Találékony magyarok: CSOK-al veszik, aztán kiadják

A fővárosban továbbra is nagy a befektetési célú ingatlanvásárlók aránya, holott a támogatási környezet a lakhatási célú vásárlóknak kedvez. Csakhogy azok is ráéreztek a CSOK ízére, akik nem feltétlenül „lakni” akarnak az új lakásban.

Kép: Pixabay

Idén a budapesti ingatlanvevők átlag 44%-a befektetési célból vásárol. Arányuk 41 és 47 százalék között ingadozik hétről hétre, és nem tűnik úgy, hogy egyelőre csökkenne a jelenlétük. Holott előzetesen nem erre lehetett számítani, hiszen az idén életbelépő új CSOK szabályozás egyre nagyobb lehetőséget biztosít azok számára, akik saját célra vennének ingatlant. A jelenségnek több magyarázata is lehet a Duna House ingatlanközvetítő elemzése szerint.

Meglepődtek a bankok

Először is a bankokat váratlanul érte a január eleji CSOK módosításcsomag, amely azóta ismét változott és meg csábítóbb lett a vevőknek. Adminisztratív oldalról ezeket nem voltak képesek lekövetni és a mai napig vannak olyan pontjai a törvénynek, amellyel kapcsolatban felügyeleti állásfoglalásra várnak. Ennek az lett a következménye, hogy több pénzintézet is több alkalomból felfüggesztette a befogadást, vagyis egyelőre akadozik a rendszer.

A környezet bánja a könnyített CSOK-ot
Az a könnyítés, hogy a lakóingatlanok energiahatékonysági szintjét a jövőben nem kell figyelembe venni a CSOK összegének megállapításánál azt is magával hozza, hogy az energiahatékonysági szempontból jelenleg is rendkívül korszerűtlen ingatlanállomány fog tovább bővülni. Mivel a jogszabály nem írja elő, így az ingatlantulajdonosok felelős, hosszú-távra szóló döntésén múlik majd, hogy új otthonuk ne legyen energiapazarló.
Bajban a vevők

Bajban vannak a vevők is, hiszen szűkös a kínálat. Újépítésű oldalon alig akad lakás, ráadásul ezek árába a fejlesztők beépítették a CSOK összegét. A következő időszakban ez változni fog, hiszen rengeteg új projekt indul majd, de míg ezeket akár csak tervrajzról is elkezdik árulni, az inkább az év második fele lesz. Használtlakás oldalon szintén nehézkes a keresés, amelynek egyik oka a tulajdonosok kivárása, akik úgy számolnak, hogy a várható piaci fellendülés további áremelkedést von maga után.

Megveszik-kiadják

A képet tovább árnyalja, hogy bár magas a befektetői jelenlét, közülük sokan élnek a CSOK támogatással, ha megtehetik. A jogalkotó kivette a szabályozásból a második lakás tilalmát, így aki megteheti CSOK igényléssel vesz újat, ahova költözik és a régit kiadja (eladja), vagy be sem költözik, egyszerűen csak kiadja. A jogszabály szerint persze be kell költözni az így megvásárolt lakásba, de találékony nemzet hírében állunk. Valós képet tehát nehezen lehet kapni.

Az biztosan látszik, hogy a keresleti oldal megnőtt. A Duna House Keresleti indexe az elmúlt 6 év legmagasabb értékét mutatja, vagyis vásárlási szándékból nincs hiány. Az viszont kérdéses, hogy mind a pénzintézetek a szabályozási oldalról, mind pedig maga a piac ki tudja-e szolgálni ezt a növekvő igényt.

Véleményvezér

Svédország gazdasági csodája

Svédország gazdasági csodája 

A svédek nem másokra mutogatnak, hanem csak egyszerűen jól teljesítenek.
A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel

A szlovák kormány meggondolta magát, mégis támogatják Ukrajnát katonai eszközökkel 

Magyarország egyre jobban elszigetelődik Ukrajna ellenes álláspontjával.
Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad

Kormányváltás lesz Csehországban, de Ukrajna támogatása marad 

Babis célja egypárti kormány létrehozása, amelyet más pártok kívülről támogatnának.
Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo