik.

Oldható a stressz?

Igen, ha sikerül megváltoztatnunk a viszonyunkat a nehézségekhez. A coach – az életvezetési tanácsadó – külső szemlélőként segít ebben. Az élet folyamatosan változik, és ezen keresztül tanít. A sikerhez a paradoxonok megértésére, kreativitásra, humorra van szükség. Ezek repítenek bennünket a magasabb energiaszintekre. A stresszkezelés nem más, mint a dolog megfordítása, negatívból pozitívra kódolása. Az hat ránk negatívan, amivel nem tudunk szembenézni, nem tudjuk feldolgozni. Fogadjuk el, hogy minden, ami velünk történik, pozitív szándékú. Olyan szavak segítenek a stresszt pozitívvá tenni, mint a hála, a szeretet, a köszönet, az elfogadás. Banálisnak tűnnek, de ezek az érzések óriási energiával bírnak. Az intuíció nagyon fontos a döntésekben. Egyre többen felismerik azt is, hogy a spirituális intelligencia, azaz a lélek fejlesztése elengedhetetlen. Az ember több, mint test. Gondolat, szó, energia, fény. A siker titka pedig az egyensúly. Egyensúly a vállalatvezető és a munkatársak viszonyában, egyensúly a cégen belül, és egyensúly az egyes emberekben. Az élet változások sora, Danah Zohar a Spiritual Capital című könyvében azt írja, hogy „a szellemi tőke az a gazdagság, amiben élni tudunk, vagyon, amely mélyebb szempontból gazdagítja az életünk. Ez a tőke, amely tükrözi a közös értékeinket, a közös víziókat, és alapvető céljainkat az életben.”

Véleményvezér

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t

Fordult a kocka, illúziónak bizonyult az a várakozás, hogy Kína lehagyja az USA-t 

Nem biztos, hogy annyira jó gondolat volt a keleti nyitás. Az USA és Európa vezeti a világgazdaságot.
Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten

Aláírásgyűjtő ellenzéki aktivitákat támadtak meg Budapesten 

Tettlegesséig fajult a választási kampány a fővárosban.
Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo