Egyvalakié lesz a másfél milliárdos üzlet

Csak egy maradhat: a klasszikus Hegylakó című film halhatatlan harcosai helyett azonban most Budapest vág rendet a városnéző buszok piacán: egy nyilvánosságra került rendelet szerint jövő január elsejétől egyszereplőssé teszik a Hop-On, Hop-Off piacot.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép:MTI/ LakatosPéter

Teljesen felülírja az elmúlt években kialakult különcélú menetrend szerint végzett városnézési tevékenységet Budapest. A közkeletű nevén „Hop-On, Hop-Off” cégekkel kapcsolatban ugyanis június elején a Fővárosi Közgyűlés határozatot fogadott el, miszerint 2017. január 1-től csak egyetlen cég, vagy egy konzorcium kaphat koncessziót a menetrend szerinti városnéző buszok üzemeltetésére. A koncessziót elnyerő cégnek, vagy cégeknek legalább 25, a legkorszerűbb környezetvédelmi normának megfelelő autóbusszal kell végeznie a tevékenységet, a cégformája pedig zártkörű részvénytársaság (zrt.) kell, legyen – derül ki a fővárosi képviselőknek megküldött előterjesztésből, amelyről júniusban szavazott a közgyűlés – de a részletek máig ismeretlenek.

A koncesszió kiírása nem újdonság, a főváros már évek óta fontolgatott egy ilyen lépést. A "különcélú menetrend szerinti tevékenységet" folytató vállalkozások közül várhatóan négy céget érint a döntés: a CITY TOUR Hop on Hop off, a Program Centrum, a City Sightseeing Budapest, és a Big Bus nevű cégek vesznek részt a Budapesti szolgáltatásban.

„1,5 milliárd forint a négy, a piacon lévő cég együttes árbevétele, ekkora üzlet kerülhet most egyetlen nyertes kezébe” – mondta Toldi Annamária a Program Centrum kft. tulajdonosa, másik két piaci szereplővel, a CITY TOUR Hop on - Hop off, illetve a City Sightseeing Budapest képviselőivel tartott közös sajtótájékoztatón. A cégvezető szerint, a döntés összesen a négy cég több mint háromszáz munkavállalóját érintheti. „Bárki is nyer, a másik három cég kiszorul a piacról, ami mindenképpen munkahelyek elvesztésével jár” – hangsúlyozta Toldi Annamária.

Különadót kaptak az éttermek
2018. január 1-jétől bevezeti a kormány a turizmusfejlesztési hozzájárulást. A kormány ezzel vélhetően a már bejelentett áfacsökkentéssel kieső bevételeket akarja pótolni. Az érdekképviseleteknek tetszik a különadó.
Új buszok kellenek

A városvezetés a budapesti levegőminőség javításával indokolja a lépést: a jelenleg mintegy 60 Hop-On, Hop-Off busz ugyanis erősen elavult, előfordulnak közöttük évtizedes járművek – és egyikük sem felel meg a legmodernebb, ún. EURO-6-os kibocsátási szabványnak.

Mem lehet egy több tíz-, vagy százmilliós beruházást arra alapozni, hogy jövőre talán a teljes tevékenységünket fel kell számolnunk
„Valóban vannak elavult járművek, de ez jelentős részben a jelenlegi rendszer következménye” – mondta Toldi Annamária. A jelenleg ugyanis különcélú menetrendszerinti szolgáltatás csak járatengedély birtokában végezhető – ezt pedig minden évben meg kell újítani. „Nyilván nem lehet egy több tízmilliós, vagy százmilliós beruházást arra alapozni, hogy jövőre talán a teljes tevékenységünket fel kell számolnunk” – mondta a program Centrum tulajdonosa, aki szerint ennek ellenére is történtek fejlesztések a buszflottában. „Az egyik legrégebbi, retro Ikarusz buszunkat például most alakítottuk át elektromos járművé” – hangsúlyozta.

Ugyanakkor, mint azt a cégek képviselői kiemelték, a koncessziós kiírásról egyelőre azon kívül, hogy lesz, semmi biztos sem tudható. „Egy ilyen volumenű buszbeszerzés, amit az előterjesztésből láthattunk, legalább egy-két éves időszak, tehát ha megkezdenénk a gyártókkal a tárgyalásokat, akkor sem biztos, hogy 2017-re a megfelelő számú új buszt be lehetne szerezni” – mondta Toldi Annamária. Ezért az érintett vállalkozások arra kérték a fővárosi hatóságokat, hogy a koncessziós pályázat kiírása előtt egyeztessenek a cégek képviselőivel. „Nincs azzal gondunk, ha a főváros szabályozni akarja a hazai piacon futó járművek minőségét, de ehhez nem kellene feltétlenül a szereplők háromnegyedét kiszorítani a piacról”  - hangsúlyozta a cégvezető. Ha a pályázat változatlan formában mégis kiírásra kerül, a három cég képviselői szerint várhatóan konzorciumi formában, együtt pályázzák meg a kiírást.

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo