Többet, magasabbra és gyorsabban

Hol van már az önvizsgálatba merülő válság utáni gondolkodás, amikor minden magára valamit is adó cég honlapjára és zászlójára tűzte a „fenntartható fejlődés” jelszavát? Amikor beláttuk, hogy a teljesítmények korlátok nélküli növelése csak a következő krízisig tarthat? Most fellendülést érzünk és a célkitűzésekben ismét megjelennek a voluntarista és a mennyiségek növelésére irányuló elvárások, kiegészítve a szoros időbeli elérés követelményével. Sokszor hallom, ma már nem a nagyobb falja fel a kisebbet, hanem a gyorsabb a lassút.

Ésszerű növekedés, digitalizáció és gyorsaság váltja fel a régi jelszavakat, de a vállalati életben ehhez ugyanúgy az emberre van szükség, mint korábban. Csak másféle emberre. Olyanra, akit talán nehezebb megtalálni, megtartani és fejleszteni. A közösségi médián való egyéni és vállalati kommunikáció, a globális összekötöttség és az azonnali reakciók igénye megkerülhetetlenné vált. Hol vannak már azok a boldog idők, amikor a lelkiismeretes vezető péntek esti utolsó túlórája után lehajtotta a számítógépe fedelét és hétfő reggelig boldogan élvezte a hétvégét a családjával, hiszen az ez után érkező üzeneteket – ha egyáltalán voltak ilyenek – ráért hétfőn reggel elolvasni.

Kép: SXC

Az egymást gyorsan követő változások igazi vezetőket követelnek. Olyanokat, akik a munkatársakra már nem mint erőforrásra, hanem mint partnerre tekintenek, akik a közösen kitűzött cél érdekében mozgósítják a képességeiket, a tehetségüket és a kompetenciáikat. A munkatársak motivációja már nem magától értetődő és a dolgozókra nem lehet, mint munkahelytől függő erőforrásokra támaszkodni. A vezetésben talán sosem volt még ilyen fontos a példakép funkció, amely képessé tesz a munkatársak megnyerésére, a velük való együtt haladásra és szükség esetén a támogatásra. Mindeközben szem előtt tartva az adatokra és tényekre alapuló cselekvést. Vezetőnek lenni felelősség.

Egy közelmúltban készült németországi tanulmány minden kétséget kizáróan bizonyítja, hogy a főnök hangulata termelőerőként működik. A negatív érzelmeket ugyanúgy megérzik és átveszik a körülötte lévők, mint a jókedvet. Márpedig a rossz hangulatú munkatársak teljesítménye bizonyítottan csökken. Vagyis a vezető kisugárzása multiplikálódik. A 21. század sikeres líderének biztosan rendelkeznie kell egy újfajta kreativitással, amely lényéből sugározza, hogy a munkatársai hozzá hasonlóan a jövő részesei is! Ösztönzi az új, atípusos megoldásokat, így csapata változó körülmények között is képes lesz elérni a célokat.

A hatékonyság ára
Nem lehet a végtelenségig fokozni a mindennapi tempónkat, a nyúzott vezető és a fáradt munkatársak eredménye a magasabb fluktuáció és a rohamléptekkel közeledő kiégés – figyelmeztet Nagy Andrea, a Parrish & Crawler szakmai igazgatója.
Missziójává válik, hogy nem menedzsel, hanem inkább mentorál és támogat, szolgáltatói attitűddel áll a munkatársaihoz, az értékeit nem csak kinyilvánítja, hanem meg is éli, kommunikációja inspiráló és a véleményét hitelesen képviseli. Felvállalja a nehéz helyzeteket és világosan kommunikálja az IGEN-t és a NEM-et. Elfogadja azt is, ha más hibázik és a hibákat a vevőreklamációkhoz hasonlóan kezeli. Vagyis aktívan meghallgat és folyamatosan keresi a tanulságokat, beépítve azokat a jövő folyamataiba. Jótékony hatással van a csapatra, a belső hangulatra, ha a másság és az eltérő vélemények kifejezésre jutnak és integrálódnak. A dolgozóknak érezniük kell, hogy nézeteikkel és véleményükkel ők is egyenjogú résztvevőként tagozódnak bele az adott közösségbe. Ha élvezik a vezető támogatását, a csoportot alkotó egyének könnyebben vállalnak felelősséget magukért, vagyis megteremtődik a nyitott, mindenki számára elfogadható, kiegyensúlyozott vállalati kultúra.

Az üzleti élet tele van hullámhegyekkel és hullámvölgyekkel. Ezek feldolgozása, az akadályok, a lemaradások kezelése és a folyamatos változásokhoz való konstruktív alkalmazkodás is olyan feladat, amelyhez a munkatársak a vezető példájára tekintenek.

Persze, nehéz a fentieket mind maradék nélkül elsajátítani. Ám a róluk való gondolkodás máris az első lépés a vezetővé válás útján.

Szerző:

Lipcsei András

ügyvezető igazgató

Zukunft Personal Hungary Executive Search és Kiválasztási szakértője

 

Lipcsei András
Az InterSearch / Dr. Pendl & Dr. Piswanger International Vezetői Tanácsadó Kft. ügyvezető igazgatója, a Zukunft Personal Hungary Executive Search és Kiválasztási szakértője. Munkámat globális szinten végzem. Éltem és dolgoztam Ausztriában, részt vettem a Kelet Európai hálózatunk kiépítésében. Szerencsésnek tartom magam, hogy az elmúlt csaknem 30 évben a tevékenységem fókuszát alkotó vezetők és vezető szakemberek kiválasztását Magyarországon, a Kelet Európai régióban és globális szinten egyaránt végezhettem. Különböző projektekben több mint 50 országból származó kollégával tarthatok folyamatos kapcsolatot és globális Felügyelő Bizottsági Elnökként figyelemmel kísérhetem a Retained Executive Search fejlődését.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo