Útdíj, emelkedő üzemanyagköltségek: hol lehet ezt megtakarítani?

Nem várható, hogy az e-útdíj bevezetésének többletköltségeit a közúti fuvarozók benyeljék, azt minden valószínűség szerint továbbhárítják majd, amely a kiskereskedelmi árakban és ez az inflációban tetten érhető lesz. Hol vannak akkor még tartalékok, amelyekkel az úthasználat, no meg az üzemanyag költségeit ellensúlyozni lehet? Ennek járt utána az OGH Hírügynökség.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Az elmúlt 2-3 évben az üzemanyagárak – még ha szelídültek is – olykor 30-35%-os kilengést is produkáltak. Ha a fuvarozók ezt teljes mértékben áthárították volna a piacra, ez önmagában 14%-kal növelte volna meg a szállítási költségeket. Az üzemanyagok közvetlen súlya az inflációs kosárban pedig eléri az 5%-ot. Karmos Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára már régen figyelmeztetett, hogy a vállalkozók minden tartalékot felhasználtak, így az e-útdíj rendszer bevezetése újabb nemkívánatos fordulatot jelent, amely közvetve vagy közvetlenül mindenkit érint a kiskereskedelmi árakon és az infláción keresztül.

Támadták az e-útdíj informatikai rendszerét?
Az Állami Autópálya Kezelő Zrt. hétfő éjjel, nem sokkal a rendszer indulása után, kétórás üzemszünetet hirdetett ki a 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeget meghaladó tehergépjárműveknek, az érintettek ezalatt díjmentesen használhatták a teljes díjköteles úthálózatot. Később, 7.30 és 10 óra között ismét üzemszünetet rendeltek el, majd 10 órától újra fizetniük kell a tehergépjárműveknek a teljes díjköteles úthálózaton.
Giró-Szász András kormányszóvivő nap közben sajtótájékoztatón jelezte, hogy vizsgálják a túlterheléses támadást, ami az e-útdíj rendszert érte hétfőn hajnalban. Az MTI tudósítása szerint a szóvivő azt is közölte: a rendszer működésének hétfő az első napja, s egy-két hét után meg kell majd nézni, hogy kell-e bármit is módosítani rajta.
A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) már az indulást megelőzően figyelmeztetett arra, hogy nehézkes az e-útdíj regisztráció, és a tesztüzem elmaradása miatt kockázatos hétfőn “élesben” elindítani az elektronikus útdíjfizetési rendszert.
Hol vannak még tartalékok?

A tartalékokat vizsgálva - az OGH Hírügynökség úgy értesült  – a Magyarországon futó autóflották személy és haszongépjárműveinek 92%-ában, azaz hozzávetőleg körülbelül nyolcszázezer vállalati járműben jelenleg nincs GPS-es flottafelügyelet. Nehezen követhető az útvonaluk, a tankolásuk, becslések szerint minimum 120 milliárd forintot pazarolnak el a cégek ezzel évente. A Magyarországon futó autóflották alig 8%-ában használják csak ezt a lehetőséget, miközben Németországban már 35% feletti az alkalmazásuk. A másik oldalon ugyancsak 120 milliárdos nagyságrendű megtakarítás lenne elérhető üzemanyag-adalék alkalmazásával.

Egy legfrissebb magyar vonatkozású, de Németországban megvalósult k+f projektből született találmány (üzemanyag adalék) révén 30-60 százalékos károsanyag-kibocsátás csökkenés mellett 10%-kal, de akár negyedével is csökkenthető a fogyasztás. A Prowerdose projekt magyarországi vezetője, Tóth János úgy nyilatkozott, hogy miközben egyre több magánszemély fordul az üzemanyag adalék, mint megoldás felé, a fuvarozók és személyszállítók - meglátása szerint - még mindig az állami segítségben és kompenzációkban bíznak. Eközben a hazai gépjárműpark átlagéletkora is 12 év fölé emelkedett, amely nem csak az üzemanyag fogyasztásra, hanem a légszennyezésre, ezáltal a közegészségre is negatív hatással van.

Nőtt az adalékok iránti érdeklődés

A most aktuális nyári -háztáji és mezőgazdasági - munkák kapcsán is végzett felméréseket a Prowerdose. „A K+F folyamat és a gyakorlati alkalmazás egyaránt megmutatta, hogy meglepő hatékonyság tapasztalható a mezőgazdasági kisgépek (fűnyíró, fűkasza, kerti kapák, láncfűrészek) esetében. Nem ritka a 40-50% fogyasztás csökkenés. A gépek azonnal indulnak és megnő a teljesítményük. Kifejezetten jó tapasztalataink vannak a mezőgazdasági vontatók és kombájnok esetében is. A sok bosszúságot okozó dugulások minimálisra csökkennek” – összegzi a tapasztalatokat Tóth János.

A Prowerdose-projekt közép-európai felmérése szerint a magánszemélyek érzékenyebben reagáltak az elmúlt 1-1,5 évben a közlekedést terhelő költségek és az üzemanyagok árának növekedésre.  Jelentősen nőtt az üzemanyag adalékok iránti érdeklődés Romániában, Szlovákiában és Csehországban is.

Véleményvezér

Bajban a NER cégek a tőzsdén

Bajban a NER cégek a tőzsdén 

Egyszerre több NER cég került gyengülő pozícióba.
Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta

Orbán Viktor barátja teljesen más irányba megy, mint a magyar miniszterelnök gondolta 

Argentína teljesen más modellt választ, mint Magyarország.
Magyarország jobban teljesít, ja mégsem

Magyarország jobban teljesít, ja mégsem 

Valami újat kellene végre kitalálniuk a magyar országvezetőknek.
Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott

Milliós kórházvezetői fizetések, Hadházy Ákos felháborodott 

Bérharc az egészségügyben.
Teljes bukta a kormány családbarát programja

Teljes bukta a kormány családbarát programja 

Nem vagyunk képesek még a társadalom reprodukálására sem.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo