A tapasztalat segít, hogy megszeressenek

A Simpsons rajongók jó eséllyel látták a rajzfilmsorozatból készült egész estés művet. Egy kis felhajtás mindig kell, de a stúdió többet akart néhány, a Broadway-Seventh Ave Local metróvonal állomásain elhelyezett, jól sikerült plakátnál. Élménymarketing lett a javából.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

A tapasztalati vagy élménymarketing lényege az, hogy a klasszikus – online, tévés és rádiós, vagy éppen netes – hirdetési felületek helyett a fogyasztót a fizikai térben, érzelmileg bevonva juttatjuk el hozzá az üzenetünket. Az ilyen marketing kampányok nagy előnye a klasszikus reklámmal szemben, hogy kreatív módon válthatunk ki interakciót, és ezzel olyan piacon is kitűnhetünk versenytársaink közül, amelyen nem lehetséges világmegváltó fejlesztésekkel előrukkolni, és technológiai fejlesztésekkel lekörözni versenytársainkat.

A célszemély így részese lehet a márkaépítésnek, a termékfejlesztésnek vagy tesztelésnek, tapasztalatait pedig megoszthatja másokkal. És ha az embereknek van miről beszélni, az nagyon megéri a cégeknek: a vásárlási folyamat döntési szakaszát erősen befolyásolja a szóbeszéd, tehát, hogy a vásárló mit hallott környezetében az adott termékről. A mai fogyasztók egyre tudatosabbak és a vásárlásoknál – főleg a nagyobb kiadással járóknál – mérlegelnek minden kapcsolódó információt. Ezt a viselkedést az internet felerősítette, így a „szóbeszéd” ma már jóval tágabb dolog, mint amikor ez még csak a személyes interakciókon keresztüli információáramlást jelentette.

Kép: WIkipedia

Az élménymarketing egyik legjobb példája a 20th Century Fox ötlete. A Simpsons rajzfilmsorozatból készült egész estés „The Simpsons Movie” című film 2007-ben debütált. Egy kis felhajtás mindig kell, de a stúdió többet akart néhány, a Broadway-Seventh Ave Local metróvonal állomásain elhelyezett, jól sikerült plakátnál, ezért úgy döntöttek, hogy a mesében szereplő kultikus és egyben fiktív üzletláncot, a Kwik-E-Martot a valóságban is megnyitják. Így a rajongók ott vehették meg a Krusty-Os gabonapelyhet, ahol Bart és Lisa is. A 20th Century Fox ehhez a reklámfogáshoz partnerkapcsolatot alakított ki a 7-Eleven üzletlánccal, akik egy tucat üzletüket alakították át a sorozatból már jól ismert Kwik-E-Mart formájára, és azokban a meséből ismert termékeket kezdtek árulni.

Hasonló, és az itthoniak körében jobban ismert esemény a Red Bull marketingfogása, amikor Felix Baumgartnert egy 834 497 köbméter térfogatú ballon segítségével közel 40 kilométer magasra juttatták, hogy aztán a pilóta és ejtőernyős a világűr pereméről egy ejtőernyővel leugorjon és 1342,8 kilométer/órás sebességgel száguldjon a Föld felé. A Red Bull már 2010-ben elkezdett dolgozni a 2012-ben megvalósuló ugráson, és abban az évben ez lett a leggyakrabban emlegetett esemény. A szóbeszéd tárgya lett világszinten és ennek az eseménynek köszönhető, hogy a 30 éve piacon lévő márka vitathatatlanul bekerült a legismertebbek közé.

Baumgartner ugrása egy rakás rekordot megdöntött: nem csak a legnagyobb magasságét vagy sebességét, de minden idők legnézettebb élő webes közvetítése volt az esemény: 52 millióan nézték és izgulták végig az osztrák zuhanását. Az ezt követő hat hónapban a Red Bull értékesítése 7 százalékkal, 1,6 milliárd dollárra nőtt az Egyesült Államokban.

Kép: flickr.com/Benoit Duchatelet

Egy kevésbé kiemelkedő, egyszerűbb, de szintén jól működő példa a Samsung 2012-es londoni olimpiára nyitott élmény-stúdiói. Mint a sportesemény egyik szponzora, az érintett helyszíneken márkaélmény-pavilonokat nyitottak, amiben az akkori slágertermékek, a Galaxy S3 és a Galaxy Note kapott elsősorban helyet. A látogatók játszhattak a cég által fejlesztett sportalkalmazásokkal, és fényképeket csinálhattak magukról, amiket egyből szép olimpiás, digitális keretbe foglaltak. Lehetett nyerni telefont és utazást is, de eladni nem akartak ezeken a helyszíneken, pusztán az élménynyújtás volt a cél. A Samsung stúdiók átlagosan 7 perc 45 másodpercnyi interakciót tudtak kiváltani a látogatókból, akiknek a 90 százaléka úgy nyilatkozott, hogy az élmény hatására megfontolja majd a Samsung készülék vásárlását, egyharmaduk pedig kifejezetten tervbe vette.

Nem kellenek milliók a hatékony marketinghez
A marketing minden üzleti modell kritikus részlete, a világ cégek ráadásul elképesztő összeget fordítanak marketingtevékenységekre. A Salesforce például bevételei több mint 50 százalékát a Twitter pedig 44 százalékát szánja erre. Ennél azonban jóval kevesebből is érhetünk el sikereket.
Persze kisebb volumenű, kevésbé költséges ötletekkel is a szóbeszéd tárgyává válhatunk. Hazai példa az a magyar Apple kereskedő, aki blogján közvetítette New Yorkból, ahogy több tíz órát állt sorban az első Ipadért, vagy később Párizsban táborozott, hogy az elsők között jusson hozzá a cég új okostelefonjához. Az internet népe pedig lelkesen követte az eseményt. A tapasztalati marketing legklasszikusabb példája azonban, amikor a fogyasztó termékmintát kap, ily módon tényleg tapasztalatot szerezhet a termékről, amit aztán megoszthat környezetével.

 

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo